Kulttuuri

Amos Rexin uusi näyttely esittelee yli 150 teosta suomalaisilta nuorilta taiteilijoilta – tältä näyttävät HS:n kriitikoiden poimimat 12 suosikkia

Generation 2020 -näyttelyyn kannattaa varata kunnolla aikaa.

Amos Rexissä 12. helmikuuta avautunut Generation 2020 -näyttely esittelee nuorten tekijöiden taidetta. Generation 2020 on nuorten taiteilijoiden visuaalista kulttuuria esittelevän triennaalin toinen osa. Ensimmäinen osa Generation 2017 järjestettiin kolme vuotta sitten. Tällä kertaa ehdokkaita oli yhteensä 1 600, joista yli 150 teosta valittiin esille näyttelyyn. Tekijöiden ikähaitari on 15 vuodesta 25:een.

Teokset näyttelyyn valitsi kuvataiteilija Hannaleena Heiskan johtama raati. Kuraattoreina ovat Anastasia Isakova ja Katariina Timonen.

Näyttely on esillä 10. toukokuuta saakka. HS:n kuvataidekriitikot poimivat mittavasta näyttelystä omat suosikkinsa.

Sini Monosen valinnat:

Minea Lång (s. 1995, Helsinki), FOCT (Future of Collective Thinking)


Minea Lång kiteyttää koko Generation 2020:n idean ammattimaisen kypsällä ja pitkälle viedyllä kokonaisuudella. FOCT (Future of Collective Thinking) (2020) yhdistää manifestitaidetta osallistavan taiteen perinteeseen. Långin teos muuttuu näyttelyn edetessä, kun yleisö pääsee leikkimään sen tekstillä ja visuaalisella ilmeellä.

Annika Korhonen (s. 1996, Tampere), Oletko koskaan maistanut jalkasieniburgeria?


Katsoin Annika Korhosen videon Oletko koskaan maistanut jalkasieniburgeria? (2018) heti kaksi kertaa. Korhosen teosta varten kirjoittama esseemäinen teksti käsittelee vakavaa aihetta oivaltavalla huumorilla. Nuoren taiteilijan näyttelemät ääniroolit ovat kotikutoisen hervottomia. Päiväkirjamainen ote yhdistyy teoksessa nasevaan kuvalliseen ilmaisuun.

Liisa-Irmelen Liwata (s. 1998, Helsinki), Writing Tool


Teos Writing Tool (2018) yhtä aikaa veistotaidetta, performanssi ja käsitetaiteellinen projekti. Liisa-Irmelen Liwatan ote aiheeseen on klassisen harkittu, mutta silti vapautunut. Vaikka Liwata koodaa teoskokonaisuuteen taidokkaasti nykytaiteen kielen, lopputulos ei ole pakotettu vaan rennon humoristinen.

Anna-Karoliina Vainio (s. 1995, Helsinki): Love is both Honey and Venom


Anna-Karoliina Vainion suurikokoinen ryijy (2019) on vahvasti kiinni traditiossa. Taidokas teos yhdistää perinnekäsityötä taidehistorian ja populaarikulttuurin kuvastoon. Teoksen keskellä olevan feminiinin alkuparin ympärille kasvaa psykedeelisen raikas maailma, ihmemaa.

Harri Mäcklinin valinnat:

Heikki Korkala (s. 1995, Kankaanpää), The Elevator Effect.


Virtuaalitodellisuudet ovat yksi nykytaiteen suurista mahdollisuuksista. Teknologian kehittymisen myötä taidenäyttelyissä voi kokea yhä poikkeuksellisempia kokemuksia. Heikki Korkalan VR-teknologiaa hyödyntävässä teoksessa The Elevator Effect (2019) katsoja päätyy hissiin, joka nousee korkeampiin sfääreihin: yhtäkkiä seinät haihtuvat ilmaan, ja kaikki on pelkkää väriä, liikettä ja ääntä.

Eero Karjalainen (s. 2001, Helsinki): maalauksia.


Eero Karjalainen kulkee maalauksissaan vakuuttavasti Cy Twomblyn jalanjäljissä. Tekstiä ja abstraktia ilmaisua yhdistelevät teokset onnistuvat olemaan yhtä aikaa rosoisia ja runollisen herkkiä.

Hienostuneet viittaukset kirjallisuuteen tuovat teoksiin olennaista lisäsyvyyttä.

Aki Särkiniemi (s. 1998, Helsinki): Blazemountain.


Aki Särkiniemen videopelissä Blazemountain (2019) nuori mies lähtee hakemaan suklaata sairaalle äidilleen ja päätyy elämänsä seikkailulle. Interaktiivisessa teoksessa myös pelaajan valinnoilla on merkitystä. Sörnäisten levottomista öistä ja internetin keskustelupalstoista ammentavan pelin maailma on synkkä, mutta lopulta kaiken lian alta löytyy rakkautta.

Juho Könkkölä (s. 1997, Tornio): Origamiteoksia.


Pikkutarkkaa suunnittelua, satoja taitoksia, kuukausien edestä työtä: Juho Könkkölän origamiteokset häkellyttävät virtuoosimaisuudellaan. Yhdestä japaninpaperiarkista syntyy osaavissa käsissä lohikäärme, tanssipari tai haltijamaagi. Uskomattoman yksityiskohtaiset paperihahmot ammentavat fantasiapelien estetiikasta.

Timo Valjakan valinnat:

Emili Hellman (s. 1995, Pori): Toxic Candy, 2019, sekatekniikka.


Näyttelyssä on useita modernismilla leikkiviä tai sen opeista vähän välittäviä teoksia. Yksi näistä on Toxic Candy, Emili Hellmanin kirkkaan oranssi muoto, joka tarjoaa modernin kuvanveiston ihanteen sellaisena kuin se usein esitetään sarjakuvalehtien sivuilla – mutta mikä on äkäisen sahanterän viesti?

Catrin Edlund (S. 1997, Helsinki): Plastinen koti, installaatio.


Catrin Edlundin tuhansista valkoisista mehupilleistä koostama Plastinen koti (2019) on Toxic Candyn serkku. Vinksahtaneen futurististen hyökyaallon lailla teos näyttää kurkottavan kohti korkeuksia valoheittäjien siivittämänä. Olisiko tässä ainekset uuteen Sibelius-monumenttiin tai johonkin mahtavampaan?

Beriwan Ceylan (s. 1997, Helsinki): Fake News, video.


Beriwan Ceylanin huikea video­montaasi (2019) kuljettaa katsojan maailmankaikkeuden synnystä siihen hetkeen, jolloin ihmisen aika Maa-planeetalla päättyy. Mihin se päättyy, sen tämä sanoma- ja aikakauslehdistä saksituista kuvista koostuva teos sanoo harvinaisen suoraan: ahneuteen ja välinpitämättömyyteen.

Rosalia Silfer (s. 1995, Kankaanpää): Lilia, 2018, sekatekniikka.


Rosalia Silferin monia mate­riaaleja ja tekniikoita yhdistävät reliefit (2018) ovat tyylipuhtaita abjekteja. Niissä on samanaikaisesti hylätyksi ja torjutuksi koetun väkevää visualisointia ja häkellyttävän herkkää kauneutta, joka viittaa muodottomiin orgaanisiin prosesseihin, mädäntymiseen ja homehtumiseen.

Oikaisu 14. helmikuuta klo 14.29: Tekijöiden ikähaitari on 15 vuodesta 25:een, ei 23:een kuten jutussa aiemmin kerrottiin.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomalaismiljonääri Peter Nygårdia vastaan joukoittain syytöksiä tyttöjen ja naisten raiskauksista, uhrien asianajaja HS:lle: Vanhin syytös vuodelta 1977 – Nygårdin mukaan häntä yritetään mustamaalata

    2. 2

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    3. 3

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    4. 4

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    5. 5

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    2. 2

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset ahdistuvat turhista asioista, sanoo professori Jyrki Korkeila – Asiantuntija kertoo, mitä on ”lillukanvarsiahdistus”

      Tilaajille
    4. 4

      Saksan joukko­ampumisia tutkitaan ääri­oikeistolaisena terrorismina – tämä tapahtumien kulusta, epäillystä ja teon motiivista tiedetään nyt

    5. 5

      Vantaalla on parkkipaikka, jonne juuri kukaan ei uskalla jättää autoaan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää