Painajaismainen muisto vie unen ja toden rajalle kauhun mestarin näyttelyssä - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Näyttelyarvostelu

Painajaismainen muisto vie unen ja toden rajalle kauhun mestarin näyttelyssä

Jarno Vesalan Muistin toisin -näyttelyn erikoistaito on säikähdysefektin luominen hitaassa tempossa.

Jarno Vesala: Muistin toisin, 2020. Yksityiskohta.

Julkaistu: 14.3. 2:00

Installaatio

Jarno Vesala: Muistin toisin 22.3. saakka galleria Hippolytessä (Yrjönkatu 8–10). Ti–pe 12–17, la–su 12–16.

Kauhu on parhaimmillaan ristiriitaista: yhtä aikaa luotaantyöntävää ja puoleensavetävää.

Kauhun mestari Jarno Vesalan (s. 1977) yhden teoksen näyttely Muistin toisin (2020) ei revittele lajityyppiin kuuluvalla huonolla maulla tai raa’alla kuvastolla. Silti sitä lähestyessä tulee miettineeksi, pitäisikö kääntyä kannoillaan ja kävellä pois; katsoja temmataan jo gallerian ovella outoon maailmaan, jonka häiriintyneessä tunnelmassa teosta lähestyy tavanomaista hitaammin ja varovaisemmin.

Vesalan teokset tuovat usein mieleen David Lynchin elokuvat. Taiteilija pettää lynchmäisesti katsojan odotushorisonttia muun muassa asettamalla henkilöhahmoja yllättäviin paikkoihin ja rikkomalla teosten aikajatkumoa arvaamattomilla tavoilla. Luodut maailmat ovat lavastuksenkaltaisia ja unenomaisia. Ne kauhovat syvistä ihmiskunnan myyttisistä painajaisista, mutta ovat silti kiinni nykykulttuurissa.

Kauhun maisema on tietenkin pelottavan lisäksi kumma: siinä tavallinen näyttää oudolta. Lajityypin ikonografiaan kuuluvat vääristyneen sokkeloiset rakennukset, peilit, ikkunat, hämyisät nurkat ja tilan tuntua sekoittava outo äänimaisema.

Kehämäisesti aina alusta alkava Muistin toisin kuvaa painajaismaista muistoa. Näyttelyssä tehdään aikahyppy lapsuuteen, häilytään unen ja toden rajalla ja luodaan epävarmuuden illuusiota. Teosta katsellessa saattaakin nähdä jotain muuta kuin mitä luuli näkevänsä.

Vaikka Vesala on pysynyt jo pitkään lestissään kauhun veistäjänä, hänen tuotantonsa ei tunnu toisteiselta. Pikemminkin se hioutuu ja löytää lajityypistä aina syvällisempiä ja oivaltavampia ilmaisumuotoja. Oma erikoistaitonsa on säikähdysefektin luominen hitaassa tempossa. Muistin toisin -teosta kannattaa lähestyä monta kertaa: asiat voivat antaa odottaa itseään ja muuttua ennakoimattomasti.

Seuraa uutisia tästä aiheesta