Kulttuuri

Suomen kansallisooppera vastaan Baijerin valtionooppera – mitkä ovat ylistettyjen huipputuotantojen erot?

Hitchcockin Vertigon esikuva eli E. W. Korngoldin Die Tote Stadt on Baijerin valtionoopperan ja Kansallisoopperan kiitetyimpiä produktioita. Niiden erot paljastavat myös suomalaistalon eron maailman huipulle.

München

Pidätkö Alfred Hitchcockin Vertigo-elokuvasta? Siinä tapauksessa pidät taatusti myös E. W. Korngoldin varhaisesta oopperasta Die Tote Stadt eli Kuollut kaupunki (1920).

Molemmissa tarinoissa rakastutaan kuolleen rakkaan kaksoisolentoon ja lopussa koetaan järisyttävä yllätys, kummassakin omanlaisensa.

Ooppera perustuu Georges Rodenbachin symbolistiseen Bruges-la-Morte-romaaniin, josta Hitchockin Vertigon pohjalla ollut Boileau-Narcejacin rikostarina D’entre les morts taisi saada selviä vaikutteita.

Musiikissakin on yhtäläisyyksiä, sillä Hitchcockin hovisäveltäjä Bernard Herrmann sai väistämättä vaikutteita nuoren Korngoldin 1920-luvun oopperahitistä ja Korngoldin varhaisesta elokuvamusiikista.

Simon Stonen ohjaus on Baijerin valtionoopperan tämän syksyn kiitetyimpiä ensi-iltatuotantoja, ja Kasper Holtenin ohjaus on Suomen kansallisoopperan tämän vuosikymmenen ylistetyimpiä. Holtenin ohjaus palasi ohjelmistoon myös tänä syksynä.

Kokeillaan siis vaihteeksi vertailua: miten lähelle Baijerin valtionoopperan kansainvälistä huipputasoa Kansallisooppera parhaimmillaan pääsee?

1. Ohjaus

Kansallisoopperassa Kasper Holtenin ohjauksessa on leikkisä ja ilmava puolensa. Mitä tahansa tuntuu voivan tapahtua koska tahansa. Lavastus on kekseliäs ja toimiva, kuten seuraavasta video-otteestakin näkyy.



Münchenissä ja aikaisemmin Baselissa Simon Stone lähestyy tarinaa traagisemmin surutyön kautta. Päähenkilö Paulin vaimo Marie on kuollut. Paul palvoo vaimonsa hiuksia sekä muuta jäämistöä erillisessä muistohuoneessa. Pyörivää näyttämöä käytetään virtuoosisen tarkasti rakennusten sisätilojen ja -pihojen paljastaessa yhä uusia puolia lavastuksesta. Sen näkee myös tässä Münchenin produktion video-otteessa.



Tragiikkaa lisää se, että kuollut vaimo esiintyy Münchenissä kaljuna, syöpään kuolleena. Hulluuskohtauksessa koko rakennus täyttyy syöpään kuolleista vaimoista.


Myös hulluuskohtaus tanssijatar Mariettan eli kuolleen vaimon verevän kaksoisolennon kanssa on kouraisevampi ja seksuaalisemmin kuvattu perin rivakkaa pystypainia myöten. Lapset, joita pariskunta ei koskaan saanut, tuovat Münchenissä lisää ytyä hulluuteen.

Alkuperäisessä kirjassa mies tappaa kuolleen vaimonsa kaksoisolennon, mutta oopperassa tämä on vain unta. Siitä selvittyään mies pääsee surutyössä eteenpäin ja muuttaa ”kuolleesta kaupungista” pois.

Münchenissä mies myös tarttuu olutpulloon. Valitseeko hän loppuelämäkseen tissuttelun tuoman turrutuksen?

Vertailussa Simon Stonen ja Kasper Holtenin ohjaukset ovat molemmat kansainvälistä huipputasoa. Stone on traagisempi ja kouraisevampi, mutta on täysin makuasia, kumpaa pitää parempana.

2. Miehitys

Suomen kansallisoopperan Die Tote Stadtin alkuperäismiehitys 2010 ja 2013 on vuosikymmenen parhaita. Klaus Florian Vogt pääroolissa ja Camilla Nylund Marie/Mariettan kaksoisroolissa? Laulun ylivertaista juhlaa ja hyvää näyttelemistä!

Stone käytti Baselissa Helena Juntusta, jolle rooli istuu myös hienosti, mutta Baijerin valtionoopperaan pyydettiin supertähti Jonas Kaufmannin pariksi saksalainen Marlis Petersen.

Kaufmann / Vogt -vertailua tein jo Lohengrin-arvostelussa. Molemmat ovat maailman huipulla. Vogtin sointi on kauniimpi, Kaufmannin lähestymistapa myös näyttelijänä dramaattisempi. Samoin Nylundin sointi on kermaisemman kaunis, Petersenin ote puolestaan vereslihaisempi Marie/Mariettana.


Sivurooleihin München pystyy tarjoamaan hieman tasavahvempaa huippulaatua, samoin koko roolituksessa repriiseihin, kun produktio palaa joskus vuosienkin tauon jälkeen ohjelmistoon.

Vertailen tässä ensi-iltamiehityksiä, mikä ei tarkoita, etteikö Kansallisoopperan ollut tänä syksynä järkevää laittaa kuukausipalkkainen solisti Mika Pohjonen välillä päärooliin supertähti Vogtin jälkeen. Pohjonenkin on hyvinä iltoinaan hyvää kansainvälistä tasoa. Upporikkaassa Münchenissä uusintaensi-iltaankin esimerkiksi Lohengrinissa löytyi Vogt, Anita Harteros ja Karita Mattila.

On huomattava, että budjeteissakin on eronsa. Kansallisoopperassa vuosibudjetti on 71 miljoonaa euroa, jos kahdentoista miljoonan euron vuokratuki (joka palautetaan vuokrana) lasketaan mukaan. Baijerin valtionoopperassa budjetti on noin sata miljoonaa euroa.

Mutta ykkösmiehityksen pääparin suhteen myös Kansallisooppera on tässä vertailussa maailman huipulla.

3. Kapellimestari ja orkesteri

Die Tote Stadt oli 2010 ja 2013 kapellimestari Mikko Franckin ja Suomen kansallisoopperan orkesterin kauneimpia voittoja, tänä syksynä repriisin puikossa oli Jukka-Pekka Saraste.

Suomi on kapellimestarien ihmemaa, mutta häikäisevin oopperatalon Generalmusikdirektor on tällä vuosikymmenellä ollut Baijerin valtionoopperan Kirill Petrenko, joka aloitti nyt Sir Simon Rattlen seuraajana Berliinin filharmonikkojen musiikillisena johtajana.

Petrenko osoitti Die Tote Stadtin jokaisen tahdin aikana, miksi hän on aikamme Carlos Kleiber, ehkä kuitenkin ilman Kleiberin komplekseja. Hän on valtavan innoittava ja energinen, tarkka ja sydämellinen.

Suomen kansallisoopperan orkesteri on tällä vuosikymmenellä entisestään kehittynyt, vaikka Michael Güttlerin kapellimestarikaudella kemiat eivät kohdanneet ja nyt ollaan ilman ylikapellimestaria ennen Hannu Linnun astumista tehtävään. Taiteelliseksi partneriksi on kuitenkin saatu itse Esa-Pekka Salonen, jonka päätehtävä on Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogia.

Baijerin valtionoopperan orkesterilla on ainutlaatuisempi germaaninen vaskisointi, mutta on sillä huonojakin iltoja, kuten samoina päivinä sain balettiesityksessä kokea.

Ei siis suuria eroja tässäkään: hienoja kapellimestareita ja parhaimmillaan loistokunnossa olevat orkesterit molemmissa taloissa.

Oopperafanin suurin autuus on saada hyvin monipuolista ohjelmistoa huippuohjauksin ja -miehityksin ja mahdollisimman vähän liukuhihnatuotantoja kalutuimmista oopperoista.

Mutta myös vertailut saman oopperan kahdesta produktiosta ovat joskus opettavaisia. Kansallisoopperan Die Tote Stadt on talolle ylpeyden aihe eikä sen ensi-iltamiehitys pääparin suhteen, ohjaus eikä musiikillinen toteutus jäänyt jälkeen edes tästä loistavasta Baijerin valtionoopperan esityksestä.

Aina vastaava taso ei Kansallisoopperalta toki onnistu, mutta 2020-luvulla toivottavasti entistäkin useammin.

Oikaisu 9. joulukuuta 2019 klo 14.53: Korjattu saksalaisen Marlis Petersenin kansalaisuus. Tekstissä mainittiin hänet aluksi virheellisesti ruotsalaiseksi.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    2. 2

      Uusi tieteelle tuntematon virus löytyi Brasiliasta – Sen geenit eivät muistuta mitään aiemmin tunnettuja

    3. 3

      Tampereen yliopisto puuttui sen logosta tehtyyn pilaversioon ”uhittelevalla” kirjeellä – Some reagoi omilla versioillaan ”tuninaamasta”

    4. 4

      Osa ihmisistä kävelee tietämättään ”istumakävelyä”, joka laiskistaa pakarat – Fysioterapeutti neuvoo, miten kävelystä saa ryhdikästä ja selvästi tehokkaampaa

      Tilaajille
    5. 5

      HS-gallup: Sdp:n ja keskustan kannatus kääntyi nousuun

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    3. 3

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    4. 4

      Syöpäpotilaille ruokavalio­hoitoa antanut lääkäri Antti Heikkilä sai varoituksen

    5. 5

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    6. Näytä lisää
    1. 1

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    2. 2

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    5. 5

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    6. Näytä lisää