Sotilaallisia 1950-luvun kodinhoito-ohjeita kertaava musiikkinäytelmä piristyy, kun Paula-tyttö, Elvis ja Marilyn tulevat kyläilemään - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Teatteriarvostelu

Sotilaallisia 1950-luvun kodinhoito-ohjeita kertaava musiikkinäytelmä piristyy, kun Paula-tyttö, Elvis ja Marilyn tulevat kyläilemään

Marjaana Kuusniemi-Korhosen käsikirjoittaman näytelmän keskiössä on Neiti Nieminen, joka pakenee yksinäistä nykyhetkeä 1950-luvun fantasioihin.

Marjaana Kuusniemi-Korhosen käsikirjoittamassa musiikkinäytelmässä Neiti Nieminen pakenee nykyhetkeä 1950-luvulle. Kuva: Tiina Oasmaa

Julkaistu: 10.2. 11:59

Musiikkinäytelmä

Neiti Niemisen täydellinen koti, kantaesitys Musiikkiteatteri Kapsäkissä. Käsikirjoitus Marjaana Kuusniemi-Korhonen, sävellys Antti Jaakola, Janne Palosuo ja työryhmä, äänisuunnittelu Antti Jaakola, Markku Arokanto ja Kaisu Kurki, valosuunnittelu Taina Hokkanen-Kunelius, pukujen toteutus Lidia Kivinen, peruukit ja meikit Kaisu Kurki, muusikot Janne Palosuo, Jusu Berghäll, ja Antti Jaakola, ohjaus ja esitysdramaturgia Markku Arokanto. Rooleissa Kaisu Kurki ja Marjaana Kuusniemi-Korhonen. ★★

Musiikkiteatteri Kapsäkki esittää vuosi toisensa jälkeen ansiokkaasti uutta musiikki­draamaa omalla minimalistisella tyylillään. Nyt vuorossa on uusi kotimainen musiikkinäytelmä Neiti Niemisen täydellinen koti, jonka pääosissa on ilahduttavasti kaksi naista: Marjaana Kuusniemi-Korhonen ja Kaisu Kurki.

Marjaana Kuusniemi-Korhosen käsikirjoittaman näytelmän keskiössä on nykyhetkeä 1950-luvun fantasioihin pakeneva yksinäinen Neiti Nieminen. Pedantti neiti järjestelee juhlia apunaan 1950-luvulla julkaistu kodinhoito-opas Hoida oikein kotisi.

Kodin juhlajärjestelyistä on syntynyt pieniä ja keveitä musiikkinumeroita muun muassa bossanovan, valssin ja tangon säveliin.

Musiikkinumerot pelaavat lähinnä siivousohjeiden koomisuudella, mutta eivät saa koomisuudesta kaikkea irti. Sel­keämpi ristivalotus nykypäivään olisi tehnyt hyvää. Nyt katsoja kiemurtelee ohjeita kuunnellessaan lähinnä kiusaantuneena.

Sotilaalliset kodinhoito-ohjeet eivät riitä esityksen koko materiaaliksi, onneksi Neiti Niemisen juhliin saapuvat aikakauden tähtivieraat pelastavat paljon.

Kekseliäästi puvustetut Paula-tyttö, Elvis, Lucille Ball ja Marilyn ovat esityksen suola. Hahmoissa näyttelijät pääsevät käyttämään tyypittelykykyjään, varsinkin Kaisu Kurjen letkeälanteinen Elvis on aivan mainio. Kuusniemi-Korhosen tulkitseman

Marilynin kautta aukeaa pieni kaistale 1950-luvun naisen traagiseen kohtalon. Tätä kaistaletta olisi esityksessä suonut valotettavan vielä enemmän.

Näyttämön todellisuus tuodaan esiin kehystarinassa, jossa kaksi näyttelijää analysoi esittämäänsä Neiti Niemisen hahmoa. Nämä pohdinnat ikään kuin ulkoistetaan yleisöltä ja katsojalle jää hyvin vähän liikkumavaraa omassa tulkinnassaan. Esityksen auki selitetty loppu onkin antikliimaksi.

Seuraa uutisia tästä aiheesta