Diili-sarjan uudella kaudella eniten jännittää se, mihin työhön Jaajo ihmisiä oikein kilpailuttaa - Kulttuuri | HS.fi

Diili-sarjan uudella kaudella eniten jännittää se, mihin työhön Jaajo ihmisiä oikein kilpailuttaa

Lasihotellista tulee pääkonttorimainen kulissi ”tunnetulle henkilöbrändille”, Tero Kartastenpää kirjoittaa.

23.2. 2:00 | Päivitetty 23.2. 8:55

Diilin ensimmäisellä suomalaiskaudella Jari Sarasvuo haki Business Opportunity Directoria. Vuosi oli 2005 ja pesti odottamassa yritysvalmennusyritys Trainers’ Housessa.

Vuonna 2010 Hjallis Harkimo etsi myyntijohtajaa Sipoonranta-rakennusprojektille ja myöhemmillä kausillaan pomoja kiinteistö- ja urheiluhankkeille.

Diili-ohjelma on ollut ihan oikea julkinen työhaastattelu. Siinä on testattu, miten henkilö osaa vetää työryhmää ja selviytyy nopeista päätöksistä.

Kolmen vuoden tauon aikana on selvästi unohtunut, että ohjelmassa pitäisi olla jokin selkeä tehtävä, jota kilpailijat tavoittelevat. Ei voi vain tehdä kymmentä jaksoa sekalaisten firmojen tuotesijoittelua.

Alkuun kyllä kerrotaan, että Jaajo Linnonmaa on Suomen tunnetuimpia henkilöbrändejä. Valaistaan, että Linnonmaa toimii yrittäjänä ja etsii ”yritysryppäälle kehitysjohtajaa”, mutta ei eritellä mille alalle.

Ehkä henkilöbrändialalle?

Alkuperäisessä The Apprenticessa vetäjä Donald Trumpin valtaa korosti pilvenpiirtäjä Trump Tower. Diilissä päätapahtumapaikka on jätkäsaarelainen Clarion-hotelli, ihan kuin lasiseinäinen majoitustila olisi Oy Jaajo Ab:n pääkonttori. Johtoryhmähuoneen maisemat ikkunassa ovat valokuvia. Ei pääse unohtumaan, että ollaan kulisseissa.

Aloitusosassa kilpailijat kiertelevät lukuisissa firmoissa kuin kävisivät suunnistusrasteilla.

Kakkosjaksossa esitellään kahta Linnonmaan osaomistamaa ravintolaa. Edelleenkään hänen rooliaan yrityksessä ei eritellä.

Apua arvailuun saa viihdeuutisista, joissa on kerrottu, että Linnonmaan yritykset järjestävät ainakin ravireissuja ja virtuaalimatkoja. Ohjelman esittelyteksteissä puhutaan ”Jaajon start up -imperiumista”.

Toivotut työtaidot eivät ole muuttuneet: usein pärjää, kun ei ainakaan alkujaksoissa ala riidellä tai valittaa. Formaattiin kuuluu, että tuomaristo suuttuu pikkuasioista kuten tiramisujen myynnistä.

Myyntityö Diilissä muistuttaa feissarin tai puhelinmyyjän hommia. Kilpailijat tyrkyttävät mainoksia jalankulkijoille eli ”flaikuttavat”. Onnistumiset saadaan usein suhteilla: soitetaan kaverit esiintymään tai maksamaan.

Mysteeri avautuu pienin vihjein. Toisessa osassa diilintekijä määrittelee työnkuvaa.

Linnonmaan mukaan hänen tuleva kehitysjohtajansa on sellainen, ”joka tekee jotain”.

Helsingin Sanomat kuuluu samaan Sanoma-konserniin kuin Diiliä esittävä Nelonen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat