Kuka kumma on Behm? Laulaja teki alkuvuoden isoimman suomalaisen hitin, mutta jopa hänen ikänsä on vaikea selvittää - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri

Kuka kumma on Behm? Laulaja teki alkuvuoden isoimman suomalaisen hitin, mutta jopa hänen ikänsä on vaikea selvittää

Rita Behmin debyyttisingle Hei rakas nousi yhdeksi viime vuoden kuunnelluimmaksi kappaleeksi ja tammikuun isoimmaksi radiohitiksi, mutta julkisuudessa häntä ei ole nähty juuri ollenkaan. Kuka hän siis on?

Rita Behm ei halua olla esillä omana itsenään, vaan musiikkinsa avulla. Kuva: Rio Gandara / HS

Julkaistu: 18.2. 9:18

Miten musiikkipiireissä entuudestaan täysin tuntematon, ilman alan opintoja oleva lahtelainen päätyy tekemään Pikku G:n kanssa yli 10 miljoonaa kuuntelua Spotifyssa keränneen räppärin comeback-kappaleen?

Ja miten tuon saman lahtelaisen oma ensimmäinen soolokappale nousee yhdeksi viime vuoden kuunnelluimmaksi kappaleeksi Spotifyssa ja koko alkuvuoden 2020 isoimmaksi radiohitiksi?

Rita Behm, taiteilijanimeltään Behm, on nyt valmis kertomaan.

Hän istuu levy-yhtiön toimistossa ja nauraa jännittyneesti.

Voisi luulla, että tässä vaiheessa haastatteluiden antaminen on hänelle jo tuttua puuhaa. Behmin syyskuussa julkaistu Hei rakas -kappale on ehtinyt olla useita kuukausia Spotifyn kärkisijoilla.

Normaali kaava on se, että uudesta hittikappaleen julkaisevasta artistista nitistetään heti mahdollisimman paljon huomiota irti.

Behmin esikoissingle Hei rakas on ollut kuukausien ajan Spotifyssa Suomen kuunnelluimpien kappaleiden listan kärkisijoilla. Kuva: Rio Gandara / HS

Behm on sen sijaan ollut mediassa todella vähän esillä.

Yksi selitys voi olla se, että Behmin olemassaoloon ei ole vain osattu herätä. Hei rakas on taidokas, tunnelmaltaan hyvin rauhallinen pop-kappale, jota saattaa huomaamattaan jäädä kuuntelemaan useita kertoja ennen kuin miettii edes, kenen kappale tämä oikeastaan on.

Toinen selitys on se, että Rita Behm on tarkoituksella halunnut pysyä pois julkisuudesta.

Niin hän itse sanoo.

”On ollut kiva olla tavoittamattomissa. Haluan, että huomio keskittyy pelkästään biiseihini, ei minuun. Mitä enemmän on tullut kutsuja eri tapahtumiin, sitä vähemmän olen halunnut mennä minnekään. Minulla ei ole ikinä ollut tavoitteena olla edes artisti.”

Artisti hänestä on kuitenkin tullut. Se tapahtui vahingossa, Behm sanoo ensin. Sitten hän tosin lisää heti perään, ettei oikeastaan usko ajatteluun ”oikeassa paikassa oikeaan aikaan” olemisesta.

”Tai toki vähän, mutta menestykseen vaaditaan myös taitoa. Tiedostan, että osaaminen on tärkeää. Varsinkin kun ottaa huomioon, etten ole sometähti tai mistään tunnettu etukäteen, biisissäni on oltava jotain, että se toimii noin hyvin”, Behm sanoo.

Taitoa siis vaaditaan, mutta Behmin matkassa nykyiseen tilanteeseen on pari hämmentävää sattumaa.

Ennen niitä Rita Behm oli muusikon alku, joka oli soittanut pianoa kuusivuotiaasta lähtien. Hänen pianonopettajansa ei opettanut soittoa nuoteista, joten hän oppi pianon soittamisen korvakuulolla. Samalla tavalla hän opetteli soittamaan myös kitaraa.

Muille Behm arkaili näyttää osaamistaan. Behmin isä sai tietää vasta kaksi vuotta sitten, että hänen tyttärensä osaa laulaa. Pianon soittamisen Behm yleensä keskeytti, jos huomasi jonkun kuuntelevan.

Sitten Behm huomasi ilmoituksen Apulannan järjestämästä, uusille biisintekijöille tarkoitetuista biisileiristä, jonne sai hakea. Vaikka Behm oli tehnyt vain yhden oman kappaleen, hän rohkaistui ja lähetti hakemuksen. Hämmästys oli suuri, kun hän sai kuulla tulleensa valituksi. Vielä enemmän Behm hämmästyi, kun biisileirillä Toni Wirtanen kehui hänen kappaleensa sanoja.

”Siitä tuli innostus alkaa tehdä enemmän omia kappaleita.”

Behmille oli kuitenkin selvää, että hän haluaisi tehdä musiikkia muille artisteille. Eikä hän ollut kiinnostunut tekemään hittibiisejä, koska hän ei kuunnellut Suomen soitetuimpien kappaleiden listaa, vaan indie-folkia ja kasarirokkia.

Silloin sattuma puuttui peliin. Alkoi tapahtumaketju, joka kuulostaa hämmentävältä, kun Behm selittää sitä.

Apulannan biisileirillä Behm oli tutustunut Ella-Noora Kouhiaan, jonka kanssa he tekivät yhteisen kappaleen. Se lähetettiin Yleisradiolle, joka kutsui Behmin ja Kouhian esiintymään alkuvuodesta 2017 Uuden musiikin kilpailun tapahtumaan.

UMK:n backstagella oli tuolloin kovassa nousukiidossa oleva Arttu Lindeman yhdessä Henri ”MGI” Lanzin omistaman tuotantoyhtiön M-Eazy Musicin ihmisten kanssa. Joku Lindemanin porukasta joi vahingossa Behmin paikalle jättämän puolikkaan viinipullon.

Kimpaantuneena Behm alkoi vaatia hyvitystä viinistä, jolloin Lindemanin porukan jäsen lupasi korvata asian myöhemmin. Pian UMK-juhlien jälkeen Behm kutsuttiin Lahdessa sijaitsevalla toimistolle hakemaan korvauksensa.

Behm on soittanut pianoa kuusivuotiaasta lähtien. Kuva: Rio Gandara / HS

Lanzin yhtiö edustaa juuri sitä hittimusiikkia, joka tuntui Behmistä vieraalta. Paikalla ollut kustantaja ehdotti Behmille silti, että tämä tutustuisi paikalla olleeseen tuottajaan Kalle Mäkipeltoon, jonka kanssa hän voisi yhdistää omaa tyyliään valtavirtamusiikin tekemiseen. Se tuntui Behmistä kiehtovalta.

M-Eazy Musicilla Behm teki kappaleen Solmussa.

Samaan aikaan rap-artisti Pikku G oli tekemässä paluuta, ja Behmin Solmussa-kappaleen kertosäe haluttiin Pikku G:n räppibiisin huipennukseksi. Aluksi Behm ei ollut innoissaan.

”Ajattelin, että se on hieno biisi. En halunnut, että siitä irrotetaan kertosäettä Pikku G:n räppikappaleen osaksi”, Behm sanoo ja nauraa.

Juuri niin silti kävi. Lopputulos: Solmussa-kappaleesta tuli Pikku G:n uuden uran jättimenestys. Kappale myi triplaplatinaa, ja sitä on kuunneltu Spotifyssa tähän mennessä lähes 15 miljoonaa kertaa.

Valtaisa joukko suomalaisia kuuli Behmin laulun Pikku G:n kappaleessa, mutta biisistä kirjoitetuissa jutuissa keskityttiin räppäriin. Juuri tähän asetelmaan Behm oli tähdännytkin.

Samalla Behm oli alkanut kirjoittaa kappaleita myös itselleen. Hän teki levytyssopimuksen Warner Musicin kanssa vuonna 2018.

Yhden kappaleen tekemisessä saattoi kestää kolmesta neljään kuukautta, mutta Behmille oli oleellisinta, että hän oli tyytyväinen lopputulokseen. Levy-yhtiökään ei hoputtanut. Kappaleita Behm työsti yhdessä tuottajiensa Mäkipellon ja Sakke Aallon kanssa.

Syksyllä 2019 Behmillä oli valmiina levyllinen kappaleita, ja ensimmäinen single Hei rakas oltiin vihdoin julkaisemassa. Kukaan ei tiennyt, mitä siltä voisi odottaa.

”Toivoin, että kappaleideni suosio kasvaisi tasaisesti. Kun kävikin näin, reaktioni oli, että ’Voi hemmetti, en tilannut tätä’. Mutta tietenkin biisinkirjoittajana toivoo aina, että mahdollisimman moni kuulee kappaleen”, Behm sanoo.

Ensireaktio liittyy ensisijaisesti juuri siihen, että Behm ei ole kiinnostunut suuren suosion seurauksena tuleviin henkilökohtaisiin kysymyksiin. Edes ikäänsä hän ei haastattelussa suostu sanomaan, koska ei halua, että hänestä kirjoittaessa keskitytään siihen, että hän on ”nuori artisti”.

Hän on myös varautunut siihen, että jos tulevalta levyltä julkaistavat seuraavat singlet ovat edes lähimain yhtä kuunneltuja kuin Hei rakas, kiinnostus henkilöön nimeltä Rita Behm kasvaa entisestään. Sitten hän yrittää parhaansa mukaan ohjata huomion musiikkiinsa.

Koska on olemassa erikseen Rita ja Ritan musiikki, Behm selittää. Hän toivoo ihmisten olevan kiinnostuneita vain jälkimmäisestä.