Rahapaja-sarjan luoneen Álex Pinan uutuus, Ibizalle sijoittuva White Lines on kliseinen ja uuvuttava - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Televisioarvostelu

Rahapaja-sarjan luoneen Álex Pinan uutuus, Ibizalle sijoittuva White Lines on kliseinen ja uuvuttava

Netflixin uuden White Lines -trillerin katsominen käy työstä. Edes Ibizan turistimaisemista ei ole pitkän päälle draaman täytteeksi.

Zoen (Laura Haddock) isoveli Alex muutti Britanniasta Ibizalle 1990-luvulla ja katosi. Vuosikymmeniä myöhemmin Alexin ruumis löytyy, ja pikkusisko päättää selvittää, mitä veljelle tapahtui.

Julkaistu: 19.5. 2:00, Päivitetty 19.5. 12:49

Espanjalainen tv-tuottaja Álex Pina on ollut kehittämässä ja kirjoittamassa kotimaansa mainoskanaville useita mukavasti menestyneitä sarjoja, mutta pankin hän räjäytti vasta Netflixin levittämällä Rahapajalla. Neljänteen kauteen ehtinyt trillerisarja on ollut myös kansainvälinen ilmiö.

Siksi Pinan uuden sarjan, Netflixin tilaaman ja tuottaman White Linesin (2020) suhteen odotukset ovat kovat. Valitettavasti ne eivät täyty.

Viime kesänä kuvatun White Linesin ajoitus on koronaviruksen lykkäämään lomakauteen kyllä sopiva, sillä se sijoittuu rannoista, reiveistään ja musiikistaan tunnetulle Välimeren Ibizalle.

Matkailusta riippuvaisella pienellä saarella kävi viime vuonna nelisen miljoonaa turistia, joista neljännes oli brittejä. Siksi on perusteltua, että kymmenosainen White Lines on kaksikielinen ja kaksikulttuurinen.

Sarjan ytimessä on ainakin puoliväliin saakka murhamysteeri. Ibizalle 1990-luvulla muuttanut britti-dj Axel Collins ka­toaa jäljettömiin ja löytyy vihdoin kaksikymmentä vuotta myöhemmin – muumioituneena.

Pikkusisko, perheellinen kirjastovirkailija Zoe (Laura Haddock), lähtee Manchesterista tunnistamaan ruumista mutta päättääkin yksin selvittää palvomansa veljen kuoleman. Mikä osa oli Ibizalle jääneillä ystävillä? Entä huvielämää pyörittävällä ja huumekauppaan sotkeutuneella häiriintyneellä ibizalaisperheellä?

Takaumia hyödyntävässä tarinassa olisi ehkä ainekset viiteen jaksoon, mutta kymmeneen venytettynä hyvät hetket haihtuvat pian, eikä turistimaisemista ole pitkän päälle draaman täytteeksi.

Kompastelevaan, kliseiseen ja uskottavuuden rajoja koettelevaan ”realistiseen” tarinaan on kiedottu vielä useita sotkuisia ja tarpeettomia sivujuonia, joista vain osa lienee tarkoituksellisesti huvittavia.

Ehkä eniten hiertää silti tarinan primus motor, koppava ja sekoileva dj Axel (Tom Rhys Harries). Puoliväliin mennessä ei ole lainkaan selvää, miksi kaikki kaipaavat häntä edelleen tai mitkä olivat hänen saavutuksensa.

Se on se sarjan varsinainen mysteeri, ei dj Axelin kuolema.

White Lines, Netflix.

Televisioarvostelu|Dokumentti kertaa Marcel Duchampin vaiheet pätevästi ja perinteisesti, taiteilijan humoristinen puoli tosin enimmäkseen unohtuu

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri