Sarjojen ja elokuvien kuvaukset ovat taas käynnistyneet: HS kävi seuraamassa, kuinka tehdään lakisarjaa pandemia-aikana - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Televisio

Sarjojen ja elokuvien kuvaukset ovat taas käynnistyneet: HS kävi seuraamassa, kuinka tehdään lakisarjaa pandemia-aikana

Koronapandemia keskeytti useiden televisiosarjojen ja elokuvien kuvaukset. Pohjolan laki -sarja oli yksi tauolle joutuneista. Kesäkuun alussa kuvauksia päästiin taas jatkamaan, mutta sarjan sisältöä jouduttiin muuttamaan.

Ohjaaja Teppo Airaksinen huolehtii hautajaiskohtauksen etenemisestä Pohjolan laki -sarjan kuvauksissa Helsingin Johanneksenkirkossa.

Julkaistu: 21.6. 13:22

Koronavirus on ajanut ihmiset etätöihin ja sulkenut kotiin suoratoistopalveluiden äärelle. Tarve uusille televisiosarjoille ja elokuville on suuri.

Uutta sisältöä katsottavaksi ei voi kuitenkaan tuottaa ilman kokonaisten työryhmien kokoontumista.

Koronapandemia johti aiemmin keväällä useiden televisiosarjojen ja elokuvien kuvauksien keskeytymiseen ja viivästymiseen. Esimerkiksi Elisa Viihteen alkuperäissarjan Pohjolan lain tuotanto jouduttiin keskeyttämään maaliskuun loppupuolella, ja yhtiön muita tuotantoja siirrettiin.

Työntekijöiden terveydestä huolehtimisen ohella keskeytys johtui myös käytännöllisistä syistä.

”Jotkut kuvauspaikat lähtivät alta, kun oli epävarmuutta siitä, mitä missäkin voi järjestää ja ulkopuolisten toimijoiden päästäminen tiloihin aiheutti kysymyksiä”, kertoo sarjaa tekevän Yellow Film & TV:n tuottaja Noora Haatainen.

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla Pohjolan laki -sarjan kuvauksia jatkettiin erityisjärjestelyin. Ne saatiin päätökseen 17. kesäkuuta.

HS:n kuvaaja pääsi seuraamaan maanantaina 15. kesäkuuta Helsingin Johanneksenkirkkoon, kuinka sarjaa kuvataan nyt, pandemia-aikana.

Ohjaaja Teppo Airaksinen käyttää kuvauksissa maskia.

Monia sarjoja ja elokuvia on käsikirjoitettu nyt uudestaan entistä turvallisemmiksi. Lähikontakteja ja joukkokohtauksia on poistettu.

Myös Pohjolan lakiin jouduttiin tekemään sisältömuutoksia.

”Meillä piti olla yksi isompi joukkokohtaus, johon oltaisiin tarvittu useita kymmeniä tai jopa sata avustajaa. Se juoni muutettiin niin, että tapahtuma vaihdettiin pieneksi ja intiimiksi tilaisuudeksi”, Noora Haatainen kertoo puhelimitse.

Kesäkuun alussa tehdyissä kuvauksissa oli mukana koronakoordinaattori, ja muiden työpaikkojen tavoin tarjolla on paljon käsienpesupisteitä ja käsidesiä, Haatainen kertoo.

Avustajien määrää on vähennetty, ja tuotanto hankki suurempia tiloja turvavälien säilyttämiseksi.

Meikkaaja Kaisa Pätila laittaa näyttelijä Anu Sinisalon hiuksia Johanneksenkirkossa. Myös Pätilällä on maski koronatartuntojen välttämiseksi.

”Toki kuvatessa ei ole aina mahdollista pitää turvavälejä, mutta silloinkin pidetään huolta hygieniasta ja perusasioista”, sarjassa mukana oleva näyttelijä Anu Sinisalo kertoo.

Työtä oli myös rytmitetty eri tavalla.

”Ennen kaikki valoryhmästä näyttelijöihin ja ohjaajaan olivat setissä samaan aikaan. Nyt olemme pyrkineet porrastamaan eri työryhmien tekemistä”, Noora Haatainen sanoo.

Pohjolan laki -sarjan kuvauksissa on saatavilla käsidesiä.

Anu Sinisalon mukaan uudelleen alkaneisiin kuvauksiin palattiin hyvillä mielin.

”Totta kai töiden jatkuminen oli hirveän iloinen asia. Kyllä sitä mietti, miten selviää taloudellisesti ja mihin tämä pandemia vie”, Sinisalo sanoo.

Sinisalo kiittelee tuotantoa turvallisuudesta huolehtimisesta, ja kokee tuotantoyhtiöön tiedottaneen hyvin ja tehneen päätöksen kuvauksen keskeyttämisestä ajoissa.

Onnekasta oli, että kuvaukset olivat loppusuoralla.

”Onneksi oltiin siinä vaiheessa, että ei ollut esimerkiksi niin sanottuja intiimejä kohtauksia kuvattavana. Jos olisi ollut, olisi pitänyt miettiä, mitä niille tehdään. Niitä olisi tarpeen mukaan muokattu”, Sinisalo sanoo.

Näyttelijä Anu Sinisalo odottelee, että kuvausryhmä pääsee aloittamaan kuvaukset.

Näyttelijäliitto ärähti maaliskuussa puutteellisista turvajärjestelyistä joidenkin suomalaisten tv-sarjojen ja elokuvien kuvauksissa.

Se oli saanut jäsenistöltään monia yhteydenottoja, joissa kerrottiin koronapandemian kannalta vaarallisista olosuhteista. Näyttelijöitä oli pyydetty jopa suutelukohtauksiin.

”[Poikkeustilan] alku oli kaoottinen tilanne, ja alan yhteinen ensimmäinen kannanotto oli hyvin lyhyt ja yleisluontoinen. Se ei vielä riittänyt”, sanoo Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko.

Myöhemmin, 26. maaliskuuta, Audiovisual Producers Finland, Journalistiliitto, Näyttelijäliitto ja Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme julkaisivat tarkemmat työsuojeluohjeet kuvaustilanteisiin.

”Kun teimme alana yhdessä tarkemmat ohjeet, tilanne lähti rauhoittumaan. Viesti oli mennyt perille tuotantoyhtiöille ja keinoja turvallisuuden lisäämiseen oli ehditty miettiä”, Kuusikko arvioi.

Pohjolan laki -sarjassa näyttelevät muun muassa Lauri Tilkanen (vas.) ja Anu Sinisalo. Tilkanen esittää sarjan päähenkilöä Matti Pohjolaa, joka on urakiidossa perinteikkäässä Bensonin asianajotoimistossa.

Näyttelijäliiton toiminnanjohtajan mukaan yhteydenottoja ongelmallisista kuvauksista ei ole heille sittemmin saapunut.

”Sen sijaan olen kuullut tuotannoissa mukana olevilta [näyttelijöiltä], että ainakin heidän tuotannoissaan on kiinnitetty turvallisuuteen huomiota”, Kuusikko kertoo.

Joitakin tv-tuotantoja kuvattiin koko kevään ajan, mutta niissä tehtiin erilaisia järjestelyjä.

Esimerkiksi Salatuissa elämissä tehtiin kuvauksia pienemmällä työryhmällä ja riskiryhmäläiset, kuten Ulla Taalasmaata näyttelevä 78-vuotias Maija-Liisa Peuhu, käsikirjoitettiin pois sarjasta.

Ensi viikolla käynnistyy kolmen muun Elisa Viihteen sarjan kuvaukset – aiottua myöhemmin.

”Useamman tuotannon piti käynnistyä meillä huhti–kesäkuulla, ja kaikkia niitä jouduttiin lykkäämään. Yhteensä viiden sarjan kuvaukset viivästyivät”, kertoo Elisa Viihteen Business Manager Laura Kuulasmaa.

Niiden lisäksi yksi tuotanto siirtyi ensi vuodelle saakka.

Jani Volasen Munkkivuori-sarjan kuvaukset jouduttiin siirtämään ensi vuoteen, koska se on melko massiivinen ja vuodenaikaan sidottu tuotanto. Kuvaamaan lähtemisen riskit olisivat olleet liian suuret, eikä marraskuussa voi kuvata kesää”, Kuulasmaa kertoo.

Uusien tuotantoaikataulujen sumpliminen on ollut palapelimäinen haaste, sillä kaikkien työryhmäläisten muita projekteja ja niiden ajoittumista on mietittävä samalla.

Viivästyneet ja erityisjärjestelyjä vaativat kuvaukset ovat tuotannoille lisäkuluerä.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri