Kuvapari näyttää, miten Helsingin katukuva muuttui hetkessä – ”Oliko se oikeasti noin karua”, pohtii kuvista näyttelyn koonnut Jan Lönnberg - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Valokuvaus

Kuvapari näyttää, miten Helsingin katukuva muuttui hetkessä – ”Oliko se oikeasti noin karua”, pohtii kuvista näyttelyn koonnut Jan Lönnberg

Valokuvaaja Jan Lönnbergin ja kuvankäsittelijä Saila Semerin valokuvanäyttelyn kuvapareissa korostuu kevään lohduttomuuden ja alkukesällä vapautuneiden asenteiden välinen hurja kontrasti.

Tämä kuva on otettu Helsingissä Aleksanterinkadulla koronakevään alussa. Kuva tulee näyttelyyn kolmen metriä leveänä.

Julkaistu: 16.7. 12:04

Yksinäisyys, pelko ja epävarmuus.

Näillä sanoilla valokuvaaja Jan Lönnberg kuvailee tunnelmaa, joka valtasi ihmisten mielet koronavirusepidemiaan liittyvien poikkeusolojen alussa. Lönnberg ja hänen kollegansa, kuvankäsittelijä Saila Semeri, halusivat ikuistaa poikkeuksellisen tilanteen valokuviin.

Ideasta syntyi valokuvasarja, joka on esillä Lönnbergin ja Semerin yhteisessä valokuvanäyttelyssä Helsingin Yrjönkadulla Forum-korttelissa 1. elokuuta alkaen.

Valokuvanäyttelyssä on esillä yhteensä kahdeksan Helsingin katukuvasta otettua valokuvaa, jotka muodostavat neljä kuvaparia.

Kuvaparin muodostaa kaksi valokuvaa, jotka on otettu samalta paikalta, parin kuukauden erolla.

Kuvaparien toinen kuva on otettu aiemmin keväällä, kun koronavirusepidemia oli autioittanut Helsingin kadut.

”Oli hurjaa, miten vahvasti se näkyi katukuvassa. Kaupungilla oli aavemainen tunnelma, vaikka eiväthän ihmiset minnekään oikeasti olleet kadonneet. He pysyivät sisällä pelosta”, Lönnberg kuvailee.

Alussa tilanne lamaannutti valokuvaajankin. Sovitut työkeikat peruuntuivat ja yhteinen työtila hiljeni.

Parin viikon kuluttua Lönnberg ja Semeri kuitenkin päättivät tarttua poikkeukselliseen tilanteeseen yhteisen projektin merkeissä.

”Kävin valokuvaamassa paikkoja, joissa ei yhtäkkiä ollut ketään. Myöhemmin fiilistelimme kuvien outoa tunnelmaa yhdessä Sailan kanssa”, Lönnberg sanoo.

Toinen kuvaparien kuva puolestaan on puolestaan tuoreempi.

Näissä kuvissa näkyy ihmisten asenteiden varovainen vapautuminen, kertoo Lönnberg.

Kaduilla näkyy taas ihmisiä, jotka nauravat, pitävät toisiaan kädestä kiinni ja nauttivat olostaan.

”Kuvapareissa on vahva kontrasti. Myöhemmin otetuissa kuvissa näkyy se, kuinka ihmiset huomasivat, että maailma ei loppunutkaan tähän. Vaikka tietenkin pitää edelleen olla varovainen.”

”Kun kaivoimme Sailan kanssa aiemmin otetut kuvat esiin, mietimme tosissamme, oliko se oikeasti noin karua”, Lönnberg pohtii.

Koronavirusepidemian alussa otetut kuvat ovat näyttelyssä esillä kolmen metrin levyisinä.

Niihin on lisätty dramatiikkaa kuvankäsittelyllä. Lisäksi kuvissa on saatettu yhdistellä elementtejä useammista kuvista.

Kesällä otetut kuvat ovat esillä kolmimetristen kuvien vieressä. Ne ovat kooltaan pienempiä ja luonteeltaan dokumentaarisia.

Kaikki valokuvanäyttelyn kuvat on otettu Helsingin keskustassa, Lönnberg kertoo. Kuvissa näkyvät Aleksanterinkatu, Narinkkatori, Rautatientori ja Tennispalatsin edusta.

Näyttelyn avajaiset pidetään Luckan-kulttuurikeskuksessa. 200 neliömetrin kokoiseen näyttelytilaan kuljetaan kulttuurikeskuksen kautta.

”Tila on todella iso, ja kuvia on vähän. Mielestämme se sopii näyttelyyn, se vahvistaa koronavirusepidemian aiheuttamaa tyhjyyden ja hämmennyksen tunnetta.”

”Kun astutaan sisään, ollaan melkein tilan katonrajassa. Ylhäältä laskeudutaan portaita pitkin näyttelyn tasoon. Tilan katossa on maitolasi-ikkuna, joista tulee ihan kaunis valo”, Lönnberg kertoo.

Lönnberg uskoo, että valokuvien tunnelma puhuttelee useita ihmisiä.

”Näyttely heijastaa sitä, miten itse koimme ja näimme koronavirusepidemian vaikutuksen”, Lönnberg summaa.

”Uskon kuitenkin, että monet ihmiset tunnistavat saman kokemuksen. Eikä se rajoitu ainoastaan Suomeen, vaan koskettaa koko maailmaa.”

Valokuvissa esiintyy suomalainen muusikko ja malli Kim Herold. Hän on Lönnbergin ystävä.

”Kerroin Kimille valokuvaprojektista ja hän piti sitä siistinä ideana. Hänen hoikka olemuksensa sopi hyvin lohduttomiin kuviin.”

”Yleensä julkisuuden henkilöt esiintyvät kuvissa tunnistettavasti. Tässä projektissa Kimillä on suojamaski kasvoillaan, ja se oli hänelle alusta asti tosi ok.”

Tämä kuva on otettu Helsingissä Aleksanterinkadulla koronakevään alussa. Kuva tulee näyttelyyn kolmen metriä leveänä.

Tämä kuva on otettu Helsingissä Aleksanterinkadulla kesällä.

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri