Netflixin Pieces of a Woman -elokuvan vaikuttavin kohtaus on reaaliajassa tapahtuva synnytys – joka päättyy kuolemaan - Kulttuuri | HS.fi

Netflixin Pieces of a Woman -elokuvan vaikuttavin kohtaus on reaaliajassa tapahtuva synnytys – joka päättyy kuolemaan

Lapsen menetyksestä kertovan elokuvan pohjana on tekijäpariskunnan oma kokemus.

Vanessa Kirby on Pieces of a Woman -elokuvan päähenkilö, lapsensa menettävä Martha.­

14.1. 2:00 | Päivitetty 14.1. 11:00

Pieces of a Woman ★★★

USA/Kanada/Unkari 2020

Netflix (K16)

Elokuva Pieces of a Woman esittelee ensiksi päähenkilönsä, viimeisillään raskaana olevan Marthan ja tämän kumppanin Seanin. Martha (Vanessa Kirby) tulee varakkaasta perheestä ja työskentelee pomona keskustan toimistokompleksissa, kun taas ­Sean (Shia LaBeouf) on raitistunut päihderiippuvainen, joka johtaa sillanrakennustyömaan yksikköä.

Eroistaan huolimatta bostonilaispari on tiivis yksikkö.

Kun esittely saadaan muutamassa minuutissa alta pois, päästään elokuvan komeimpaan kohtaukseen: reaaliajassa tapahtuvaan kotisynnytykseen.

Lähes 25-minuuttinen kohtaus on yhtä ottoa, dokumentaariseen tyyliin kuvattu elävä ja hengittävä jakso.

Sen lopussa odottaa kuitenkin kuolema.

Pieces of a Woman käsittelee pahimmanlaatuista menetystä ja erilaisia tapoja käsitellä sitä.

Martha vetäytyy kuoreensa. Hänen miehensä syyttää kätilöä (Molly Parker), ja samoin tekee Marthan takertuva äiti (Ellen Burstyn), joka osallistaa projektiin myös asianajajan (Sarah Snook).

Elokuva sijoittuu reilun puolen vuoden ajalle. Se hyppää yhdestä syyskuun päivästä yhteen lokakuun päivään, sitten marras- ja joulukuuhun ja niin edelleen. Jokainen uusi jakso alkaa kuvalla työmaalta, jossa silta pikkuhiljaa rakentuu ja talvi taittuu kevääseen.

Symboliikka alleviivaa, kuinka tragedian kärsineet ihmiset kokoavat ajan myötä elämänsä palaset uudelleen.

Pintapuolisesti arki jatkaa nopeasti samaa rataa, vain aiempaa ankeampana. Firman pirskeiden ja perhepäivällisten lomassa käydään kuolinsyyselvityksessä ja tapaamisessa asianajajan kanssa.

Tunnetasolla käynnissä on jatkuva myllerrys, sillä suru ­koettelee niin avioparin suhdetta kuin Marthan suhdetta perheeseensä.

Aikahypyt tosin vähentävät elokuvan tunnelatausta. Vaikeimmista hetkistä päästään yli leikkaamalla kuukauden päähän.

Draaman alkupuolen pakahduttavaan synnytyskohtaukseen verrattuna murheen paino tuntuukin etäiseltä. Kuvaaja Benjamin Loeb pitää kuitenkin huolen siitä, että tarinan fragmentaarisuudestakin huolimatta kerronnassa säilyy notkea flow.

Unkarilaiset käsikirjoittaja Kata Webér ja ohjaaja Kornél Mundruczó ovat aiemmin tehneet yhdessä muun muassa kiitetyt draamat White God (2014) ja Jupiterin kuu (2017).

Pieces of a Woman pohjaa näytelmään, jonka he toteuttivat puolalaisen teatterin lavalle.

Draama on kaksikon ensimmäinen yhdysvaltalaisprojekti, ja se lienee henkilökohtaisin heidän elokuvistaan.

Tapahtumat pohjaavat osittain ja löyhästi Webérin ja Mundruczón omiin kokemuksiin. He menettivät yhteisen lapsensa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat