Juska Wendland on sekä opettaja että dj, jonka radio-ohjelmaa kuuntelevat kymmenet tuhannet ihmiset - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri

Juska Wendland on sekä opettaja että dj, jonka radio-ohjelmaa kuuntelevat kymmenet tuhannet ihmiset

Juska Wendland eli dj Orion on soittanut konemusiikkia Ylessä yli kymmenen vuotta. Hän ei halua huudella norsunluutornista vaan tehdä ohjelmaa yhdessä kuulijoiden kanssa.

Juska Wendland on seurannut elektronista musiikkia yli 20 vuotta. ”En lakkaa ihmettelemästä, kuinka laadukasta kotimainen konemusiikki tänä päivänä on. Kotimaiset tuottajat, joista en ole välttämättä koskaan aikaisemmin kuullut, saattavat tehdä ihan maailmanluokan kamaa.” Kuva: Heidi Piiroinen / HS

Julkaistu: 21.2. 2:00, Päivitetty 21.2. 9:54

”Olen 40-vuotias lehtori, joka huutaa instrumentaalimusiikin päälle radiossa perjantaisin”, Juska Wendland eli dj Orion kuvaa itseään. Hän puhuu pilke silmäkulmassa mutta kuitenkin totta.

Wendlandilla on päivätyö opettajana, mutta virka-ajan ulkopuolella hänet tunnetaan radio-ohjelmien tekijänä, dj:nä ja elektronisen musiikin tuottajana. Ura YleX-kanavan kone­musiikkiohjelmien parissa on kestänyt jo kaksitoista vuotta.

Radiossa hän soittaa kolme tuntia elektronista musiikkia joka viikko. Työrupeama koostuu Uuden tanssimusiikin listasta ja sen perään lähetettävästä DJ ­Orion -ohjelmasta.

”Se on marginaalimusiikin ohjelma, mutta siitä on tullut juttu, jonka ääreen porukka ympäri Suomea tulee nauttimaan musiikista. Ihmiset, jotka eivät tunne toisiaan, pystyvät tuntemaan samantyyppisiä fiiliksiä saman­aikaisesti saman musiikin äärellä, jota he eivät ole koskaan ­aikaisemmin kuulleet.”

Ohjelman yhteisöllisyys on Wendlandille tärkeää. Kuuntelijoiden yhteisöjä löytyy Facebookista, Spotifysta ja Whatsappista. Niissä kommentoidaan ohjelmiin valikoitunutta musiikkia ja jaetaan biisivinkkejä.

Joskus kuuntelijat tukeutuvat toisiinsa myös henkilökohtaisemmissa asioissa. Siitä Wendland on erityisen hyvillään.

”Vaikka perjantai-iltaa kuuntelee kymmeniä tuhansia ihmisiä, se massa ei ole se juttu. Ohjelman ympärille on saatu joukko, jossa on hyvä ja turvallinen olla, vaikkei tunneta toisia”, hän sanoo.

”Kun internet on korostanut negatiivisia tunteita ja turhaa ­öyhötystä, onkin paikka, missä netti mahdollistaa sen, että täysin erilaiset ihmiset tulevat yhteen jonkun yhden asian takia. Ei välitetä eroavaisuuksista vaan korostetaan sitä, mikä yhdistää. Tässä tapauksessa se sattuu olemaan konemusiikki. Sitä on ollut hienoa seurata.”

Wendlandin suhde konemusiikkiin alkoi vuonna 1994, kun hän alkoi käydä bileissä kotikaupungissaan Tampereella. Vuosikymmenen lopulla hän järjesti jo tapahtumia itse ja soitti niissä.

Nimeä alkoi tulla laajemmin, kun Wendland muutti opiskelemaan Rovaniemelle ja jatkoi siellä tapahtumajärjestäjänä. Hän buukkasi Etelä-Suomesta dj:tä, joille keikka Lappiin saattoi olla eksoottinen elämys.

”Heillä oli ehkä ulkomaankeikan fiilistä, kun he tulivat lento­koneella. Minulla oli toiveena, että buukkaamani artistit kertoisivat, että Rovaniemelle kannattaa lähteä keikalle. Siellä on aktiivinen kaveri, joka tekee tapahtumia innolla ja hyvällä meiningillä.”

Puskaradio toi Wendlandille ensimmäiset keikat Helsinkiin. Etelään muutettuaan ja Radiomafian Tiistain tanssi-illan tekijöihin tutustuttuaan hän pääsi kokeilemaan radio-ohjelmien tekemistä. Se johti vakituisiin töihin alalla.

Radiotyön rinnalla Wendland on soittanut elektronisen musiikin tapahtumissa. Suuriakin festivaaleja on takana, mutta hän muistelee mieluummin pienempiä keikkoja eksoottisissa ympäristöissä. Niitä ovat muun muassa Alaska ja Grönlannin pääkaupungin Nuukin Manhattan-yökerho. ”Tyypit, jotka eivät pääse usein elektronisen musiikin keikoille, ovat monesti avarakatseisempia. He ottavat musiikin vastaan järjettömällä energialla”, hän sanoo.

Tänä keväänä Wendland soittaa teknoa muun muassa Kallion kirkossa. Aikaa vievät myös oman musiikin tekeminen ja uuden musiikin etsiminen. Jälkimmäiseen hän on valjastanut käyttöönsä teknologiaa, jotta saisi Uuden tanssimusiikin listalle kiinnostavimmat uutuudet.

”Minulla on työkaluja, jotka syöttävät minulle uutta musaa. Mutta en halua päättää ohjelmaan valikoituvasta musiikista yksin. Biisien liikkuminen listalla on hirveästi kiinni yleisöltä tulevasta palautteesta.”

Wendlandille on tärkeintä herättää ohjelmansa avulla yhteisö eloon ja olla itsekin osa sitä. Ehkä tämä näkyi jo Orion-taiteilijanimen valinnassa. Samannimisessä tähdistössä on kirkkaita tähtiä enemmän kuin yksi.

”Radiotyössä ja opettajan työssä on paljon samaa. Kohtaan molemmissa nuoria ihmisiä, kuuntelen heitä ja haluan tuoda heidän suuntaansa omaa asiaani ja osaamistani. Kummassakaan työssä ei toimi norsunluutornista huuteleminen vaan se, että opetellaan ja tehdään yhdessä.”

Juska Wendland

Syntyi 1980 Nokialla. Kasvoi Tampereella, asuu Helsingissä.

Toimittanut elektronisen musiikin ohjelmia YleX:llä vuodesta 2008. Toimittaa YleX:n perjantai-iltaa klo 19–22, joka on kohderyhmässään Areenan kuunnelluin musiikkiohjelma. Juhlisti viime vuoden lopulla 500. lähetystään kahdeksan tunnin erikoisshow’lla.

Tehnyt dj-keikkoja 1990-luvun lopusta lähtien ja julkaissut omaa musiikkia vuodesta 2009. Perusti oman Absence of Facts -levy-yhtiön vuonna 2016.

Kasvatustieteiden maisteri Lapin yliopistosta 2006. Media-alan lehtori Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omniassa.

Täyttää 40 vuotta sunnuntaina 23. helmikuuta.