Black Sabbathin esikoisalbumin kuuluisassa kansikuvassa poseeraavan naisen henkilöllisyys paljastui viimein – Mutta piilotteliko hän todella kissaa takkinsa alla? - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri

Black Sabbathin esikoisalbumin kuuluisassa kansikuvassa poseeraavan naisen henkilöllisyys paljastui viimein – Mutta piilotteliko hän todella kissaa takkinsa alla?

Kannen suunnittelija Keith Macmillan kertoo, miten hän sai idean kuvaan ja kuinka hän löysi malliksi Louisa Livingstonen.

Black Sabbathin esikoisalbumi ilmestyi Britanniassa perjantaina 13. helmikuuta 1970.

Julkaistu: 16.2. 13:24

Viisikymmentä vuotta ehti kulua ennen kuin brittiläisen heavyrockyhtye Black Sabbathin esikoisalbumin ”salaisuudet” paljastuivat. Vuonna 1970 julkaistua albumia Black Sabbath pidetään yhtenä yhtyeen ikonisimmista levyistä etenkin sen vangitsevan kansitaiteensa takia.

Levyn kannessa on mustiin pukeutunut nuori nainen, joka seisoo 1400-luvulla rakennetun, Oxfordshiressä sijaitsevan kuuluisan Mapledurhamin myllyn edustalla.

Joen rannassa puun alla kuivuneiden lehtien seassa seisova nainen tuijottaa suoraan kameraan ja pitää käsiään pitkän takkinsa alla kuin piilotellen siellä jotain.

Paitsi musiikin myös juuri tuon kansikuvan takia Black Sabbath liitettiin muun muassa okkultismiin ja magiaan.

Kansikuvan merkitykset ja naisen henkilöllisyys ovat mietityttäneet yhtyeen faneja vuosikaudet. Nyt kannen suunnittelija Keith Macmillan on viimein suostunut antamaan aiheesta haastattelun.

Hän kertoo Rolling Stone -lehdelle, miten kansi syntyi. Rolling Stone myös löysi albumin kannessa poseeranneen mallin.

Hän on Lontoossa ja Pariisissa kasvanut Louisa Livingstone, joka oli kuvausten aikaan noin 18-vuotias.

Mapledurhamin vesimylly Thamesin rannalla Oxfordshiressa. Kuva: Rebecca Mckevitt / London News Pictures

Black Sabbath -levyn kannen tekijä ”Keef” eli Keith Macmillan työskenteli niihin aikoihin albumin tuottaneessa levy-yhtiö Vertigossa. Hän on suunnitellut levynkansia myös muun muassa David Bowielle ja Rod Stewartille sekä videoita esimerkiksi Kate Bushille ja Motörheadille.

Macmillan oli lahjakas valokuvaaja, ja juuri sellaista levy-yhtiön johtaja Olav Wyper oli etsinyt. Mainosalalta levy-yhtiöbisnekseen siirtynyt Wyper tiesi, kuinka suuri merkitys vangitsevilla, voimakkailla levynkansilla oli.

”Musiikin täytyi heijastaa sen ajan yhteiskuntaa. Olimme hyvin onnekkaita, että saimme Black Sabbathin, koska sitä albumia pidetään ensimmäisenä heavyrocklevynä. Minusta se ei sitä ole, mutta levy oli todennäköisesti ensimmäinen, joka levisi ympäri maailmaa niin hyvin”, Wyper sanoo Rolling Stonelle.

Macmillan muistaa aloittaneensa levyn kannen suunnittelemisen kuuntelemalla yhtyeen kappaleita.

”Sanoituksia enemmän minuun iski kuitenkin sen yleinen tunnelma. Taiteessa on ajateltava yleistä tunnelmaa”, Macmillan kertoo.

Macmillan sai vapaat kädet suunnitella kannen. 80 minuutin ajomatkan päässä Lontoosta sijaitsevan Mapledurhamin vesimyllyn hän kertoo löytäneensä sattumalta. Hänen tyttöystävänsä asui paikan lähellä, ja kaksikko oli käynyt kävelyllä myllyn ympäristössä.

”Silloin se oli aika ränsistynyt ja aavemainen paikka. Aluskasvillisuus rehotti, ja sillä oli aika aavemainen vaikutus paikan tunnelmaan.”

Kuvassa poseeraavan Louisa Livingstonin Macmillan löysi lontoolaisen mallitoimiston avulla. Macmillan etsi naista, joka voisi poseerata kuvassa ”pahaenteisenä hahmona”.

”Hän oli fantastinen malli. Hän oli aika pieni ja erittäin yhteistyökykyinen. Halusin pienikokoisen henkilön, koska se antoi maisemalle hieman enemmän loistoa. Pieni hahmo sai kaiken muun näyttämään suurelta”, Macmillan kertoo.

Louisa Livingstone. Kuva: Louisa Livingstonen Facebook-tili

Livingstone itse muistaa kuvauksista parhaiten sen, että päivä oli hyvin kylmä ja pimeä. Tekijät eivät muista tarkkaa ajankohtaa, milloin kuvaukset tehtiin, mutta joskus marraskuun 1969 ja helmikuun 1970 välisenä aikana se tapahtui.

Valokuvaaja himoitsi juuri oikeanlaista valoa ja tunnelmaa. Siksi hän halusi olla myllyllä mahdollisimman aikaisin aamulla.

”Oli jäätävän kylmä”, Livingstone kertoo.

Faneja on pohdituttanut kaikki nämä vuodet, mitä kuvan nainen piilottelee takkinsa alla. On spekuloitu, että hän pitelisi kädessään mustaa kissaa.

Malli itse ei kuitenkaan sellaista muista.

”Olen varma, että muistaisin sen, jos pitäisin kissaa”, hän sanoo Rolling Stonelle.

Syy, miksi Livingstonin kädet ovat kuvassa sellaisessa asennossa kuin ovat, on se, että hän yritti lämmitellä niitä samettisen takkinsa liepeen alla.

Black Sabbath vuonna 1970. Vasemmalta Tony Iommi, Bill Ward, Ozzy Osbourne ja Geezer Butler. Kuva: Globe Photos

Black Sabbathin jäsenet eivät tienneet, kuka on se nuori nainen heidän esikoisalbuminsa kannessa. Kitaristi Tony Iommi kertoo, että pian levynjulkaisun jälkeen joku nainen tuli yhtyeen keikan jälkeen kertomaan, että hän on nainen tuossa kuvassa. Livingstonen mukaan hän ei kuitenkaan ole koskaan tehnyt niin.

”Black Sabbath ei ole minun musiikkiani. Kun sain albumin, kuuntelin sen ja jatkoin eteenpäin. Kun näin albumin kannen, ajattelin sen olevan hyvin kiinnostava, mutta ajattelin myös, että siinä kuvassa voisi olla kuka tahansa. Ei minulle tullut mitään tarvetta tuoda itseäni esiin sen avulla”, Livingstone kertoo Rolling Stonelle.

Kuvausten jälkeen Livingstone jatkoi mallintöitä ja näyttelemistä. Hän näytteli muun muassa Lontoon kansallisteatterissa sekä joissakin televisiosarjoissa. Nykyään hän tekee musiikkia nimellä Indreba.

Hänen mukaansa kukaan ei koskaan tunnistanut häntä Black Sabbathin levyn kannen kuvasta.

Seuraa uutisia tästä aiheesta