Maria Braunin avioliitto aloittaa trilogian, jonka elokuvat ovat ohjaaja Rainer Werner Fassbinderin parhaat ja huolellisimmat - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Televisioarvostelu

Maria Braunin avioliitto aloittaa trilogian, jonka elokuvat ovat ohjaaja Rainer Werner Fassbinderin parhaat ja huolellisimmat

Trilogiassa ohjaaja Fassbinder käsitteli sodan jälkeen vaurastuvaa Länsi-Saksaa naisten näkökulmasta.

Maria Braun (Hanna Schygulla) ottaa tilansa miesten maailmassa.

Julkaistu: 1.7. 2:00

Maria Braunin avioliitto ★★★★

Die Ehe von Maria Braun, Länsi-Saksa 1978

Teema klo 22.35 ja Areena (K12)

Toisen maailmansodan jälkeen Saksassa tehtiin raunioelokuvia, joissa kuvattiin elämää ja ongelmia sodan romuttamissa kaupungeissa. Rainer Werner Fassbinderin Maria Braunin avioliiton ensimmäinen puolisko muistuttaa niitä.

Maria menee naimisiin pommien putoillessa. Mies katoaa saman tien rintamalle. Sodan jälkeen pulaa on kaikesta, ­ruoasta, miehistä ja moraalista. Maria yrittää selvitä parhaansa mukaan, kuten kaikki.

Elokuva avasi Fassbinderin trilogian, joka käsitteli Länsi-Saksan talousihmettä naisten näkökulmasta. Seuraavat osat olivat Lola (1981) ja Veronika Vossin kaipuu (1982). Ne kuuluvat Fassbinderin parhaisiin ja huolellisimpiin elokuviin.

Mariaa näytteli Fassbinderin luottonäyttelijä Hanna Schygulla. Maria ottaa tilansa miesten maailmassa ja vaurastuu. Kuten elokuvan nimi kertoo, hän työskentelee avioliittonsa hyväksi, vaikka mies pysyy etäisenä.

Asetelma lienee Fassbinderin kitkerä vertauskuva Länsi-Saksan henkisestä ilmapiiristä toisen maailmansodan jälkeen. Tehdään töitä ja vaurastutaan tulevaisuuden takia, mutta päämäärä pysyy aina etäisenä, tyhjänä ja kenties iäti saavuttamattomana.

Maria Braunin avioliitto päättyy vuoteen 1954, kun Länsi-Saksa voittaa jalkapallon maailmanmestaruuden. Taloudellisesti on noustu sodan raunioista, mutta henkisesti pommit voisivat yhtä hyvin räjähdellä edelleen.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat