Boris Lurien taide ei tuntenut kompromisseja

Raju boheemi pilkkasi keskitysleiriltä päästyään kaikkea ja kaikkia, mutta sai silti suuren hyväksynnän.

Julkaistu: , Päivitetty:

Pietari

Ympyrä on sulkeutunut jännittävällä tavalla, kun rajun underground-taiteilijan Boris Lurien (1924–2008) keskeisiä teoksia on tuotu ensimmäistä kertaa esille hänen synnyinkaupunkiinsa Pietariin.

Näyttely on aivan ydinkeskustassa Nevski prospektilla Stroganovin palatsissa, joka on yksi Venäläisen taiteen museon komeimmista näyttelyrakennuksista. Lurien epäsovinnainen No!art (”Ei-taide”) on räikeässä ristiriidassa palatsin perinteisen jyhkeyden kanssa.

Lurie olisi luultavasti pitänyt ristiriidasta. Hän oli ikuinen kuvainraastaja ja kaupallisen taiteen vastustaja, joka eli boheemitaiteilijan elämää.

Samalla hän keräsi kaikessa hiljaisuudessa miljoonaomaisuuden, joka paljastui vasta hänen kuolemansa jälkeen.


Lurie syntyi silloisessa Leningradissa juutalaiseen perheeseen, joka muutti 1930-luvulla Riikaan Latviaan. Hän sai jo teini-iässä elantoa piirtäjänä.

Kaikki muuttui 1940, kun Neuvostoliitto valtasi Latvian ja vuonna 1941, kun oli Saksan vuoro vallata maa.

Lurien perhe suljettiin gettoon ja myöhemmin keskitysleireihin, viime vaiheessa Buchenwaldiin.

Boris Lurien äiti, isoäiti, sisar ja tyttöystävä eivät selvinneet holokaustin kauhuista.

Pietarin näyttelyn varhaisimmat teokset ovat vuosilta 1945–1946, jolloin 21–22-vuotias Lurie piirsi ja maalasi dokumentaristisesti näkemiään keskitysleirien julmuuksia ja hankki elantoa työskentelemällä Yhdysvaltain miehitysjoukoille.

Tyyli oli vielä perinteinen, mutta pian kaikki muuttuisi.


Yhdysvalloissa hän omaksui ensin ajan virtaukset, mutta lähti pian haastamaan silloisen nykytaiteen muodikkaimpia suuntauksia.

Hänen mukaansa Jackson Pollockin ja kumppaneiden abstrakti ekspressionismi oli alun sokkivaikutuksen jälkeen kesyyntynyt eliitin seinäkoristeiksi. Andy Warholin leirin pop-taide leikitteli yhtä elitistisesti kulutusyhteiskunnan kuvastolla.

Kumpikaan muotisuuntauksista ei Lurien mielestä keskittynyt merkityksellisellä tavalla yhteiskunnan kipupisteisiin kuten seksin, seksismin, vallan ja alistamisen suhteisiin sekä rasismiin, kolonialismiin ja sotien traumaattiseen perintöön.

Myös minimalismi ja konseptualismi olivat hänelle kulttuurielämän ”unilääkkeitä”, jotka pikemminkin turruttivat kuin havahduttivat.

Lurien vastaus oli perustaa Stanley Fisherin ja Sam Goodmanin kanssa vuonna 1959 No!art-liike, joka alkoi saada underground-mainetta March-galleriassa New Yorkin kymmenennellä kadulla.

Tavoite oli tuoda taiteeseen takaisin ”todellisen elämän aiheita” tavalla, joka ei todellakaan päätyisi eliitin seinäkoristeiksi.

Vuodesta 1959 lähtien hän yhdisti keskitysleirikuvaston ja eroottiset pin-up-tirkistelykuvat useissa teoksissa. Se sai ihmiset pakenemaan näyttelyistä ja kirjoittamaan vihastuneina yleisönosastoihin keskitysleirivankien häpäisemisestä.

Keskitysleiriltä selvinneen Lurien motiivit olivat toki toiset, mutta mitä ne täsmällisesti ottaen olivat?

Hän kertoi haastatteluissa, kuinka keskitysleirit olivat yllättävä tabuaihe, josta kukaan 1950-luvun New Yorkin taidepiireissä tuntunut tietävän mitään. Ja että pin-up-kuvasto oli 1950-luvun amerikkalaisen suurkaupunkielämän selkein symboli. Pin up -kuvastoa käytettiin mainoksissa ja jopa pommikoneiden kyljissä.

Tämä seksuaalisuuden ja kuoleman liitto oli kipupiste, jota hän tökki jatkuvasti. Mutta ei hän töitään puhki selittänyt, ja pureksittavaa jää myös nykykatsojille.


Tuntuu selvältä, että Save ja Slave -sanoilla sekä pin up-kuvastolla leikittelevä Hard Writings: Slave (n. 1970) voidaan tulkita niin, että puolialastoman nuoren naisen vartalon eroottinen esittäminen ja esineellistäminen on orjuuttavaa, ja tähän täytyy saada pelastus.

Hard Writings: In-teos kuuluu samaan teossarjaan eikä ehkä tarjoa yhtä helppoa selitystä.

Lurie meni pidemmällekin, esimerkiksi sukupuolielinten lähikuviin ja kovan pornon kuvastoon. Jälleen kerran ironinen distanssi tähän materiaaliin voi nykyaikana jo kadota ja eksploitaation ironisointi jäädä vain eksploitaatioksi.


Ärsyttäminen ja sokeeraus kävivät vaikeammaksi 1960-luvun vapaampien tuulien puhaltaessa.

Tuleva tähtikirjailija Tom Wolfe ironisoi tilannetta vuoden 1964 New York Herald Tribunessa: kun Boris Lurie oli tehnyt Vulgar Show -nimisen pornografiaakin käsitelleen näyttelyn, kriitikot olivat vain hymistelleet ja pyytäneet jatkamaan sankarillista taistelua valtavirtaa vastaan.

”OK, hymistelkööt seuraavaksi tätä”, Lurie päätti ja otti materiaaliksi sitä itseänsä. Seuraavassa näyttelyssä nähtiin 21 veistosta, jotka oli valmistettu nisäkkäiden ulosteista.

Sitäkin näyttelyä hymisteltiin siinä missä taidehistorian tunnetuinta kakkakepposta eli taiteilija Piero Manzonin Taiteilijan paskaa -säilykepurkkeja, joiden hinta on sittemmin noussut pilviin ja joita on esitelty Italian palatseissa.

”Modernin taiteen estetiikka ja kaksoispuhe ovat pelotelleet ihmiset niin, että he haluavat nähdä nämä veistoksina eivätkä sinä mitä ne ovat eli ulosteina”, Lurie raivosi Tom Wolfelle epätoivoisena – vaiko sittenkin vitsikkäänä?

”He tulevat tänne ja koskettelevat näitä ja puhuvat muodosta. He eivät uskalla sanoa, mitä he todella ajattelevat”, hän jatkoi Wolfen kirjoituksessa, joka löytyy tämän linkin takaa.

Jossain mielessä kakkakepponen sentään onnistui, sillä vuoden 1964 jälkeen kului 29 vuotta ennen kuin New Yorkissa nähtiin seuraava laaja Boris Lurien teosten näyttely.

Sen jälkeen Lurien töitä on nähty isoimpienkin yhdysvaltalaismuseoiden näyttelyissä – varsinkin jos aiheena on Yhdysvaltain avantgarde ja underground 1950–1970-luvuilla.

Euroopassa ja esimerkiksi Israelissa hän on vielä isompi nimi, vaikka hänet mainitaankin Helsingin Sanomissa vasta nyt ensimmäistä kertaa.

1970-luvulla hänen teoksiaan ryhdyttiin esittelemään näyttelyissä Berliinistä Jerusalemiin.

Ja tasan 20 vuotta sitten hänen taiteensa palasi Buchenwaldiin, kun näyttely pidettiin keskitysleirin kauheuksia käsittelevässä Nationale Mahn- und Gedenkstätte (NMG) Buchenwald -rakennuksessa.


Pietarin Stroganovin palatsin näyttely on kompakti, tasokas ja edelleen ravisteleva. Keskitysleirikuvasto ja sukupuolielimet ovat esillä, samoin imperialisminvastainen taide.

Ulosteveistoksia ei tällä kertaa ole mukana, mutta ehkä vain siksi, että Lontoossa on parhaillaan esillä Lurien ja kumppaneiden tätä puolta esittelevä Shit and Doom. NO!art -näyttely.

Muita Lurie-näyttelyitä on ollut tänä ja viime vuonna esimerkiksi Israelissa, Riikassa, Kiovassa, Krakovassa ja Frankfurtissa.

Vanha ärsyttäjä on nykyisin kansainvälisesti hyväksytty taiteilija, mikä luultavasti ärsyttäisi häntä itseään suunnattomasti.


Millä rahalla Lurien taidetta esitellään ympäri maailmaa? Paradoksaalisesti: osin hänen omillaan.

Boris Lurie kuoli 83-vuotiaana vuonna 2008 elettyään yli puoli vuosisataa päällisin puolin boheemielämää New Yorkissa.

Mutta boheemilla oli perin poikkeuksellinen harrastus eli pörssikurssien seuraaminen.

Hän oli nuoruudessaan aloittanut pienyhtiöiden hyvin halpojen osakkeiden oston ja ennusti kurssinousut vuosikymmenten mittaan oikein tarpeeksi monta kertaa.

Niinpä hänen testamentissaan paljastui, että Boris Lurien osake- ja kiinteistösalkun arvo ylitti 80 miljoonaa dollaria.

Se saa katsomaan hänen taidettaan vielä kerran uusin silmin.

Underground-taiteen täydellinen tinkimättömyys ja epäkaupallisuus saattoi jatkua myös siksi, että hän oli taloudellisesti täysin riippumaton taidemaailman tavanomaisista ansaintamekanismeista.


Testamentissa hän ohjasi varallisuuden Boris Lurien taidesäätiön perustamiseen. Säätiön tehtävänä on pitää huolta yli kuudestasadasta Lurien teoksesta ja julkaista hänen radikaaleja kirjoituksiaan.

Lisäksi säätiön pitää etsiä ja tukea tuntemattomia taiteilijoita, jotka eivät halua tehdä uraa kaupallisessa taidemaailmassa.

Tällä tavalla Boris Lurie tukee kuolemansa jälkeen nykytaiteilijoita, joissa No!art-liikkeen radikaalit ihanteet yhä elävät.

Boris Lurie. American Nonconformist. Venäläisen taiteen museo Pietarin Stroganovin palatsissa Nevski prospet 17 -osoitteessa 11. marraskuuta asti.

Kolme videota Boris Lurien taiteesta

Seuraava venäjänkielinen video esittelee Boris Lurien näyttelyn ripustusta Pietarissa.



Seuraavalla englanniksi tekstitetyllä videolla Berliinin Juutalaisen museon ohjelmajohtaja, Boris Lurien taidesäätiön johtaja sekä Lurie itse kertovat lyhyesti hänen taiteestaan.



Jos osaat saksaa, saatavilla on myös Matthias Reicheltin perusteellinen haastatteludokumentti. Se näyttää heti alkuminuuteillaan kuinka boheemisti Boris Lurie eli valtavaksi kertyneestä osakesalkustaan huolimatta vuonna 2002 eli kuusi vuotta ennen kuolemaansa.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Trump jäi ensi kertaa verekseltään kiinni, sanoo tutkija EU-lähettilään todistuksesta – ”Mies joka näki läheltä, mitä tapahtui, kertoo nyt kaiken”

    2. 2

      Iivo Niskanen sai Ylläksen leirilleen yllättävää harjoitusseuraa: ”Olemme viettäneet neljän tähden illallisia”

    3. 3

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    4. 4

      Ajat muuttuvat myös brittihovissa – sen vuoksi prinssi Andrew saa nyt mennä

    5. 5

      Uutissuomalainen: Omistaja­ohjaus­ministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista

    6. 6

      Suomessa kuolee vähemmän vauvoja kuin missään muualla, syy löytyy rokotuksista: ”Se on ollut melkoinen menestystarina”

    7. 7

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    8. 8

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    9. 9

      Whatsappista paljastui haavoittuvuus, joka mahdollistaa puhelimeen tunkeutumisen mp4-tiedostolla – päivitä versiosi heti

    10. 10

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    3. 3

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    4. 4

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    5. 5

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    6. 6

      HS-analyysi: Finanssivalvonta antoi eläkemiljardien hoitajille viimeisen varoituksen

    7. 7

      Testissä kymmenen tuhtia amaroneviiniä – Kärkeen kiilasi yksi halvimmista

      Tilaajille
    8. 8

      HS-analyysi: Macronin kommentti aivo­kuolleesta Natosta sai Merkeliltä ennen­kuulumattoman vastauksen

    9. 9

      Markku Laurila vaihtoi diesel-Volvon ladattavaan hybridiin: nyt hän säästää polttoaineessa satoja euroja kuukaudessa

      Tilaajille
    10. 10

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    5. 5

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    11. Näytä lisää