Jalostamo2-teatteriryhmän teos Radio Love saa Suomen ensi-iltansa netissä - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Teatteri

Jalostamo2-teatteriryhmän teos Radio Love saa Suomen ensi-iltansa netissä

Teatteriryhmä Jalostamo2 on taltioinut teoksiaan jo vuodesta 2012. Syy on se, että kansainvälisten festivaalien kuraattorit ovat niin kiireisiä, ettei heillä usein ole aikaa tulla katsomaan esityksiä.

Ice Ice Baby näyttää kahden jääkarhun matkantekoa Huippuvuorille. Jääkarhuina Ragnar Uustal ja Anne Niilola.

Ice Ice Baby näyttää kahden jääkarhun matkantekoa Huippuvuorille. Jääkarhuina Ragnar Uustal ja Anne Niilola. Kuva: Petri Tuhkanen / Jalostamo2

Julkaistu: 26.3. 13:32

Teatteriryhmä Jalostamo2:lle korona-ajan vaatimus uudenlaiselle teosten jakamiselle ei tullut puun takaa. Kansainvälinen teatteriryhmä on taltioitunut teoksiaan jo vuodesta 2012.

”Kun aloimme tehdä kansainvälisiä yhteistuotantoja, tuli myös tarve esitysten taltioinneille ja aloimme kehittää niitä. Kansainvälisten festivaalien kuraattorit ovat niin kiireisiä, ettei heillä ole usein aikaa tulla katsomaan esityksiä”, kertoo ryhmän taiteellinen johtaja, näyttelijä Anna Lipponen.

Nyt Jalostamo2 jakaa kolmen viimeisimmän esityksensä – Ice Ice Babyn, Bestiarion ja Radio Loven – taltioinnit katsottavaksi nettisivuillaan seitsemän euron hintaan.

”Emme jaa taltiointeja ilmaiseksi, koska tämä on elinkeinomme ja haluamme maksaa niiden esittämisestä työryhmäläisille, kuten maksaimimme normaaleista esityksistäkin”, Lipponen sanoo.

Esitykset on kuvattu kahdella tai kolmella kameralla, jotta katsomiskokemus olisi mahdollisimman laadukas. Yksi kamera ottaa laajaa kuvaa ja kaksi lähikuvaa.

”Vaikka taltioinnissa tietysti menetetään autenttinen läsnäolo, on katsomiskokemus intiimimpi siinä mielessä, että lähikuvan kautta pääsee ihan esiintyjän iholle. Toisaalta katsomisen vapaus kärsii, kun kamera valitsee katseen suunnan ihmisen puolesta”, Lipponen pohtii.

Monen pienen teatterin kompastuskivi esitystaltiointien tekemisessä on ollut laitteiston kustannukset. Minkälaisia sijoituksia laitteet, kuten kamerat, mikrofonit ja tietokoneet, vaativat ja minkälainen prosessi taltioinnin tekeminen on?

”Meillä on ollut aina sekä omia että teatterin teknisiä laitteita, koska myös esityksiimme kuuluu paljon esimerkiksi videokuvaa. Kustannuksissa puhutaan tuhansista euroista”, Lipponen sanoo.

Myös tekijänoikeudet muun muassa musiikkiin voivat muodostua striimausten esteeksi.

”Meidän tilanteemme on helppo siinä mielessä, että olemme käyttäneet pääosin esityksiä varten sävellettyä musiikkia johon meillä on kaikki tekijänoikeudet”, Lipponen kertoo.

Ensimmäisenä striimattavan esityksen Ice Ice Babyn leikkaamiseen meni leikkaajalta noin viikon työtunnit. ”Nykylaitteilla se on yllättävän helppoa, mutta toki vaatii leikkaajalta ammattitaitoa.”

Ice Ice Baby on kahden jääkarhun absurdi matka eläintarhan vankeudesta takaisin esi-isien seuduille Huippuvuorille.

Kaikki Jalostamo2:n taltioinnit on tehty yleisöesityksissä. Ryhmän tuorein ensi-ilta, Berliinissä 13. maaliskuuta ensi-iltansa saanut RadioLove, striimataan ryhmän sivuilla Suomen kantaesityksenä 31. maaliskuuta.

Fassbinderin, Kaurismäen ja Lynchin estetiikkaa yhdistävän absurdin näyttämöshow’n teemoina ovat yksinäisyys, toiseus ja rakkaus.

Oli kuitenkin hilkulla, että Berliinin ensi-ilta saatiin lainkaan kuvattua, kun koko esitys vaarantui koronaviruksen takia.

”Odotimme tunti tunnilta esityslupaa. Suuret teatterit, kuten Volksbühne olivat jo peruneet kaikki esityksensä. Esiinnyimme Theater Aufbau Kreuzbergissa, jonka 150 yleisöpaikkaa rajasimme tilanteen takia 50 paikkaan. Lopulta olimme luultavasti ainoat koko Berliinissä, jotka vielä sinä iltana esiintyivät”, nyt karanteenissa oleva, juuri Berliinistä palannut Lipponen kertoo.

Teokset löytyvät Jalostamo2:n nettisivuilta.

Kuvituskuva

Kuva: Petri Tuhkanen