Tanssija Emmi Vennan paljas soolo koskettaa - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Tanssiarvostelu

Tanssija Emmi Vennan paljas soolo koskettaa

Emmi Vennan Fabulous Muscles -teos yhdistää tanssia, tekstiä, video-, ääni- ja pukusuunnittelua. Esitys on paljas kurotus kohti omaa tapaa tehdä taidetta.

Erno Aaltosen valot luovat Fabulous Muscles -esityksen tunteellisen tilan. Kuvassa Emmi Venna. Kuva: Saara Autere

Julkaistu: 15.2. 14:08, Päivitetty 16.2. 13:43

Tanssi

Fabulous Muscles. Kantaesitys Mad House Helsingin tilassa Teurastamolla 14.2. Työryhmä: Erno Aaltonen, Reija Meriläinen, Emmi Venna, Aino Autere, Ville Kallio.

Alkukehollisuus. Sitä sanaa tanssija-koreografi Emmi Venna käyttää noin puolessavälissä oma Fabulous Muscles -esitystään. Tanssia, tekstiä, video-, ääni- ja pukusuunnittelua tarjoileva esitys on paljas kurotus kohti omaa tapaa tehdä taidetta.

Heti seuraavaksi Venna kuitenkin toteaa, ettei paluuta alkukehollisuuteen enää ole. Muita tärkeitä käsitteitä ovat loiset eli jo reflekseiksi muuttuneet, keholle epäsuotuisat liikeradat sekä ”body horror”, jossa pelot sijaitsevat ennen muuta ihmisen ruumiissa, mutta jossa samalla on jotain hyvin vapauttavaa – jos sitä katsoo suoran kohti.

Alun balettipyrähdykset, joista voi aistia kilpaurheilijamaista kurinalaisuutta muuttuvat enemmän lattiassa kiinni olevaan liikkeeseen. Teksteissä toistuvat vastarinnan eleet. Sisäsyntyinen halu esiintyä ei suostu kiertymään minkään tarjotun rakenteen kannateltavaksi – tai jos suostuu, seuraukset ovat tuhoisat. Venna poimii koreografiaansa ympärillään näkemiään eleitä, kuten itsensä hakkaamista ja toisaalta yritystä piirtää tiukat rajat vartalolleen.

Vihan tunnistamisen jälkeen uusi liike lähtee kokonaisvaltaisesta olemisesta, buton ja Feldenkreis-metodin avulla. Työryhmän videoissa šokkiväriset sisäelimet ja hermoradat leijailevat. Sen vastapainoksi näytetään mustavalkoista videota, jonka keskittynyt liike rauhoittaa.

Yhteistyö muun muassa Anna-Mari Karvosen kanssa on vienyt Vennan pohdiskelemaan sitä, mitä koreografia tekee, ei niinkään siihen, mitä se esittää. Post-MJ Era Institute of Consciousness -ryhmässä toimiessaan hän perehtyi spektaakkelin ruumiinavaukseen. Esitys tuntuu pitkän ajatteluprosessin tulokselta.

Venna osaa kirjoittajana kiteyttää ja hyödyntää huumoria, ja Fabulous Muscles -teosta voi tulkita suhteessa nykykirjallisuuteen, jossa ihmisen oikeus oman ruumiiseensa näyttäytyy vastarinnan paikkana. Aino Vähäpesolan Onnenkissa, Leslie Jamisonin esseet ja Helena Kallion romaani Ennen kuin sielu puutuu resonoivat Fabulous Musclesin kanssa.

Venna on myös drama queen – sanan positiivisessa merkityksessä – eikä pelkää tunteita. Ne ovat ehkä tunteita kovasti performoivalle, mutta niitä vähän ymmärtävälle ajallemme se kosketus alkukehollisuuteen, josta uusi liike lähtee.

Juttua on muokattu 16.2. klo 13.07: Työryhmän tekijätiimiin lisätty Aino Autereen ja Ville Kallion nimet.

Seuraa uutisia tästä aiheesta