Suomalaiset elokuvat ovat nyt elokuvateatterien hengenpelastajia: ”Kotimaisten osuus aivan poikkeuksellinen” - Kulttuuri | HS.fi

Suomalaiset elokuvat ovat nyt elokuvateatterien hengenpelastajia: ”Kotimaisten osuus aivan poikkeuksellinen”

Hollywoodista ei tule nyt uutuuksia. Sen sijaan suomalaiset tuottajat ja levittäjät eivät ole juurikaan peruneet tai siirtäneet ensi-iltoja.

Pääosan esittävä näyttelijä Alma Pöysti Tove-elokuvan lehdistönäytöksessä Helsingissä 9. syyskuuta.­

10.11.2020 14:14

Viime viikonloppuna Suomen kymmenestä katsotuimmasta elokuvasta viisi oli kotimaisia. Tavallisesti tällainen tilanne olisi uutisen tai juhlan aihe. Pandemiakuukausina siitä on tullut normi.

Koska Hollywoodista ei tule uusia isoja elokuvia, tarjolla on kotimaisia ensi-iltoja, jonkin verran keskisuuria amerikkalaistuotantoja sekä eurooppalaista ja aasialaista elokuvaa.

”Kotimaisten osuus kokonaiskatsojamäärästä on nyt aivan poikkeuksellinen”, sanoo Suomen elokuvasäätiön toimitusjohtaja Lasse Saarinen.

”Yksittäisistä elokuvista esimerkiksi Toven menestys on ollut erityisen hienoa ja yllättävääkin, koska se on kuitenkin ruotsinkielinen.”

Elokuvateatterien avauduttua kevään koronasulun jälkeen Suomen katsotuimmat elokuvat ovat olleet kauden ainoa suuri Hollywood-tuotanto Tenet sekä neljä kotimaista: sarjansa kahdeksas osa Risto Räppääjä ja väärä Vincent, kehuttu elämäkertadraama Tove, Miika Nousiaisen romaanin filmatisointi Metsäjätti sekä dokumentti Lost Boys.

Lasse Saarinen­

Elokuvissa käymisen on arvioitu olevan turvallista. Uusien salien tehokkaan pystysuuntaisen ilmastoinnin pitäisi vähentää tartuntariskiä merkittävästi.

”Elokuvateattereista ei ole tullut ilmi tartuntaketjuja”, Saarinen korostaa.

Risto Räppääjän menestyksestä voi arvioida ison yleisön elokuvan vetovoiman eroa normaaliin. Uutuus on kerännyt hieman yli 130 000 katsojaa ja jatkaa Suomen toiseksi katsotuimpana leffana.

Edellinen Räppääjä sai viime vuoden keväällä runsaat 288 000 katsojaa ja sitä edellinen vajaat 346 000 vuonna 2016. Uusi Räppääjä jatkaa vielä teattereissa ja vetää yleisöä tasaisesti, mutta vastaavassa ajassa sarjan edellinen osa oli saanut noin 200 000 katsojaa.

Risto Räppääjän luvuista voi päätellä, että osa lapsiperheistäkin on ollut varovaisia ja jäänyt kotiin”, Saarinen pohtii.

Silmu Ståhlberg (Risto Räppääjä, vas.) ja Lumi Kallio (Nelli Nuudelipää) Risto Räppääjä ja väärä Vincent -elokuvan lehdistötilaisuudessa syyskuussa.­

Poikkeustilanne ei siis tarkoita, että kotimaisetkaan elokuvat varsinaisesti hyötyisivät tilanteesta. Lokakuun elokuvateatterikävijöistä 71,6 prosenttia valitsi kotimaisen elokuvan. Elokuvissa käytiin yhteensä 491 000 kertaa.

Viime vuoden lokakuussa kävijöitä oli 926 000, joista alle 20 prosenttia kävi katsomassa kotimaista. Elokuvateattereille kotimaiset elokuvat ovat joka tapauksessa nyt aarre.

”Kotimaiset elokuvat kannattelevat nyt Suomen elokuvateattereita”, summaa Aurora Studiosin Antti Toiviainen.

Suomalaiset tuottajat ja levittäjät eivät ole juurikaan peruneet tai siirtäneet ensi-iltoja, vaikka ison yleisön elokuvien katsojamäärät vaikuttaisivat olevan pienempiä kuin normaaliaikana. Jotkut elokuvat, kuten kohudokumentti Reindeerspottingin jatko-osa Lost Boys, ovat tavoittaneet jopa yleisömääriä, jotka tuskin olisivat olleet merkittävästi suurempia muulloinkaan.

Joonas Neuvosen Lost Boys on ollut syksyn suuri menestyjä elokuvateattereissa. Kuvassa dokumentissa esiintyvät Cindy (vas.) ja Jani.­

Levitysaikatauluja Suomessa on myös mullistanut Bond-elokuva No Time to Dien siirtyminen marraskuulta ensi vuoden huhtikuulle. Yleensä 007:n kanssa ei ole kannattanut juuri kenenkään yrittää kilpailla.

Muun muassa Yhdysvalloissa ja Britanniassa suuret teatteriketjut ovat sulkeneet oviaan No Time to Dien siirtymisuutisen tultua julki, koska tuoretta Hollywood-ohjelmistoa ei ole. Seuraava maailmanlaajuisen ensi-illan saava Hollywood-elokuva on tämänhetkisen tiedon mukaan Wonder Woman 1984, jonka pitäisi saapua teattereihin joulusesonkina.

Koska Yhdysvaltojen koronatilanne ei ole lupaava, alalla ei ole suurta luottoa ensi-illan toteutumiseen tuolloinkaan.

Uusi yrittäjä vaikeana aikana

Aurora Studios on uusi toimija Suomen elokuvalevityskentällä. Kotimaisten elokuvien levitysyhtiöt osallistuvat usein rahoitukseen jo varhaisessa vaiheessa ja huolehtivat valmiin teoksen jakelusta. Suomalaisomisteinen Aurora aikoo haastaa alan suurimpia yhtiöitä, tanskalaisomisteista Nordiskia ja ruotsalaiseen Bonnier-konserniin kuuluvaa SF Studiosia.

Antti Toiviainen on siirtynyt Auroran toimitusjohtajaksi tehtyään parinkymmenen vuoden uran SF Studiosilla, muun muassa yhtiön Suomen-johdossa. Auroran ensimmäinen ensi-ilta on Aku Louhimiehen ohjaama Odotus, joka tulee kankaille ensi keväänä.

Ensi vuoden syksyllä se levittää Sorjonen-elokuvan. Myös pari muuta vielä julkistamatonta elokuvaa on Toiviaisen mukaan tulossa ensi-iltaan ensi vuonna.

”Tilanteesta johtuen suurimmat haasteet ovat ensi-iltojen suunnittelussa. Pitää löytää hyvä ajankohta”, Toiviainen sanoo.

”Toinen haaste on löytää elokuvahankkeet, joille uskomme löytyvän kysyntää.”

Maanantain uutiset rokotteen kehittelyn edistymisestä luovat varovaista uskoa ensi vuoteen.

”Kunhan selviää, millä aikataululla rokotuksia saadaan, muutos voi olla nopeakin”, Toiviainen sanoo.

”Tärkeintä on nyt uusi toivo, kun edelliseen puoleen vuoteen ei ole tiedetty tulevaisuudesta mitään.”

Inka Kallén näyttelee Aku Louhimiehen Odotus-elokuvassa. Elokuvaa kuvattiin kesällä Seilin saarella.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat