Kulttuuri

Siskonpedistä ja Aikuisista tuttu käsikirjoittaja Anna Dahlman haluaisi seuraavaksi tehdä surumielistä komediaa: ”Suomessa sitä on tehty tosi vähän”

Nauru on selviytymiskeino, käsikirjoittaja Anna Dahlman, 40, luonnehtii.

Joskus pienikin kannustava palaute voi saada aikaan suuria. Niin kävi käsikirjoittaja Anna Dahlmanille.

Kun Atte Järvisen luomaan Pasila-animaatiosarjaan haettiin kymmenisen vuotta sitten uutta kirjoittajaa, päätti Dahlman kokeilla kepillä jäätä.

”Atte Järvinen, joka on positiivisen palautteen antamisessa aika niukka, oli sanonut käsiksestäni, että tämä ei ole ihan paska. Koin sen vahvana merkkinä jatkaa eteenpäin”, Dahlman kertoo ja nauraa.

Komedian kirjoittaminen osoittautui hauskaksi ja jopa helpoksi.

”Olin tehnyt siihen mennessä draamaa ja draamakomediaa, ja aina pääkirjoittajalta oli tullut sellaista viestiä, että nyt tämä juttu taas karkasi. Mutta yhtäkkiä siitä olikin hyötyä.”

Dahlman on tuttu nimi niille, jotka ovat viimeisen vuosikymmenen aikana seuranneet kotimaista komediaa. Hän on käsikirjoittanut poliittista satiiria YleLeaksissa, Venla-palkittua sketsiviihdettä Siskonpedissä ja draamakomediaa parikymppisten kaupunkilaisten kuplasta Aikuiset-sarjassa. Kahdessa viimeksi mainitussa hän toimi myös ohjaajana.

Tv-käsikirjoittamisessa yhdistyykin kaksi Dahlmanin suurta intohimoa.

”Olen kirjoittanut paljon pienestä saakka, päiväkirjoja ja kaiken maailman tarinoita. Toisaalta olen myös aina rakastanut televisiota.”

Nuorempana Dahlman katsoikin televisiota ahkerasti ja laajalla skaalalla. Ruudun ääreen hänet naulitsivat britti- ja jenkkisarjojen ohella esimerkiksi oopperat ja sinfoniaorkesterien konsertit. Komedian puolella Monty Python -ryhmän ja Woody Allenin kaltaiset tekijät olivat varhaisia esikuvia.

”Mutta on sitä katsottu myös Uuno Turhapurot ja Mies ja alaston ase -elokuvat”, Dahlman sanoo. ”Että en nyt yritä esiintyä mitenkään kultturellina. Eikä se Woodykaan taida olla kovassa huudossa nykyään.”

Kirjoittamisen kannalta käänteentekevä vaihe oli puolentoista vuoden jakso, jonka Dahlman vietti parikymppisenä Englannissa.

”Muutimme samanikäisen brittitytön kanssa kämppiksiksi Brightoniin. Hän teki jo silloin elokuva- ja tv-alan hommia, ja se jotenkin rohkaisi minuakin. Sitä ennen ajattelin, ettei näillä hommilla voi elää, ainakaan Suomessa. Englannissa olon jälkeen hain kuitenkin opiskelemaan alaa.”

Jälkeenpäin ajateltuna tv-käsikirjoittamisessa veti puoleensa myös työn sosiaalinen puoli.

”Olen sosiaalinen ihminen. Ehkä ainakin alitajuisesti aloin jo nuorempana etsiä sellaista kirjoittamisen muotoa, joka olisi jollain tavalla sosiaalisempaa.”

Käsikirjoituksia työstetään usein yhdessä, ja varsinkin komediassa välitön palaute on tärkeää.

”Komedia ei ole olemassa, ennen kuin tulee nauru. Kun esittelee ryhmässä ideoita ja koko porukka nauraa, tietää, että juttu toimii. Jos vain yksi nauraa, jutussa on jotain, mutta se ei ole vielä valmis. Jos kukaan ei naurua, jotain on varmasti pielessä.”

Dahlman rinnastaa huumorintajun laajempaan tapaan katsoa maailmaa.

”Komedia on parhaimmillaan tragediaa, jolle pystyy nauramaan”, hän toteaa.

”Kokemukseni mukaan valta­osalla ihmisistä, jotka tekevät ammatikseen komediaa, on sellainen elämänasenne. Nauru on selviytymiskeino, mutta se vaatii tietyn katsantokannan. Varsinkin Siskonpeti-porukassa meillä on samanlainen käsitys siitä, mikä on hauskaa.”

Yellow Film & Tv -tuotantoyh­tiössä työskentelevällä Dahlmanilla on parhaillaan työn alla useita käsikirjoitusprojekteja, joista osa on jo tuotannossa ja osalle haetaan vielä rahoitusta.

Esimerkiksi viimeisen puolen vuoden ajan hän on tehnyt kansainvälisille markkinoille suunnattua rikoskomediaa.

”Rikoshan on mulle ihan uusi genre. Pääsin varmasti mukaan komediaosaamiseni takia. On tietysti supermielenkiintoista päästä tekemään uutta genreä ja kokeilla kirjoittamista myös kansainvälisissä jutuissa.”

Yhteiskunnallisuus ja poliittinen satiirikin ovat alkaneet Dahlmania taas kiinnostaa, muun muassa.

”Haluaisin tehdä myös surumielistä komediaa. Se on maailmalla muodissa, mutta Suomessa sitä on tehty tosi vähän.”

Irtoaisiko haikeaa komiikkaa vaikka lähestyvistä nelikymppisistä?

”Meillähän oli ikääntymishuumoria jo Siskonpedin kolmoskaudella, koska kukaan ei oikeasti ollut ikääntynyt. Huumoriin tulee heti eri sävy, kun ikääntyminen alkaa olla realismia.”

Osuvatko vitsit silloin kipeämmin? Ehkä, mutta juuri se tekee kaikesta hauskempaa.

”Esimerkiksi Aikuisissa huumori perustuu siihen, että mahdollisimman pienestä asiasta tehdään mahdollisimman suuri. Mutta kun ikää tulee, asiat ovat ehkä oikeasti isompia ja traagisempia. Ikä ja elämänkokemus saavat aikaan sen, että on paljon enemmän menetettävää, ja silloin komedia kirpaisee enemmän.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kuka?

Anna Dahlman


 Syntyi 1980 Espoossa.

 Medianomi, Stadia 2008: tv- ja elokuvakäsikirjoitta­minen.

 Käsikirjoittajana: Tukka auki (2008), Parasta aikaa (2009–2010), Vastaparit (2010), YleLeaks (2011–2013), Hyvät ja huonot uutiset (2012–2015), Siskonpeti (2014–2017), Aikuiset (2019).

 Ohjauksia: Siskonpeti (2014–2017), Heinähattu ja Vilttitossu ja Rubensin veljekset (2017), Aikuiset (2019).

 Asuu Helsingissä, perheeseen kuuluu tytär ja koiranpentu.

 Harrastaa tanssia.

 Täyttää 40 vuotta tiistaina 28. tammikuuta.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Heikki Korpela muutti Norjaan tullakseen paremmaksi hiihtäjäksi – nyt hän on nähnyt, mihin hiihdon mahtimaan valtava menestys perustuu

    2. 2

      Ei koskaan enää perjantaita töissä – Näin mainostoimisto siirtyi nelipäiväiseen työviikkoon

    3. 3

      Pirkon ja Eliaksen nuori rakkaus roihusi vain yhden kesän, kunnes 36 vuotta myöhemmin tuli sähköposti – HS:n lukijat kertovat lomaromansseistaan

      Tilaajille
    4. 4

      Kun Harvey Weinstein saapui oikeuteen rollaattorin kanssa, epäilin sitä teatteriksi – Kaikkein vaarallisimpia ovat juuri ne kuvat, joiden taustoja emme tiedä

    5. 5

      Aftenposten: Oslossa yliopistosairaalan lääkärillä todettu koronavirustartunta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Miten toimia vihamielisen ihmisen edessä? Psykoterapeutti kertoo tekniikan, joka rauhoittaa mielen uhkaavassa tilanteessa

      Tilaajille
    2. 2

      Ensin Onni, 3, yski ja sitten vaimeni – Hädän hetkellä ensimmäiset minuutit ratkaisevat, mutta juuri silloin moni hyytyy

      Tilaajille
    3. 3

      HS:n laskuri kertoo, kuulutko asuin­alueesi pieni- vai suuri­tuloisiin

    4. 4

      Helsingin pörssissä viikosta tuli heikoin sitten euro­kriisin: osakkeiden arvosta pyyhkiytyi 10 prosenttia – Yhdys­valloissa osakkeet jatkoivat laskuaan

    5. 5

      Työnantajalle suuttunut mies jätti työnsä ja ajautui liki kolmen vuoden työttömyyteen – Oikeus tuomitsi yrityksen maksamaan jättikorvaukset

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Koronaviruksen hillitsemiseksi on olemassa yli­voimainen keino, joka on jokaisen ulottuvilla – Kokeile, läpäisetkö käsi­hygienian testin

    2. 2

      Tampereen keskustassa on kommuuni, jossa tyhjät pullot jaetaan painimalla

      Tilaajille
    3. 3

      ”Ovi avattiin, ja esiin työntyi pistin” – Toimittaja Jussi Konttisen isä joutui kuusi­vuotiaana venäläisten vanki­leirille, jolta moni lapsi ei selvinnyt

      Tilaajille
    4. 4

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    5. 5

      Rappukäytävään leijaili kuukausien ajan sietämätön haju – Vuokralainen tuhosi töölöläisasunnon jätteillä betoniseiniä myöten

    6. Näytä lisää