Useita menestyslevyjä tuottanut ja teatteriryhmänkin perustanut Kalle Chydenius opiskeli sähköasentajaksi: ”Sitä identifioituu enemmän duunariin kuin johonkin taiteilijaan” - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|50-vuotias

Useita menestyslevyjä tuottanut ja teatteriryhmänkin perustanut Kalle Chydenius opiskeli sähköasentajaksi: ”Sitä identifioituu enemmän duunariin kuin johonkin taiteilijaan”

Isän ja lapsuudenkodin tarjoamalla esimerkillä on ollut keskeinen vaikutus siihen, että Kalle Chydenius päätyi itsekin työskentelemään musiikin parissa. Nyt hän valmistuu pian sähköasentajaksi. ”Opiskelu on ollut identiteetin kannalta mielenkiintoinen matka”, hän sanoo.

Elektroniikka on kiinnostanut tuottaja Kalle Chydeniusta lapsesta asti. ”Olen rakennellut erilaisia laitteita, joita olen hyödyntänyt myös musiikissani. Sellaista elämä on, eri asiat ruokkivat toisiaan.”

Julkaistu: 2.6. 2:00, Päivitetty 2.6. 8:44

Kun tuottaja Kalle Chydeniuksen isä, säveltäjä Kaj Chydenius, juhli 80-vuotispäiviään viime syksynä järjestetyssä juhlakonsertissa, toimi poika illan solisteja säestäneen bändin johtajana. Syyskuussa sama konsertti on tarkoitus järjestää Tampere-talossa.

Vieläkö sitä viisikymppisenä jännittää, mitä isä pojastaan ajattelee noin tärkeässä tilaisuudessa?

”En voi sanoa, että jännittäisin. Olen vuosien aikana oppinut, mitä pitää tehdä, että hän pysyy tyytyväisenä”, Chydenius sanoo ja nauraa.

Sitä paitsi kerta ei ollut ensimmäinen. Esimerkiksi kymmenisen vuotta sitten hän teki yhdessä lauluyhtye Rajattoman bassona ja Don Huonojen rumpalina tunnetun veljensä Jussin kanssa levyllisen isänsä sävellyksiä. Levy sai leikittelevän nimen: Isän kädestä (2009).

Isän ja lapsuudenkodin tarjoamalla esimerkillä on ollut keskeinen vaikutus siihen, että on itsekin päätynyt työskentelemään musiikin parissa, Chydenius miettii.

”Isä teki jo 70-luvulla samaa kuin nykyään eli herää aikaisin ja alkaa kahdeksalta säveltämään. Joka aamu heräsin siihen, kun viereisessä huoneessa alkoi soida piano. Perhe antoi luonnostaan kuvan elämästä, jossa taiteen tekeminen on arkipäiväistä työtä. Se on minusta kauhean miellyttävä ajatus.”

Isän levyhyllystä Chydenius poimi myös ensimmäiset lp-levynsä. Beatlesin Help! iski seitsemänvuotiaaseen varsinkin melodioillaan, ja edelleen beatlet pitävät pintansa.

”Nykyään kuuntelen Beatlesia 14-vuotiaan tyttäreni kanssa ja pidämme Beatles-levyraateja.”

Sävellysten ohella Chydeniuksen korvaa ovat kutkutelleet sovitukset. Niihin hän uppoutui esimerkiksi soittaessaan Samuli Edelmannin bändissä bassoa 1990-luvulla. Edelmann oli tuolloin maan suosituimpia artisteja. Keikkoja kertyi jopa kaksi sataa vuodessa.

Soittamisen ja sovittamisen rinnalla Chydenius alkoi luoda vähitellen uraa tuottajana. Pian hänen nimeensä törmäsi 90-luvulla monien levyjen kansiteksteissä.

Elämään ovat jääneet esimerkiksi Edelmannin menestysalbumit Ihana valo (1994) ja Tuhat yötä (1995), jotka Chydenius tuotti yhdessä Pekka Witikan kanssa, Egotripin mainiot powerpop­albumit Superego (1996) ja Alter Ego (1998), jotka laajensivat kotimaista kitararockia uusiin suuntiin, sekä Kemopetrolin Slowed Downin.

Yksi kotimaisen rockin klassikkolevyistä, Don Huonojen Hyvää yötä ja huomenta (1997) on niin ikään Chydeniuksen tuottama.

”Kun kutsu sen tuottajaksi tuli, oli se oikeastaan aikamoinen yllätys. Don Huonothan on omasta näkökulmastani aina broidin bändi. Ajattelin, että ’aijaa, Jussi antaa mun puuttua tähän’.”

Klassikkolevyjen rinnalla Chydenius teki päivänpoppia, elokuva- ja mainosmusiikkia ja oli osakkaana Music Makers -tuotantoyhtiössä. Vuosituhannen vaihteessa ala eli murroksessa, ja oma mielenkiinto alkoi hiipua.

”Huomasin, että pidän yllä fasiliteettia, jota en oikeastaan hir­veästi tarvitse, tekemällä työtä, josta en hirveästi pidä. Se johti tilanteeseen, jossa menetin kiinnostukseni musiikkiin pitkäksi ­aikaa.”

Uusi suunta löytyi useaksi vuodeksi teatterista, jonne Chydenius oli toki aiemmin tehnyt musiikkia. Hän perusti vuosina 2004–2008 toimineen teatteriryhmä Akseli Ensemblen yhdessä ikäpolvensa teatterintekijöiden kanssa, ja myöhemmin eteen tuli kiinnitys Kom-teatteriin. Se oli kiinnostavaa aikaa. Mutta aikansa kutakin – vuonna 2012 Chydenius palasi musiikin pariin.

”Rinnastin mielessäni tuottajan ja teatteriohjaajan roolin, mutta ne osoittautuivatkin hyvin erilaisia töiksi.”

Kalle Chydenius työskenteli monta vuotta Kom-teatterissa. Hän on tehnyt töitä teatterissa monipuolisesti: äänisuunnittelua, säveltämistä, ohjauksia.

Chydenius on miettinyt suhdettaan musiikkiin jälleen uudestaan. Työ on edelleen inspiroivaa, mutta eri tavalla.

”Lähes kaikki projektit, joissa olen ollut viime aikoina mukana ovat projekteja, jotka ovat hyvin vähän rahan kanssa tekemisissä jos ollenkaan.”

Sellaisia ovat esimerkiksi Leri Leskisen kanssa kaikessa rauhassa kypsytelty elektronisen musiikin projekti sekä Tapani Rinteen Rinneradion alla tehty musiikki.

”Olen ajatellut, että olisi hyvä olla joku toinen asia kuin musiikin tekeminen, josta voisi nauttia ja samalla tienata leipänsä.”

Niinpä Chydenius lähti opiskelemaan, oikeastaan ensimmäistä kertaa elämässään.

”Valmistun pian sähköasentajaksi Stadin aikuisopistosta. Sähkö on kiinnostanut minua pienestä asti, harrastin elektroniikkaa jo varhaisessa teini-iässä.”

Viimeisen vuoden ajan Chydenius on ollut ollut ystävänsä Risto Eskolinin firmassa harjoittelijastatuksella tekemässä käytännön asennuksia. Niitä hommia voisi hyvin tehdä tulevaisuudessa muiden töiden rinnalla.

”Sähköalan opiskelu on ollut identiteetin kannalta mielenkiintoinen matka. Sitä identifioituu enemmän duunariin kuin johonkin taiteilijaan. On hirveän vapauttavaa, kun pukee sähkärin vaatteet päälle ja lähtee työkalupakki kädessä työmaalle.”

Kalle Chydenius perusti vuosina 2004–2008 toimineen teatteriryhmä Akseli Ensemblen yhdessä ikäpolvensa teatterintekijöiden kanssa. Kuvassa Samuli Edelmann (alh.vas.), Kalle Chydenius, Juho Milonoff, Laura Malmivaara ja ylärivissä vasemmalla Emmi Pesonen, Paavo Westerberg, Vilma Melasniemi ja Marko Kulmala.

Kalle Chydenius

Syntynyt 1970 Helsingissä, missä asuu yhä.

Tuottaja, säveltäjä, muusikko.

Tuottanut albumeja Samuli Edelmannille, Don Huonoille, Egotripille, Kemopetrolille.

Säveltänyt popmusiikkia, elokuva- ja teatterimusiikkia sekä mainosmusiikkia.

Levyttänyt isänsä Kaj Chydeniuksen sävellyksiä Jussi-veljensä kanssa albumille Isän kädestä.

Teatteriryhmä Akseli Ensemblen perustajajäsen.

Kom-teatterissa ohjaajana, näyttelijänä ja äänisuunnittelijana 2008–2012.

Opiskelee sähköasentajaksi.

Tehnyt äänikirjoja puolitoista vuotta.

Asuu Helsingissä, perheeseen kuuluu vaimo ja tytär.

Täyttää 50 vuotta torstaina 4. kesäkuuta.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri