Kulttuuri    |   Tanssiarvostelu

Naisvangit tanssivat Zodiakin esityksessä esiin turvan ja vapauden kaipuuta

Tanssiteos muistuttaa voimaannuttavia valokuvia, jotka on tarkoitettu yhtä paljon sekä kuvattaville että kuvien katsojille.

Maan päällä paikka.

Kantaesitys Zodiakin studiossa. Koreografia ja ohjaus Ninu Lindfors, ohjauksellinen ja dramaturginen dialogi Hannele Martikainen, puvustus Tommi Haapaniemi, tila Salla Salin, valot Pekka Pitkänen, ääni ja musiikki Janne Masalin. Esiintyjinä Vanajan vankilan naiset.

Zodiakin kevään avaa yhteistyö Vanajan vankilan naisten kanssa. Maan päällä paikka on Ninu Lindforsin ohjaama ja koreografioima ja Hannele Martikaisen dramaturgisella avulla valmistunut esitys. Taittuu ry on toiminut Martikaisen johdolla jo yli vuosikymmenen. Yhdistyksen lähtökohtana on toimia vankilateatterin keinoin syrjäytymistä vastaan. Maan päällä paikka syntyi yhteistyössä kuuden Vanajan vankilan naisen kanssa.

Vanajan naisvankien pitkästä perinteestä esittävien taiteiden parissa kertoo paljonkin se, miten tavattoman kiteytyneenä ja käsinkosketeltavan intensiivisenä Maan päällä paikka -esitys hehkuu. Kuuden tanssijan liikekielessä korostuvat vuorotellen rakentamisen ja tuhoamisen eleet, joihin ujuttautuu mukaan herkkää oman vartalon, ehkä oman nautinnon ja ylipäätään ääriviivojen tunnustelua.

Salla Salinin tilasuunnittelussa ja Pekka Pitkäsen valosuunnittelussa pienetkin liikkeet tulevat osaksi tilaa. Visuaalisuus ja myös Janne Masalinin musiikki kehystävät tanssijoiden eleet siten, että lopulta teos on täynnä siihen jätettyjä jälkiä. Kaikki kerrostuu: mennyt ja nyt-hetki ovat yhtä aikaa läsnä.

Esityksessä rakennetaan kotia, tai ehkä pikemminkin paikkaa – pysyvää huonetta – joka kuitenkin kestää muutokset. Sokeripalat toimivat rakennuspalikoina ja tekevät tanssijoista oman elämänsä hallitsijoita. Esiintyjät saavat rauhallisista valoista sekä suojaavan varjon että lämpöä, mutta myös kauniita hetkiä lattialla liikuteltavista tuikuista.

Yhtenä ongelmana vankien tekemässä teatterissa voi olla se, että esitykset ikään kuin pakottavat esiintyjät selittämään asioitaan ja omia ratkaisujaan. Maan päällä paikka välttää sellaisen positioinnin. Tanssi kiinnittyy johonkin aivan muuhun kuin siihen, että se selittäisi tanssijoiden tilannetta muille.

Eteeriset, omanarvontuntoiset esiintyjät saavat sohia, rakentaa, rikkoa ja etsiä ilman selkeitä ratkaisuja. He ovat kokonaisia ihmisiä, eivät jonkin sanoman julistajia.

Viime vuosina olen nähnyt vankien eri tavoin käsikirjoittamia tai heidän tarinoistaan koostuvia esityksiä muun muassa Le­gioonateatterissa Tampereella, Teatteri Telakalla ja Ruotsissa Riksteaternissa. Niiden lähtökohtana on ollut konkreettinen yhteiskuntakritiikki. Esiin on tuotu vankien ihmisarvo ja heitä syrjivät rakenteet, mikä onkin tärkeää. Tarvitaan kuitenkin myös toisenlaisia ääniä.

Juuri ilmestyneen Taidetutka-lehden pääkirjoituksessa Satu-Mari Jansson kirjoittaa siitä, miten taiteentekemisessä etiikka liittyy tekijän omaan kykyyn lukea ”huonetta” eli tilannetta, kokonaisuutta ja mahdollisia riskejä. Nämä tulisi pystyä tunnistamaan aina teoskohtaisesti, uudestaan ja uudestaan.

Kaikkialla toimivaa säännöstöä ei ole. Maan päällä paikka asettuu ainakin omassa kokemushorisontissani teokseksi, jossa huonetta on tulkittu erityisen herkällä korvalla. Esiintyjien nuoruus tuo oman pohjavireensä. Tanssiteos muistuttaa voimaannuttavia valokuvia, jotka on tarkoitettu yhtä paljon sekä kuvattaville että kuvien katsojille.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

    2. 2

      Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

      Tilaajille
    3. 3

      Haavisto-päätös on poliittisen järjestelmän voitto: Keskiöön nousi asia, joka kertoo Suomesta paljon

    4. 4

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    5. 5

      Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    3. 3

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    4. 4

      Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

      Tilaajille
    5. 5

      Kansallispuiston kokoinen riita: Espoo aikoo jyrätä 2 000 hehtaaria arvokasta metsää, tilalle pientaloja

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää