Helsinkiläistä taidemuseota kohtasi satumainen onnenpotku: Huutokaupasta halvalla ostettu maalaus olikin maailman taidehistorian kadonnut merkkiteos, ensi syksynä tarina saa vielä yhden käänteen - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Kuvataide

Helsinkiläistä taidemuseota kohtasi satumainen onnenpotku: Huutokaupasta halvalla ostettu maalaus olikin maailman taidehistorian kadonnut merkkiteos, ensi syksynä tarina saa vielä yhden käänteen

Sinebrychoffin taidemuseo tuli ostaneeksi vuonna 1996 Dominico Tiepolon kuuluisan Troijan hevonen -teossarjan puuttuvan kolmannen osan. Ensi syksyn näyttelyssä se saadaan viimein yhdistettyä sarjan kahteen muuhun teokseen.

Giovanni Domenico Tiepolo: Kreikkalaiset tunkeutuvat Troijaan. Nykyään Sinebrychoffin taidemuseon omistuksessa oleva teos löytyi Hagelstamin huutokaupasta vuonna 1996.

Julkaistu: 25.5. 15:53, Päivitetty 27.5. 11:36

Vuonna 1996 helsinkiläinen Sinebrychoffin taidemuseo teki ostopäätöksen, jota sen ei todellakaan ole tarvinnut katua.

Tuolloin museossa kiinnostuttiin tuntemattoman italialaisen taiteilijan 1700-luvulla valmistuneesta teoksesta, jota myytiin Hagelstamin huutokaupassa.

Taidemuseo osti teoksen ja alkoi tutkia sen alkuperää. Pian paljastui, että kyseessä ei ollutkaan mikään aivan mitätön teos vaan todellinen mestariteos, italialaisen Giovanni Tiepolon (1696–1770) pojan, Domenico Tiepolon (1727–1804) yökuvaus nimeltä Kreikkalaiset tunkeutuvat Troijaan.

Teos oli Dominico Tiepolon kuuluisan Troijan hevonen -teossarjan puuttuva kolmas osa, jonka olemassaolosta kukaan ei ollut enää vuosiin tiennyt.

Eurooppalaisen taiteen esittelyyn erikoistunut museo maksoi teoksesta nykyrahassa noin 2 000 euroa. Se oli todellinen onnenpotku. Jos teoksen tekijä olisi ollut tiedossa, hinta olisi ollut moninkertaisesti enemmän, eivätkä museon varat olisi riittäneet taulun hankkimiseen.

”Ehkä Hagelstamilla ei ollut mitään syystä olettaa tai epäillä, että tässä olisi kadonnut mestariteos. Koska kyseisessä yksityiskokoelmassa, josta teos tuli, ei muuten ollut mitään mestariteoksia. Voisin kuvitella, että teos yksinkertaisesti meni heidän silmiensä ohi. He eivät kiinnittäneet siihen huomiota eivätkä ryhtyneet selvittämään tarkemmin”, Sinebrychoffin intendentti Ira Westergård sanoo.

Siitä lähtien museossa on haaveiltu taulun yhdistämisestä sarjan kahteen muuhun teokseen.

Edellisen kerran kaikki kolme öljyväriluonnosta ovat olleet yhdessä 1800-luvun alussa, jolloin ne esiteltiin samassa huutokaupassa Pietarissa.

Muut osat kuuluvat nykyään Lontoon National Galleryyn, mutta ensi syksynä ne tulevat näytille Helsinkiin. Sinebrychoffin näyttelyn nimi on Tiepolo – Venetsia Pohjolassa.

”Tämä on meille aika iso satsaus. Varmaan suurin näyttelyponnistus, mitä tässä museossa on tehty”, Westergård, näyttelyn kuraattori kertoo.

Giovanni Domenico Tiepolo (1773−1775): Troijan hevosta viedään Troijaan.

Giovanni Tiepolo on 1700-luvun tunnetuimpia taiteilijoita ja etenkin venetsialaisen taiteen mestari.

Sekä hän että hänen poikansa olivat maineikkaita, taitavia freskotaiteilijoita, joiden öljyväriluonnoksista tuli sittemmin hyvin haluttuja keräilykohteita Euroopassa.

”Meillä on näyttelyssä näitä öljyväriluonnoksia laajemmin ja hienommin kuin koskaan aiemmin on Suomessa ollut esillä. Sen lisäksi tulee ainutlaatuinen, iso kokoelma omakätisiä luonnospiirroksia”, Westergård kertoo.

Westergårdin mukaan Tiepolo on niin iso nimi, että lähes joka vuosi jossain päin Eurooppaa on Tiepolo-näyttely.

Sinebrychoffin näyttely eroaa kuitenkin monista muista näyttelyistä siten, että se lähestyy teoksia ensimmäistä kertaa kokoelmahistorian kautta. Näyttelyyn liittyy myös kaksi näyttelyjulkaisua, jotka nostavat esille kokonaan uusia näkökulmia Tiepolon taiteeseen ja tuovat vähemmälle huomiolle jääneet teokset suomalaisissa, ruotsalaisissa ja venäläisissä kokoelmissa vahvemmin mukaan kansainvälisen tutkimuksen piiriin.

”Halusimme tutkia teoksia ennen kaikkea niiden omistajahistorian näkökulmasta. Näyttely keskittyy siihen, miten Tiepolon maine ja taide, kiinnostus keräilijöiden osalta levisi tänne Pohjois-Eurooppaan asti.”

Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770) Danae ja Jupiter

Pohjolassa Ruotsin kuninkaallinen hovi sekä yksityiskeräilijät Pietarissa ja keisarillinen hovi Katariina Suuren ajoilta lähtien olivat Westergårdin mukaan kiinnostuneita Tiepoloista.

Sinebrychoffin museo saa näyttelyynsä esimerkiksi kaikki Ruotsin Tiepolot, yhteensä kuusi teosta.

”Se on aika ainutlaatuista. Ilmeisesti neljä teosta tulee Kööpenhaminasta. Ja sitten on tulossa kokoelma luonnospiirroksia Eremitaašista ja myös heidän kaikki pienikokoiset Tiepolot.”

Miten sitten tuo vuonna 1996 huutokaupasta museoon ostettu teos ylipäänsä päätyi Suomeen?

Helsingin Sanomat uutisoi museon tekemästä selvitystyöstä joulukuussa vuonna 1996. Silloin tiedettiin kertoa, että maalaus tuli julkisuuteen 1930 saksalaisen Pantheon-aikakauskirjan artikkelissa, jossa siitä julkaistiin myös valokuva. Silloin se oli pariisilaisen taidekauppiaan hallussa. 1938 maalaus oli esillä Chicagossa Tiepolo-näyttelyssä, jonka jälkeen se katosi julkisuudesta.

Suomeen taulu päätyi vuonna 1948, kun suomalainen yksityishenkilö osti teoksen Berliinistä. Mutta silloin ei enää tiedetty, kenen maalaamasta taulusta oli kyse.

Sitä, missä taulu oli seikkaillut vuodet 1938–48, ei tiedetty.

Nyt taulun vaiheista on saatu hieman uutta tietoa. Westergårdin mukaan teos liikkui toisen maailmansodan aikana jonkin verran maasta toiseen, ja se oli ollut ainakin Venäjällä.

”Usein omistushistorian selvittäminen on työlästä ja hidasta ja paljon umpikujia tulee vastaan. Kaikkea ei vain ole mahdollista selvittää. ”

Tiepolo –Venetsia Pohjolassa -näytely 17.9.2020–10.1.2021.  

Oikaisu 27.5. klo 11.35: Korjattu jutussa olevan toisen teoskuvan kuvatekstin virheelliset tiedot. Kuvassa on Giovanni Domenico Tiepolon (1773–75) teos Troijan hevosta viedään Troijaan, ei Troijan hevosta rakennetaan.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri