Näyttelyyn tuleva katsoja joutuu heti ovelta matalasti murisevan installaation sisälle - Kulttuuri | HS.fi

Näyttelyyn tuleva katsoja joutuu heti ovelta matalasti murisevan installaation sisälle

Imminence-installaatio on niin suuri, että katsoja joutuu sen sisään heti astuessaan galleriaan.

Ivana Franke: Planetary Nebula 5, 2020, digitaalinen tuloste.­

17.10. 2:00

Kuvataide

Grönlund-Nisunen & Ivana Franke: Imminence 25.10. saakka Galerie Anhavassa (Fredrikinkatu 43). Ti–pe 11–17, la–su 12–16.

Taiteilijapari Grönlund-Nisusen ja heidän berliiniläinen ystävänsä Ivana Franken näyttelyn pääteos on yhteinen installaatio Imminence (Uhka, 2020), joka täyttää suurimman osan galleriatilasta. Teos on niin suuri, että sitä ei voi katsoa ulkopuolelta. Katsoja joutuu sen sisään heti galleriaan astuessaan.

Grönlund-Nisunen & Franke: Imminence, 2020, installaatio.­

Teos koostuu keskenään samanpituisista lasiputkista, jotka on kiinnitetty toisiinsa siten, että niistä muodostuu sekä säännöllinen ruudukko että pitkä tilassa kiemurteleva viiva.

Pieni pumppu pitää putkissa virtaavan veden liikkeessä. Taustalla soi matala murina, josta muuten lähes aineeton teos on saattanut saada nimensä.

Paul Kleen mukaan taiteen tehtävä ei ole toistaa näkyvää vaan tehdä näkyväksi. Tähän pyrkii myös Imminence. Viileän eleetön toteutus suuntaa huo­mion pois teoksesta suoraan sitä ympäröivään tilaan. Varjot ja valon heijastukset tekevät tilasta moniaistisen, koko keholla koettavan.

Grönlund-Nisusen (Tommi Grönlund, s. 1967 ja Petteri Nisunen, s. 1962) teosten taustalla on yleensä luonnonilmiö tai arkkitehtuurin ominaisuus, joka maailman muusta kohinasta irrotettuna näyttäytyy kiehtovana ja jopa runollisena. Kaksikko saa myös oivalluksistaan paljon irti. Josef Albersia lainatakseni heidän taiteessaan 1 + 1 = 3 tai enemmän.

Ulkoasultaan teokset muistuttavat tieteellisiä instrumentteja, joissa käyttötarkoitus sanelee muodon ja joiden kauneus perustuu siihen, miten ne toimivat. Tällainen on myös Falling Water (2019). Teos perustuu veden ja silikoniöljyn ominaispainojen eroon, joka saa ”ilmakuplat” yllättäen putoamaan alaspäin.

Ivana Franken taiteen ydin on täsmällisen geometrian kauneudessa. Sekä hänen hienovireiset piirustuksensa että hänen havaitsemisen äärirajoille viritetyt rakennelmansa perustuvat säännöllisiin ja läpikuultaviin monikulmioihin, jotka hän ohuilla siimoilla jakaa yhä pienempiin osiin. Eteeriset teokset tuovat mieleen islamilaisen taiteen mutkikkaat ornamentit, hämähäkkien kutomat verkot ja himmeästi tuikkivat tähtitaivaat.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Kulttuuri