Suojeleeko Eurooppa sotaa ja konflikteja pakenevia ihmisiä vai omia rajojaan, kysyvät teatterintekijät – Hylje kuvaa maailmaa, jossa elintila ja moraali ovat häviämässä - Kulttuuri | HS.fi

Suojeleeko Eurooppa sotaa ja konflikteja pakenevia ihmisiä vai omia rajojaan, kysyvät teatterintekijät – Hylje kuvaa maailmaa, jossa elintila ja moraali ovat häviämässä

Uuden polven teatterintekijät Marie Kajava ja Riikka Oksanen tekevät ensi kertaa yhteistyötä Hylje-näytelmässä, joka kertoo maailman kriiseiltä silmänsä ummistavasta perheestä.

Ohjaaja Riikka Oksanen (vas.) ja näytelmäkirjailija Marie Kajava kuvattiin Kumpulassa.­

2.12.2020 11:50

”Olemme fanittaneet toistemme töitä jo pitkään ja unelmoineet yhteistyöstä”, kertovat näytelmäkirjailija-dramaturgi Marie Kajava, 40, ja ohjaaja Riikka Oksanen, 35.

Nosteessa olevat uuden polven teatterintekijät toimivat tänä vuonna ensi kertaa työparina. Kajavan kirjoittama ja Oksasen ohjaama Hylje sai ensi-iltansa 7. marraskuuta Kajaanin kaupunginteatterissa. Teos tarjottiin teatterille nimenomaan työparina, ja ohjaaja Oksanen luki näytelmän versioita jo kirjoitusvaiheessa.

Hylje on vaikuttavan klaustrofobinen näytelmä, sadunomainen dystopia merenrannalla asuvasta perheestä ja maailmasta, jossa sekä sokeri, elintila että moraali ovat häviämässä. Kun perheen kotirantaan ajautuu ihminen, antavat perheenjäsenet pelon käydä inhimillisyyden edelle. Tuo tapahtuma seuraa perhettä vuosikymmeniä.

Esityksen oli tarkoitus vierailla Espoon kaupunginteatterissa joulukuun alussa, mutta koronaepidemia tuuppasi pääkaupunkiseudun esitykset ensi vuoden toukokuulle. Kajaanissa esitykset on nyt keskeytetty ja seuraavan kerran Hylkeestä pitäisi olla näytös 30. joulukuuta.

Vuonna 2018 Teatterikorkeakoulusta valmistuneen Oksasen edellinen ohjaustyö nähtiin Kom-teatterissa keväällä. Florian Zellerin Poika kertoi avioeroperheen lapsen mielenterveysongelmista, ja esitys sai kehuja HS:n kriitikolta muun muassa pelkistetystä ohjauksestaan.

Kauniin pelkistetty ja kirkas oli myös Oksasen ohjaus viime syksynä Kansallisteatterissa esitettyyn Elli Salon näytelmään Alina. Oksasen töistä pääkaupunkiseudulla on nähty myös ohjaus Miiko Toiviaisen monologinäytelmään Kepeä elämäni (2019). Esitys nimettiin 2020 Valtakunnallisen monologikilpailun voittajaksi.

Kajava ja Oksanen ehtivät opiskella hetken aikaa yhdessä Teatterikorkeakoulussa. Kajava valmistui dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelmasta vuonna 2016.

Kajavan edellinen työ, esityskäsikirjoitus Nora on Teatteri Jurkassa 2018 esitetty, Alma Lehmuskallion ohjaama tutkielma Henrik Ibsenin Nukkekodin päähenkilöstä.

Teatterikorkean lopputyö, näytelmä Nälänhätä esitettiin vuonna 2016 Teatteri Takomossa. Dokumentaarista materiaalia hyödyntävä näytelmä rakentuu Kevin Carterin ikonisen valokuvan ympärille, jossa on nälkiintynyt eteläsudanilainen lapsi ja korppikotka.

Niin ikään Nälänhädässä näkyivät Kajavalle läheiset aiheet: kärsimyksen tai kivun mittakaava, ilmastonmuutos ja maailman epätasa-arvoisuus.

”Olen tehnyt 20 vuotta kirjoittavaa työtä pakolais-, kehitys-, ja ihmisoikeusjärjestöissä ja matkustanut paljon ja pitkiä aikoja Afrikassa ja Aasiassa. Sieltä tulevat itselle luontevat sisällöt”, hän kertoo.

Hylje syntyi Nälänhädän kanssa lomittain ja kirjoitusprosessi alkoi jo 2013. ”Piti saada Nälänhädän dokumentaariselle laadulle ja tiukalle muodolle vastapaino, paikka, johon ulostaa fiktio”, Kajava sanoo.

Hän kertoo olevansa näytelmäkirjailijana vahvasti dramaturginen, työn keskiössä ovat muoto, kompositio ja geometria. Henkilöhahmot tai yksilön ajatteleminen eivät niinkään kiinnosta häntä.

”Lähden yleensä siitä, että on joku geometrinen kuvio. Hylkeessä aloin nähdä luotisuoraa rantaviivaa ja henkilön, joka ajautuu toistamiseen sitä viivaa vasten.”

Kun todellisuus kiri mielikuvan kiinni pari vuotta myöhemmin, vuonna 2015, jolloin Euroopasta haki turvaa aiempaa enemmän ihmisiä, tuntui näytelmäkirjailijasta hetken, että tekstistä oli tullut väärällä tavalla ajankohtainen. Hän kuitenkin jatkoi kirjoittamista pienissä erissä.

Vuonna 2016 Kajava antoi vielä keskeneräisen näytelmän luettavaksi Oksaselle, hiukan empien. Ohjaajalle lukukokemus oli voimakas. Oksanen tiesi heti, että tämän hän haluaa ohjata.

”Luin sitä vahvasti omaa syyllisyyttäni ja suruani vasten. Teksti esittää perustavanlaatuisia kysymyksiä tästä ajasta ja minulle oli olennaista, että sain lukemalla tilaa niiden herättämien tunteiden kokemiselle”, Oksanen pohtii.

Teksti oli myös helppo nähdä näyttämöllä, kertoo Oksanen.

”Mittakaavat ovat kiinnostavia: Näytelmässä pelko ja itsekkyys sumentavat ihmisen kyvyn empatiaan. Se käsittelee isoja moraalisia ja globaaleja kysymyksiä pienen yksikön eli perheen kautta. Halusimme antaa esityksessä merelle ja maisemalle ison roolin, jota vasten yksittäinen ihminen piirtyy”, hän sanoo.

Hylje on dystopia, kauhukuva tulevaisuudesta.

”Tuo tulevaisuus ei ole kaukana. Voi kysyä, keitä nyky-Eurooppa suojelee, sotaa ja konflikteja pakenevia ihmisiä vai omia rajojaan”, Kajava sanoo.

Näytelmän perhe mussuttaa jatkuvasti maailmasta nopeasti hupenevaa sokeria: pullaa ja leivoksia. Sokeri istuu länsimaisen ihmisen kertakäyttökulttuuriin, nopeaan lohtuun. Se on näytelmässä myös ongelma ja addiktio.

”Omista etuoikeuksista, kuten sokerista, luopuminen on ihmisille vaikeaa”, Kajava sanoo.

Parhaillaan hän kirjoittaa seuraavaa näytelmäänsä. Dokumentaarista raakamateriaalia hyödyntävä Undress me, then kertoo paimentolaisuudesta ja katoavista elämäntavoista.

”Olen jo viitisen vuotta kerännyt materiaalia asumalla kuukausia teltassa arabipaimentolaisten kanssa Marokossa, musliminomadien kanssa Beninin ja Nigerin rajalla sekä maasaiden kanssa Keniassa.”

Ilmastonmuutos tekee perinteiset elämäntavat kaikilla noilla seuduilla vaikeaksi ja ajaa näitä ihmisiä pois kotiseuduiltaan.

”Työtä tehdessä pitää muistaa, että olen siellä ulkopuolisena ja toisten ehdoilla. Siellä elämä on hyvin toisenlaista: periksiantamatonta, haurasta ja hidasta”, Kajava kertoo.

Hylje Kajaanin kaupunginteatterissa. Esitys vierailee Espoon kaupunginteatterissa 4.–6. toukokuuta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat