”Pallotuolia” myynyt huone­kalu­liike joutuu maksamaan hyvityksiä tekijän­oikeus- ja tavara­merkki­loukkauksesta - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri

”Pallotuolia” myynyt huone­kalu­liike joutuu maksamaan hyvityksiä tekijän­oikeus- ja tavara­merkki­loukkauksesta

Vaasassa ja Ilmajoella toimiva Lähdesmäki-huonekaluliike myi Eero Aarnion Pallotuolilta näyttävää lepotuolia vuosina 2015–17 yhteensä kolme kappaletta.

Eeri Aarnio Pallotuolissa Taidehallin näyttelyn avajaisissa vuonna 2003. Kuva: Jarmo Matilainen /HS

Julkaistu: 18.2. 10:21

Markkinaoikeus on määrännyt huonekaluliike Lähdesmäen maksamaan hyvityksiä Aarnio Design oy:lle tekijänoikeus- ja tavaramerkkiloukkauksesta. Vaasassa ja Ilmajoella toimiva Lähdesmäki myi vuosina 2015–17 Milan-lepotuolia, jota kuvailtiin myös pallotuoliksi.

Tekijänoikeusloukkaukseksi oikeus katsoi sen, että Milan-tuoli muistutti liikaa Eero Aarnion Pallotuolia, joka on yksi kaikkien aikojen kuuluisimmista suomalaisista muotoilutuotteista. Vuonna 1963 suunniteltu Pallotuoli esiintyi ensimmäistä kertaa Kölnin huonekalumessuilla 1966 ja se nosti Aarnion kansainväliseen suosioon.

Aarnion designtuotteet ovat alusta lähtien houkutelleet myös kopioijia. Kopiokauppa on maailmanlaajuisesti valtava bisnes. Maaliskuussa 2019 OECD arvioi, että tuoteväärennösten ja piraattituotteiden kauppa muodostaisi noin 3,3 prosenttia maailmankaupasta ja kasvavan jatkuvasti.

”Milan-tuoli ei ole syntynyt itsenäisen luomistyön seurauksena, vaan se on Pallotuolin kopiotuote”, Aarnio Design Oy:n kantelussa todetaan. ”Vähäiset erot tuotteiden yksityiskohdissa johtuvat ainoastaan siitä, että kopiotuotteena Milan-tuolin valmistuskustannukset ovat alhaisemmat, eivätkä ne tule kohdeyleisölle eli kuluttajille esille tuotteen normaalissa tarkastelussa.”

Lähdesmäki myi Milan-tuolejaan kolme kappaletta ja ne maksoivat 799 euroa kappale. Aito, Aarnion suunnittelema Pallotuoli maksaa 6 750 euroa.

Tavaramerkkiloukkaukseksi katsottiin ”aarnio”-sanan käyttö kuvan tiedoissa, joita hakukoneet poimivat. Tämän sanan vuoksi kuluttaja, joka on hakenut verkosta Aarnion Pallotuolia, onkin saattanut päätyä aidon tuolin sijasta kopion sivuille.

Lähdesmäki Oy Ilmajoki vastasi kanteeseen vaatimalla, että markkinaoikeus hylkää vaatimukset ja velvoittaa Aarnio Design Oy:n korvaamaan Lähdesmäen oikeudenkäyntikulut 20 652 eurolla ja asianosaiskulut 30 059 eurolla.

Lähdesmäki perustelee vaatimusta sillä, että Milan-tuolin myynti on ollut passiivista ja niiden kysyntä huonoa, jonka takia niiden myynnistä luovuttiin.

”Milan-tuoleja ei ole erikseen markkinoitu ja tuoli on ollut kysymyksessä olevassa tuotekategoriassa yksi vähiten katseltuja tuotteita. Tuote ei ole menestynyt myöskään Google-hauissa”, vastauksessa sanotaan.

Lähdesmäki myös kiistää, että Milan-tuoli olisi Pallotuolin kopio: Milan-tuolin jalkaosa on katkaistu, Pallotuolin ei, ja Milan-tuolin muoto on munamaisempi.

Tuomiolauselmassaan markkinaoikeus kieltää Lähdesmäki Oy Ilmajokea 50 000 euron uhkasakolla myymästä vastaavaa tuotetta sekä 50 000 euron uhkasakolla käyttämästä mainonnassa merkkiä aarnio. Lisäksi Lähdesmäen maksettavaksi tulee 2 000 euroa hyvityksiä sekä 15 800 euroa vastapuolen oikeudenkäyntikuluja.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Markkinointi & Mainonta.

Oikaisu 20. helmikuuta klo 10.35: Tarkennettu markkinaoikeuden kieltävän Lähdesmäki Oy Ilmajokea uhkasakon uhalla myymästä vastaavaa tuotetta sekä toisen uhkasakon uhalla käyttämästä mainonnassa merkkiä aarnio. Aiemmin jutussa sanottiin, että uhkasakon uhalla kiellettiin Lähdesmäki Oy Ilmajokea tuomasta vastaavaa tuotetta enää myyntiin, mistä saattoi saada virheellisen mielikuvan, että Lähdesmäki Oy Ilmajoki toimi tuotteen maahantuojana. Lähdesmäki Oy Ilmajoki toimi tuotteen jälleenmyyjänä.

Muotoilija Eero Aarnio käy uusin asein kopiosotaan – Britannia muutti lainsäädäntöään, mutta Pallotuoli-kopioita löytyy yhä Suomenkin markkinoilta

Seuraa uutisia tästä aiheesta