Kulttuuri    |   Ooppera-arvostelu

Kansallisoopperan Ariadne on korkean tason kansainvälistä oopperaviihdettä

Hannu Linnun johtaman esityksen taso on loistava.

Klassinen

Richard Straussin Ariadne auf Naxos Suomen kansallisoopperassa. Musiikinjohto Hannu Lintu, ohjaus Katie Mitchell, lavastus Chloe Lamford, puvut Sarah Blenkinsop, valaistus James Farncombe, koreografia Joseph Alford. Uusintaohjaus Heather Fairbairn, Lily McLeish.

Antiikin Kreikan myytit kiehtoivat Richard Straussia. Libretistinsä Hugo von Hofmanns­thalin kanssa hän yhdisti niihin modernia psykologiaa. Näin myyttisten hahmojen naamioiden takaa paljastuu ristiriitaisia inhimillisiä piirteitä, jotka tekevät niistä nykyajankin ihmisten peilejä.

Englantilainen Katie Mitchell on sijoittanut Ariadne auf Naxos -oopperan tapahtumat omaan hektiseen aikaamme ja antanut niille koomisen realistisen ja antimytologisen ilmeen. Loistava ohjaus on valloittava hauska, paikoin suorastaan pyörryttävä levottomassa touhukkuudessaan.

Kun lisäksi Hannu Linnun johtaman esityksen taso on loistava sekin, Kansallisoopperan yleisölle on tarjolla korkean tason kansainvälistä oopperaviihdettä. Straussin musiikin hehkuvasta voimasta, kauneudesta ja myös leikillisyydestä esitykseen syntyy hetkittäin mahtavaa, lumoavaa oopperamagiaa.

Ariadne yhdistää kuolemanvakavaa opera seriaa ja ilveilevää buffo-oopperaa taidokkaaksi hullunmyllyksi.

Varsinainen ooppera kertoo Ariadnesta, jonka sydän on murtunut, koska hänen petollinen rakastettunsa Theseus on hylännyt hänet autiolle Naxos-saarelle. Lamaantunut Ariadne kaipaa vain kuolemaa.

Zerbinetta, Arlecchino ja heidän commedia dell’arte -toverinsa ilmaantuvat saarelle ja tanssivat ja kuhertelevat viihdyttääkseen Ariadnea. Turhaan. Mikään ei kiinnosta synkkään murheeseen vajonnutta Ariadnea.

Mitchell on keksinyt aivan oman, yllättävän diagnoosin Ariadnen masennukseen. Sopraano Miina-Liisa Värelä esittää Ariadnea esittävää primadonnaa, joka sattuu olemaan viimeisillään raskaana!

Muutamat tuskankiljahdukset kertovat supistusten jo alkaneen. Esityksen käännekohdassa primadonna synnyttää lapsen keskellä näyttämöä sijaitsevalla pöydällä, kolmen luonnonhengetär-kätilön avustamana.

Hapan murtunut ilme katoaa Ariadnen kasvoilta ja hän alkaa säteillä ­äidin onnea ja elämänhalua.

Synnytysleikki on epäuskottava, mutta kieltämättä hyvä efekti. Se irrottaa Ariadnea konkreettisen realistisesta perustasta ja nostaa esitystä fantasian maailmaan.

Chloe Lamfordin lavastusratkaisu on suuri ja yksinkertainen juhlasali. Näyttämönä on lähinnä iso pöytä. Ei ole lavasteita. Vain esittäjät luovat mahdollisen illuusion laulullaan ja näyttelemisellään.

Prologi esittelee ne käytännön syyt, jotka johtavat opera serian ja commedia dell’arten yhdistämiseen. Wienin rikkain mies on tilannut ja maksanut esitykset, ja määrää, miten menetellään.

Oma efektinsä on rahamiestä esittävä Jorma Uotinen, jolla on esityksessä hamerooli, punainen kolttu.

Prologissa touhuaa koko seurakunta: laulajat, ilveilijät, säveltäjä, musiikinopettajat, hovimestari, tanssimestari, peruukkimestari ja joukko avustajia.

Jokainen on saanut oman mainion yksilöllisen karaktäärinsä ruumiinkielineen. Vilskettä riittää. On hermostuneita käytännön järjestelyitä, kiukuttelua, lämmittelyjumppaa, ­äänenavauksia, pukujen ja peruukkien sovittelua – eli kaikkea sitä, mitä yleensä todellisuudessakin kuuluu esityksen valmisteluun kulissien takana.

Aridane-oopperan esittäjoukon kaikilla jäsenillä on eräänlainen kaksoisrooli: jokainen on sekä oma arkinen itsepäinen itsensä että roolihenkilönsä. Siinä on omaa komiikkaansa.

Linnun johtama 35-jäseninen orkesteri rytmittää uusklassisin kääntein ja aksentein näyttämön hälisevää ja nopeasykkeistä koomista menoa.

Prologin päähenkilö on mezzosopraano Jenny Carlstedtin upean haltioituneesti esittämä säveltäjä, joka on aivan kauhuissaan, kun hänen ylevään wagneriaanis-barokkihenkiseen oopperansa sotketaan commedia dell’arte -pelleilyä.

Periaatteessa säveltäjä on nuori mies, mutta nykyään voi yhtä hyvin ajatella, että hän onkin itse asiassa nainen. Libretisti Hofmannsthalille nainen säveltäjänä oli kauhistus, mutta Strauss rakasti housurooleja.

Kun Ariadne lopulta kaiken sekoilun ja riitelyn jälkeen alkaa, kuulijat vajoavat Miina-Liisa Värelän Ariadnen sydäntäsärkevään, runolliseen kuoleman­kaipuuseen.

Värelästä on kehittynyt hieno lyyris-dramaattinen sopraano, jonka ääni virtaa kunnioitettavan kestävästi, raikkaan kaunein, hopeanhohtoisin suurin linjoin.

Nuoren kreikkalaisen Danae Kontoran ääni vaikutti prologissa vielä hieman kimeältä, mutta kun päästiin varsinaiseen oopperaesitykseen, hän hurmasi sirosti säteilevällä koloratuuri­taituruudellaan ja nenäkkäällä kujeilullaan.

Ville Rusanen, Roland Liiv, Visa Kohva ja Simo Mäkinen muodostavat samanhenkisen ilveilijänelikön, joka laulaa oopperan iloiset, kansanomaiset sävelmät ja ensemblet ja yrittää typerillä vappubileillä hauskuttaa Ariadnea.

Mika Pohjosen tenori jylisi ja tuuttasi Bacchuksen roolissa vaikuttavan komeasti, kuin tuomiopäivän pasuuna. Tässä on esityksen mystinen, roistomaiselta vaikuttava hahmo kummallisine laatikkoleikkeineen.

Tällä kertaa Ariadne ei rakastu Bacchukseen, eikä ihme. Ariadne rakastuu pienokaiseensa, uuden elämän ihmeelliseen alkuun.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    2. 2

      Maria Ohisalon ulosmarssi Kesärannasta, vihreiden yöhön venynyt kriisikokous ja kiista hoitajamitoituksesta – HS selvitti hallituksen sisäiset jännitteet

      Tilaajille
    3. 3

      Jos Samu Hällforsin työntekijä on onneton, hän saa 5 000 euroa – Yrittäjä ratkaisi avokonttorien pahimman piinan, ja se teki hänestä rikkaan miehen

      Tilaajille
    4. 4

      Pieni amerikkalaismuseo luuli hankkineensa aidon Rembrandtin, mutta asiantuntijat totesivat sen jonkun muun maalaamaksi – Nyt totuus selvisi

    5. 5

      Huono itsetunto on katala vieras, ja se periytyy helposti sukupolvelta toiselle – psykoterapeutti kertoo, miten kierteen voi katkaista

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    2. 2

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    5. 5

      Vantaalla on parkkipaikka, jonne juuri kukaan ei uskalla jättää autoaan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää