Kun lapset toivovat kouluihin tasoeroja ja avaria näkymiä, arkkitehti Pihla Meskanen kehitti penkkiportaat - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|50-vuotias

Kun lapset toivovat kouluihin tasoeroja ja avaria näkymiä, arkkitehti Pihla Meskanen kehitti penkkiportaat

Arkkitehtuurikoulu Arkki opettaa lapsille ja nuorille arkkitehtuuria ja kaupunkisuunnittelua.

Pihla Meskanen kotonaan Etu-Töölössä. Hän sai suunnitella loft-asunnon entiseen toimistotaloon yhdessä miehensä kanssa.

Julkaistu: 24.5. 2:00

Pihla Meskanen oli viimeksi helmikuussa organisoimassa lasten ja nuorten arkkitehtuuriopetusta Thaimaassa Bangkokissa.

Arkkitehtuurikoulu Arkin johdolla lapset ovat ideoineet Bang Suen aluetta keskustaan. Myös paikallinen poliisi, armeija ja parlamentti ovat kiinnostuneita opetuksesta.

Vietnamissa Arkki teki projektin Ho Tsi Minhiin Unicefin kanssa. Viikon kesäkurssilla suunniteltiin kaupungin keskustaa.

”Viranomaiset olivat aluksi hieman ennakkoluuloisia, mutta lopulta ihastelivat lasten ideoita”, kertoo Meskanen.

Arkin toiminnassa Vietnamissa on ollut 3 500 lasta parin vuoden aikana. Meskasen mukaan lapset ovat ottaneet kaupunkisuunnitteluprojektin vakavasti.

”He nostivat esille tärkeitä aiheita kuten saasteet ja pölyn, ja he ideoivat vuokrattavia sähkömopoja ja kierrätystä.”

Arkkitehtuurikasvatus alkoi Suomessa 1990-luvun alussa. Pihla Meskasen arkkitehtiäiti Tuuli Meskanen oli ollut laatimassa ensimmäistä arkkitehtuurin opetussuunnitelmaa.

”Äiti oli kiinnostunut luovuuskasvatuksesta ja toi montessoriopin Suomeen. Olin itsekin kesätöissä Montessori-päiväkodissa. Oli kyllä kapinavaihekin: pyrin Teatterikouluun etsiessäni mitä tahansa muuta kuin arkkitehtuuria,” Meskanen tunnustaa.

Meskasen perheen kuudesta lapsesta neljä on arkkitehtejä. Sisaruksista kolme oli ensin Arkin oppilaina ja valmistumisensa jälkeen opettajina.

Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki perustettiin vuonna 1993. Koulu järjesti suosittuja majanrakennuskursseja ja taiteen perusopetusta pääkaupunkiseudulla.

Alussa Meskanen teki työtä palkatta ja tulot tulivat suunnittelutyöstä. Hän oli perustanut miehensä Olli Pursiaisen kanssa arkkitehtitoimiston vuonna 1994.

Nykyään Arkki saa taiteen perusopetuksen valtionosuutta, ja myös kaupungit antavat tukea.

”Tutkimme mieheni kanssa lasten näkemyksiä eri ratkaisuista kouluihin ja päiväkoteihin. Näin saatiin arvokasta käyttäjätietoa,” hän kiittää.

Parasta informaatiota lasten toiveista saa pitkissä projekteissa, kuten Hernesaaren ideakilpailussa, jonne lapsiryhmä teki oman suunnitelman.

”Lapsilla on yllättävän paljon samoja ajatuksia kuin ammattisuunnittelijoilla. He pitävät kouluissa esimerkiksi luonnonvalosta ja arvioivat valoisuuden lisäävän oppimistuloksia”, Meskanen sanoo.

”Monet kertovat hakeutuvansa luokassa ikkunoiden lähelle. Yllättävää on ollut se, että lapset pitävät liiallista värimaailmaa häiritsevänä.”

Lisäksi lapset toivovat tasoeroja ja eri puolille avautuvia näkymiä tiloihin. Tämän seurauksena Meskanen ja Pursiainen kehittivät 20 vuotta sitten penkkiportaat, jotka ovatkin yleistyneet uusissa kouluissa.

Puolimatkan koulussa Hyvinkäällä arkkitehtuuriopetus otettiin valinnaisaineeksi. Arkki osallistui opetuksen käynnistämiseen.

”Oppimisen pitää olla hauskaa. Lapset oppivat havainnoimalla lähiympäristöä, tiloja ja kaupunkia. Olemme tehneet myös opetusmateriaaleja opettajille.”

Meskanen arvelee, että arkkitehtuuria voidaan pitää vaikeana opettaa. Hän ymmärsi itse vasta opiskeluaikana, mihin esimerkiksi fysiikka ja geometria liittyvät reaalimaailmassa. Motivaa­tiota oppimiseen varmasti lisäisi, jos lapset saisivat tämän oivalluksen aikaisemmin.

”Teemme lasten kanssa geometrisiä kappaleita. Lapsi voi havainnoida muotojen ja tilojen suhteita.”

Arkki Internationalissa kehitetään konseptia koulutusvientiin. Siinä yhdistetään eri oppiaineita ja tuodaan kouluihin ilmiöopetusta suunnitteluprosessina.

”Idea on siinä, että lapset tajuavat yhteydet opittavien asioiden ja reaalimaailman välillä,” Meskanen määrittää.

”Prosessissa voidaan yhdistää monialaisesti matematiikkaa, luonnontieteitä, psykologiaa.”

Arkin kesäkursseilla kävi alusta pitäen ulkomaisia arkkitehtejä tutustumassa konseptiin, ja arkkitehtuurikouluja on syntynyt ympäri Eurooppaa.

Myös Arkin toiminta kansainvälistettiin, ja nykyään Meskasen aika kuluu koulutusviennin merkeissä.

Pihla Meskanen

Syntyi Espoossa 25.5.1970.

Ylioppilas Suomalaisesta yhteiskoulusta 1990.

Valmistui arkkitehdiksi 2001.

Perusti lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulun nimeltä Arkki yhdessä Tuuli Meskasen ja Miina Vuorisen kanssa 1993.

Arkkitehtitoimisto Meskanen-Pursiainen vuodesta 1994.

Jatko-opintoja pedagogiikassa.

Lastenkulttuurin valtionpalkinto vuonna 2005. Suomen Leijonan ritarikunnan I-luokan ritarimerkki vuonna 2018.

Arkki Internationalin toimitusjohtaja vuodesta 2014, sitä ennen koulun rehtorina vuosina 1993–2019.

Naimisissa Olli Pursiaisen kanssa, 11-vuotias tytär Iiris.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat