Henkistynyt pankkiiri hankki kokoelmaansa myös henkioppaiden opastuksella maalattuja töitä: Elämyksellinen näyttely nostaa esiin julkisuudessa harvoin nähtyjä teoksia
Villa Gyllenbergin taidekokoelma heijastaa vahvasti perustajansa Ane Gyllenbergin esoteerista maailmankuvaa.
Salatun tiedon tie -näyttelyn initiaatiopolun viimeinen huone on valoisa. Akseli Gallen-Kallelan Ad Astran (1907) vasemmalla puolella on Sakari Tohka pronssinen Enkeli (1939) ja oikealla puolella Tohkan Excelsior (ajoittamaton). Villa Gyllenberg / Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön kokoelma. Kuva: Heidi Piiroinen / HS
Salatun tiedon tie 11.10. saakka Villa Gyllenbergissä (Kuusisaarenpolku 11). Ke, la–su 12–18.
Taiteen- ja uskonnontutkija Nina Kokkisen suunnittelema näyttely Salatun tiedon tie – esoteerisuus Suomen taiteessa 1890–1950 kokoaa yhteen sellaisia esoteerisuudesta kiinnostuneiden taiteilijoiden teoksia, joissa esoteerisuuden vaikutus näkyy eri tavoin. Uusia näköaloja avaava näyttely pohjautuu pitkälti Villa Gyllenbergin taidekokoelmaan ja näin kunnioittaa samalla museon perustajan Ane Gyllenbergin perintöä.