Tapio Korjus on järjestänyt keikkoja 1970-luvulta lähtien ja tehnyt musiikin parissa miltei kaikkea mahdollista – Oma soittoharrastus loppui, kun hän näki Wigwamin keikan - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|70-vuotias

Tapio Korjus on järjestänyt keikkoja 1970-luvulta lähtien ja tehnyt musiikin parissa miltei kaikkea mahdollista – Oma soittoharrastus loppui, kun hän näki Wigwamin keikan

Tapio Korjus on vienyt suomalaisia yhtyeitä ja artisteja esiintymään yli 40 maahan ja tuonut satoja artisteja keikoille Suomeen, kuten Patti Smithin ja Ramonesin.

Tapio Korjuksen liikkuva elämäntyyli musiikkialan monitoimimiehenä on pysähtynyt tänä keväänä koronan myötä. ”Huoleni on tällä hetkellä se, että kun kriisi on ohi, ihmiset palaavat vanhoihin rutiineihin. Toivottavasti selviämme tästä viisastuneina.”

Julkaistu: 12.6. 2:00, Päivitetty 12.6. 6:34

Tapio Korjus on toiminut yrittäjänä musiikkialalla kohta 50 vuotta. Hän on tehnyt lähes kaikkea muuta paitsi soittanut itse: julkaissut ja tuottanut levyjä, järjestänyt ja myynyt keikkoja, kirjoittanut musiikista, ollut artistien manageri ja promoottori, työskennellyt dj:nä ja radiossa.

Tämän kevään kaltaista hän ei silti ole aikaisemmin kokenut.

”Koko toimiala on yhtäkkiä romahtanut. Kaikki keikat ja festivaalit peruutettiin. Jos tämä jatkuu vuosia, pitää harkita, mitä tekee isona”, Korjus harmittelee.

Keikat ovat marginaalisemman musiikin myyntikanavana niin tärkeitä, että ilman niitä Korjuksen levy-yhtiökin toimii säästöliekillä. ”Ensin joutuvat kärsimään keikkailevat artistit ja järjestäjät, mutta levysektorille vaikutukset tulevat viiveellä. Onneksi minulla on muutama hyvä vuosi takana”, hän kertoo.

”On ollut outoa totutella paikallaan pysymiseen. Normaalisti työ on mukavaa ja sosiaalista touhua, kun tapaa kollegoita ja artisteja ja käy keikoilla. Nyt istun päivät etäkokouksissa, mutta kerrankin on iltaisin aikaa katsella dokumentteja ja sarjoja.”

Korjus on toiminut musiikin parissa koko ikänsä. Jo lukiolaisena Joensuussa hän kirjoitti lehtiin ja soitti levyjä diskossa.

Tampereella opiskellessaan Korjus valittiin Ylioppilastalon ohjelmavastaavaksi ja dj:ksi. ­Pian hän oli täysillä mukana suomalaisen rockin nousussa.

Tärkeä yhtye oli erityisesti Wigwam, jonka managerina Korjus myöhemmin toimi. Oma pianoharrastus kuitenkin loppui, kun Korjus näki Jukka Gustav­sonin soittavan.

”Päätin, että mieluummin teen töitä Suomen parhaiden muusikoiden kanssa kuin olen huono muusikko.”

Nuoren miehen kunnianhimo kasvoi pian ulos Yo-talolta. Korjus halusi järjestää isompia keikkoja ja perusti oman yrityksen.

1970-luvulla hän toi Suomeen muun muassa Patti Smithin ja Ramonesin. Huvivero oli tuolloin vielä voimassa. Taiteeksi arvioiduista konserteista maksettiin vähemmän veroa, mutta taidemusiikin tavat sopivat rockiin huonosti.

”Huviverolla rangaistiin iskelmä- ja tanssimusiikkia. Jos porukka nousi seisomaan tai liikkumaan, järjestysmiehet joutuivat estämään sen, koska se tulkittiin tanssimiseksi. Kun tehtiin joku Ramones Kulttuuritalolla ja Tampereella, siitä tuli ongelmia.”

Vuonna 1982 Korjus perusti levy-yhtiön. Rockadillo Records alkoi julkaista kaikenlaista musiikkia, joka sytytti hänet. Vähitellen bändien tuominen jäi taka-alalle.

”Vielä 1980-luvullakaan ei ollut kivaa kiertää maata bändien kanssa, kun ei ollut ruokaravintoloita, joissa sai ruokaa illalla keikan jälkeen. Se kaikki sählääminen noutopizzojen kanssa rupesi ottamaan päähän.”

Levyjen julkaisusta ja kotimaisten artistien viennistä tuli yhä tärkeämpää, kun Korjus tutustui 1990-luvun alussa RinneRadioon ja Trio Töykeisiin.

”Niiden muusikoilla oli valtava tahtotila ja kunnianhimo, ja he tiesivät täsmälleen, mitä tekivät. Tajusin, että nyt on uusi sukupolvi suomalaisia artisteja, ja tähän pitää mennä täysillä mukaan. Jos en sitä tee, keinutuolissa kaduttaa, miksi en uskonut heihin.”

1990-luvulta lähtien Korjus on työskennellyt vain sellaisten artistien kanssa, joiden musiikista hän pitää. Hän toimii 360 asteen periaatteella eli hoitaa keikat, manageroinnin, levyjen julkaisun ja musiikin kustantamisen.

Aikaa vievät myös yllättäen eteen tulevat työt, kuten viime vuosina suomalais-virolainen musiikkivientiprojekti Japaniin sekä Womex-festivaalin järjestäminen Tampereella.

Ensi helmikuussa Korjuksen yritys täyttää 50 vuotta. Vaikka artisteja on tallissa vähemmän kuin takavuosina, uusiakin nimiä on löytynyt. Heitä ovat haitaristi Antti Paalanen sekä kitaristit Joonas Widenius ja Heikki Ruokangas.

Jos musiikkiala palaa ennalleen, myös Korjus aikoo olla edelleen siinä mukana. ”Eiväthän minun kunnioittamani alan persoonat Suomessa eli Atte Blom ja M. A. Numminenkaan ole koskaan ilmoittaneet siirtyvänsä eläkkeelle”, Korjus sanoo.

”Niin kauan kuin työ tuntuu mielekkäältä, en näe miksi pitäisi lopettaa. Ja niin kauan kuin on jotain annettavaa alalle ja artisteille, sillä ilman artistejahan meitä ei olisi olemassa.”

Tapio Korjus

Syntynyt 1950 Pieksämäellä. Kasvoi Haminassa, Hämeenlinnassa ja Joensuussa. Asunut Tampereella vuodesta 1969.

Musiikkialan yrittäjä vuodesta 1971. Yrityksen nimenä oli aluksi Suomi-Pop ja vuodesta 1974 lähtien Rockadillo.

Järjestänyt keikkoja ja kiertueita 1970-luvun alusta lähtien. Vienyt suomalaisia yhtyeitä ja artisteja esiintymään yli 40 maahan. Tuonut satoja artisteja keikoille Suomeen.

Oma levy-yhtiö Rockadillo Records vuodesta 1982. Jul­kaissut yhtiön kautta lähes 200 albumia, tärkeimpinä artisteina mm. Pekka Pohjola, RinneRadio, Wimme, Trio Töykeät, Piirpauke, Anssi Tikanmäki, Arttu Takalo, Kimmo Pohjonen, Jukka Gustavson ja Dave Lindholm.

Lukuisia luottamustehtäviä musiikkialalla. Palkittu Musiikki & Me­dian elämäntyöpalkinnolla sekä Marianmaan ristillä, jonka Viron presidentti Toomas Hendrik Ilves myönsi vuonna 2014 työstä virolaisen musiikkielämän eteen.

Harrastaa vinyylilevyjen kuuntelua putkilaitteilla sekä pyöräilyä.

Naimisissa, aikuinen tytär.

Täyttää 70 vuotta torstaina 18. kesäkuuta.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri