Taiteilijat uhmaavat kuolemaa ja rikkovat järjestyssääntöjä näyttelyssä, jonka hengenvaarallisia performansseja ei kannata yrittää toistaa - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Näyttelyarvostelu

Taiteilijat uhmaavat kuolemaa ja rikkovat järjestyssääntöjä näyttelyssä, jonka hengenvaarallisia performansseja ei kannata yrittää toistaa

Kaikkein vaarallisimmat performanssit on taltioitu videoihin ja suoritetaan nimimerkkien suojassa.

Tiina Raitanen: Combination 11 (2017-2020).

Tiina Raitanen: Combination 11 (2017-2020). Kuva: Tuomas Linna

Julkaistu: 22.2. 13:43

Kuvataide

Infiltration 1.3. saakka Galleria SICissä (Purpuripolku 5). To–pe 14–18, la–su 12–16.

Kuvataiteilija Jussi Kivi kirjoittaa kirjassaan Hämäräperäisiä tutkimusmatkoja (Into, 2016) ”maanalaisen maisemataiteen instituutista”, jossa Kivi suorittaa kenttätutkimuksiaan.

Fantasiasta ponnistavan instituutin kenttätyöt suuntautuvat maisemallisiin marginaaleihin, kuten kaupunkien laitamille, sortuneisiin louhoksiin, hylättyihin rakennuksiin ja maanalaiseen infrastruktuuriin.

Yleiskuva näyttelystä.

Yleiskuva näyttelystä. Kuva: Tuomas Linna

Kun SIC-galleriassa esillä olevaa Infiltration-ryhmänäyttelyä katselee, tulee mieleen, että kyseessä voisi olla instituutin näyttelytilaan sijoittuva tutkimusraportti. Kokonaisuuden nimi viittaa käytettyihin kenttätyömetodeihin: infiltration tarkoittaa soluttautumista tai tunkeutumista.

Kiven yhdessä taiteilija Sauli Sirviön kanssa kuratoimassa näyttelyssä on teoksia kymmeneltä taiteilijalta. Moni heistä esiintyy salanimellä. Tämä ei ole ihme: teosten metodit hipovat toisinaan kuolemaa uhmaavaa vaarataidetta ja rikkovat kaupungin järjestyssääntöjä anarkistisesti.

Aivan kaikkia näyttelyssä esiteltyjä tutkimuksia ei todellakaan voi suositella toistettavaksi.

Metodeiltaan näyttelyn teokset muistuttavat kansainvälisistä situationisteista, jotka tutkivat 60-luvulla kaupunkitilaa siinä vaeltelemalla. Yhtä hyvin taidehistoriallista vertailukohtaa voi etsiä romantiikasta ja sen viehtymyksestä ylevään, salaperäiseen, myyttiseen ja tuntemattomaan.

Redrick Shoehart: Maanalaisen osaston osaraportti #8/13, kolmiosainen teksti; The Dark Line; Maanalaisia kohteita ja vaelluksia, kaavamainen summittainen karttaluonnos (s.a.)

Redrick Shoehart: Maanalaisen osaston osaraportti #8/13, kolmiosainen teksti; The Dark Line; Maanalaisia kohteita ja vaelluksia, kaavamainen summittainen karttaluonnos (s.a.) Kuva: Tuomas Linna

Määrällisesti näyttelyssä on eniten teoksia Kiveltä ja hänen ”kollegaltaan” Redrick Shoehartilta. Gallerian seinään piirretty kartta osoittaa tutkimusten suuntautuneen Helsingin kantakaupunkiin ja sen liepeille. Tutkitut paikat on dokumentoitu pääosin valokuvin. Mukana on myös Shoehartin keräämiä eksentrisiä näytteitä.

Näyttelyn vaarallisimmat performanssit on taltioitu videoihin ja ne suoritetaan poikkeuksetta nimimerkkien suojissa. Näyttelykokonaisuutta täydentävät erinomaisesti Tiina Raitasen veistokset, joiden lähtökohtana ovat erilaiset löydetyt rikkinäiset esineet ja niistä koostetut muotohybridit.

Kaupungin marginaalin tutkimus sopii hyvin SICin viimeistelemättömään miljööseen. Esillä oleva näyttely on viime vuonna Purpuripolulla avatun tilan yksi tähän mennessä parhaista.

Seuraa uutisia tästä aiheesta