Taidevandalismia vai mestarillista maalausta? Maisema paranee kukkatarroilla Leena Nion näyttelyssä - Kulttuuri | HS.fi

Taidevandalismia vai mestarillista maalausta? Maisema paranee kukkatarroilla Leena Nion näyttelyssä

Erehdyttävästi tarroilta näyttävät elementit tuovat kerroksellisuutta Leena Nion uusiin maalauksiin.

Leena Nio, Little Brother, 2021.­

26.2. 10:39

Nykytaide

Leena Nio: Improved Paintings 28.2. saakka Galleria Forsblomilla (Yrjönkatu 22). Avoinna ti–pe 11–18, la–su 12–16.

Leena Nion (s. 1982) näyttely Improved Paintings leikittelee humoristisella kuvan ”parantelun” idealla.

Maalauksen korjaaminen on kuitenkin viety radikaalisti toiseen suuntaan kuin taiteen historiassa on ollut tapana. Restauroinnin ihanteista ei siis ole tässä kyse.

Teosten pohjalla on jokin Nion maalaama vakavahko aihe: interiöörikuva, maisema tai muotokuva. Öljyvärimaalaukset tuovat mieleen hillityllä värinkäytöllään ja kevyellä maalausjäljellä välillä puuvärien tai pastellikynän jäljen tai akvarellityöt.

Leena Nio, Aquarium II, 2021.­

”Parantelu” on syntynyt kuvien päälle maalatulla kerroksella, joka näyttää siltä, kuin joku olisi etsiskellyt mojovia tarroja ja kiiltokuvia ja liimaillut niitä teosten päälle sopiviin kohtiin.

Syntyy oikukkaita kommentaareja ja sanaleikkejä.

Tytöille on sijoitettu silmät selkään teoksissa Dreamer (2021) ja Blue Eyes (2021). Teoksessa Aquarium (2021) kuvattu design-huonekaluin sisustettu asunto voi olla tyylikäs, mutta onko se kuitenkin kuin akvaariossa asuisi?

Summer Paintingissa (2021) joku näyttää sommitelleen kukkatarroja maisemamaalauksen päälle. Klassinen kukka-asetelma on paranneltu samalla menetelmällä teoksessa Beauty (Overdoze) (2021).

Leena Nio, Beauty (Overdoze), 2021.­

”Päälle liimattujen” palojen estetiikka viittaa välillä 1950-luvun Disneyn piirrettyihin ja välillä uudempaan sarjakuvaan.

Leena Nio on taitava maalari, jonka teokset luovat illuusiota erilaisten tekstuurien läsnäolosta. Vanhemmassa tuotannossa maalausten pintaan on luotu muun muassa ristipistotyön tai palapelin tuntua.

Uusissa teoksissa ”parantelupalat” kohoavat herkullisesti esiin taustasta. Syntyy vahva mielikuva kujeilevasta taidevandalismista ja leikkaa-liimaa-metodin mestarillisesta hallinnasta.

Leena Nio, Cherry, 2021.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat