Kulttuuri

Onko tässä seuraava huippulaulajamme? Kansallisoopperan tähtiroolien jälkeen Miina-Liisa Värelää viedään nyt maailmalle

Kansallisoopperan kevään keskeiset ensi-illat Ariadne auf Naxos ja Valkyyria ovat pitkälti Miina-Liisa Värelän onnistumisen varassa. Hänelle soitellaan jo maailmalta, jos ruotsalaista supertähteä Nina Stemmeä ei saada paikalle Strauss- ja Wagner-rooleihin.

Sopraano ja suuri primadonna astelee lavalle uuden ja seriöösin ”Ariadne”-oopperan kantaesitykseen, mutta mitä nyt? Oopperan lisäksi samalle illalle on tilattu kevyt commedia dell’arte -hupailu nimeltä ”Zerbinetta”, ja tilaaja eli Wienin rikkain mies vaatii niiden esittämistä yhtä aikaa.

Näin käynnistyy Richard Straussin ooppera oopperoista eli Ariadne auf Naxos Suomen Kansallisoopperan uudessa produktiossa perjantaista lähtien.

Ja primadonna/Ariadnen kaksoisroolin laulaa 37-vuotias Miina-Liisa Värelä, josta povataan seuraavaa huomattavan kansainvälisen tason suomalaissopraanoa.

Sitä sopii toivoa, sillä Kansallisoopperan kevät nojaa osaltaan Värelän tärkeisiin roolisuorituksiin. Hän saa suuren roolin myös Richard Wagnerin Valkyyriassa toukokuussa.

”Niissä produktioissa tämä kevät meneekin. Välissä on kuukauden lepo- ja harjoittelutauko”, Värelä laskee.

Sen jälkeen häntä viedään entistä lujempaa maailmalle, jos kaikki jatkuu odotusten mukaisesti.

”Luulitko nähneesi kaikki oopperat”, kysyy Kansallisoopperan mainos Ariadne auf Naxos -oopperasta. Moni helsinkiläinen voi tätä ihmetellä, koska vastahan sama ooppera esitettiin Aleksanterin teatterissa Ville Saukkosen ohjauksena 2016 ja Pietarin Mariinski-teatterin vierailuesityksenä 2004.

Mutta Kansallisoopperassa teos sai ensi-illan viimeksi vuonna 1986, joten on aikakin saada suurelle näyttämölle Straussin ja Hugo von Hofmannsthalin monisäikeinen hupailu ”opera serian” eli vakavan oopperan ja koomisen commedia dell’arten yhteentörmäyksestä.

”Usein teos ohjataan niin, että ensin on commedia dell’ arte -viritys ja sitten vakava ooppera, mutta Katie Mitchellin ohjauksessa nämä tapahtuvat poikkeuksellisen selvästi yhtä aikaa”, Värelä kertoo.

Palkittu Mitchell ei valitettavasti tule itse Helsinkiin tekemään Aix-en-Provencen festivaalilla ylistettyä ohjaustaan, mutta toivottavasti apulaisohjaajat säilyttävät laadun.

”Ohjauksessa on elokuvallinen ote täynnä tapahtumia ja ilotulitusmaista räiskettä. Hahmoille tapahtuu koko ajan pieniä asioita, joista riittää ammennettavaa useampaan käyntikertaan”, Värelä mainostaa.


Miina-Liisa Värelä syntyi Vammalassa vuonna 1982. Vanhemmat harrastivat oopperaa ja lapsen lempileikit liittyivät jo 3–4-vuotiaana oopperavideoihin, joilta hän katsoi Taikahuilua, Aidaa ja Rigolettoa yhä uudelleen.

”Vielä lukiossa luin pitkän matematiikan ja biologiaa, koska halusin eläinlääkäriksi. Opiskelin kemiaakin kaksi vuotta ammattikorkeakoulussa Tampereella, mutta sitten pääsin Lahden ammattikorkeakouulun laulu pääaineena ja Sibelius-Akatemiaan.”

Opintovuosien aluksi Värelä oli pieniääninen lyyrinen sopraano, mutta sointi alkoi nopeasti kasvaa lyyris-dramaattiseen ja dramaattiseen suuntaan.

”Kun kokeilimme Richard Wagnerin Lohengrinin Elsaa kerran Sibelius-Akatemian laulutunnilla, se tuntui heti hyvältä ja omalta. Kropalla oli ymmärrys siitä, miten tämä tehdään.”

Kyvyt huomattiin, kun Värelä voitti Kangasniemen laulukilpailun 2009 ja Timo Mustakallio -laulukilpailun Savonlinnan oopperajuhlilla 2011.

”Mustakallio-voitto oli selkeästi sellainen, että siitä se työelämä lähti.”

Kansallisoopperan debyytti oli 2011 ja ulkomaiden debyytti 2013. Värelä sanoo äänensä olevan yhä kehittymässä dramaattisempaan suuntaan, mutta tehtävät ovat jo nyt kaikkein raskainta sarjaa.

Se huomattiin myös viime kesänä, kun Värelä sai suuren tilaisuuden.

”Olin mökillä ja tulin saunasta, kun agentti soitti. Nina Stemme oli sairastunut ja agentti kysyi, ehdinkö Verbierin festivaalille Valeri Gergijevin johtamaan oopperan konserttiesitykseen.”

Ruotsalainen Nina Stemme on maailman arvostetuimpia Strauss- ja Wagner-sopraanoita. Värelä suostui klassisen musiikin päättäjien suosimalle festivaalille, ja onneksi Pietarin Mariinski-teatterin pääjohtaja Gergijev oli Värelän mukaan produktiossa parhaimmillaan.

”Hän oli kannustava nuorille soittajille ja myös minulle, joka kehtasin pyytää kipakampia tempoja temperamenttisiin kohtauksiin. Gergijev sanoi, että mehän olemme naapureita, joten voin pyytää mitä tahansa. Ja tempot muuttuivat!”

Värelä sai joitakin erinomaisia arvioita Straussin Die Frau Ohne Schatten -oopperan värjärin rouvan roolissa, ja olisi ilo kertoa, että kalenteri täyttyi heti tämän jälkeen huipputalojen esiintymistarjouksista.

”Mutta ei se heti tapahtunut. Neuvotteluja on yhä kesken.”

Huomionarvoisia tilaisuuksia on kuitenkin tulossa.

Värelä oli jo ennen paikkokeikkaa saanut yhteyden vaikutusvaltaiseen brittiagentuuriin Harrison/Parrottiin, ja sopimus solmittiin loppukesästä. Nyt Värelällä on kalenterissa esimerkiksi Baijerin mahtavan valtionoopperan debyytti Münchenissä, Šostakovitšin sinfonian nro 14 esityksiä Lausannessa Sveitsissä Hannu Linnun johdolla ja Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogian yhden illan lyhennelmän Euroopan-kiertue.

”Laulan pätkiä Brünnhilden kohtauksista. Se on hyvää sisäänajoa rooliin.”

Kun Kansallisooppera päätti tehdä Wagnerin Nibelungin sormus -tetralogian, HS kysyi taiteelliselta johtajalta Lilli Paasikiveltä, tuleeko Valkyyrian upean ensimmäisen näytöksen naispääosaan Sieglinden rooliin Karita Mattila vai Camilla Nylund. Molemmat niittävät tässäkin roolissa mainetta maailman huipputaloissa.

Emme saa kumpaakaan kiireistä supertähteä, mutta Paasikivi hehkutti jo tuolloin Värelää. Rimahan on suomalaislaulajien osalta korkealla, sillä Mattila, Nylund ja Soile Isokoski ovat loistaneet myös primadonnan ja Ariadnen kaksoisroolissa maailman arvostetuimmilla näyttämöillä.

Kansallisoopperan seuraava ylikapellimestari Hannu Lintu uskoo myös Värelään.

”Mintulla [Värelällä] on ainutlaatuinen kirkas, kantava, kuulas ja silti voimakas skandinaavinen lyyris-dramaattinen sopraano Anita Välkin tapaan. Hän on suomalaisten lyyris-dramaattisten sopraanojen perinnön jatkumossa seuraava. Hän on myös suurimpien dramaattisten roolien laulaja jo nyt ja tulevaisuudessa vielä enemmän”, Lintu arvioi.

Värelä itse toteaa, että primadonnan ja Ariadnen kaksoisrooli on vaihteeksi jotain kevyempää ja hyvää vaihtelua värjärin vaimon, Elektran ja Lohengrinin Ortrudin roolien jälkeen.

”Saan näyttää temperamenttia primadonnana alussa ja laulaa Ariadnena pitkää linjaa ja huikean kauniita melodioita.”

Mitkä ovat äänitehistorian inspiroivimmat sopraanot juuri Värelälle?

”Saksalaisessa ohjelmistossa kuuntelen aina Kirsten Flagstadin ja Birgit Nilssonin levytykset. Elävänä Nina Stemmen Isolde on ihan oksat pois ja terve.”

Ja jos Nina Stemmeä ei saada paikalle, kansainväliset järjestäjät tietävät nyt Värelän nimen. Hänet on kutsuttu myös arvovaltaisen brittiläisen Glyndebourrnen festivaalin uusintaensi-iltaan Wagnerin Tristanista ja Isoldesta. Tämän ohjauksen ensi-illassa lauloi aikoinaan sama ruotsalainen supertähti Nina Stemme, jota Värelä paikkasi Verbierissä.

Isolde on Wagnerin oopperoiden raskain sopraanorooli. Pelottaako?

”Ei pelota, mutta tunnen haastetta kohtaan kunnioitusta”, Värelä kertoo.

Voit kuunnella kuinka Värelä lauloi otetta Ariadne auf Naxos -oopperasta tiistaina Sanomatalon Mediatorilla seuraavalta videolta.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Fakta

Ariadne auf Naxos


 Richard Strauss teki aluksi musiikin Molieren Porvari aatelismiehenä -näytelmään ja Ariadne-ooppera-aihion sen yhteydessä esitettäväksi. Vuoden 1912 kokonaisuus kesti jopa yli kuusi tuntia ja jakoi mielipiteitä.

 Välivaiheiden jälkeen 1916 päädyttiin nykyisin tunnettuun Ariadne auf Naxos -versioon, joka velmuilee yhtäaikaisesti commedia dell’arte -näytelmän ja antiikin tarinan kertaavan oopperan aineksilla.

 Kansallisooppera esittää Katie Mitchellin ohjauksen Hannu Linnun johdolla kahdeksan kertaa 24. 1–15. 2. Rooleissa ovat esimerkiksi Miina-Liisa Värelä, Danae Kontora, Jenny Carlstedt, Mika Pohjonen, Ville Rusanen ja Jorma Uotinen.

 Kaikkiin esityksiin oli tätä kirjoitettaessa vielä lippuja. HS

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomalaismiljonääri Peter Nygårdia vastaan joukoittain syytöksiä tyttöjen ja naisten raiskauksista, uhrien asianajaja HS:lle: Vanhin syytös vuodelta 1977 – Nygårdin mukaan häntä yritetään mustamaalata

    2. 2

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    4. 4

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    5. 5

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    2. 2

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    4. 4

      Saksan joukko­ampumisia tutkitaan ääri­oikeistolaisena terrorismina – tämä tapahtumien kulusta, epäillystä ja teon motiivista tiedetään nyt

    5. 5

      Vantaalla on parkkipaikka, jonne juuri kukaan ei uskalla jättää autoaan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää