Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa, kysyy säveltäjä Osmo Tapio Räihälä ja antaa myös vastauksen – Ymmärryksen alkuun voi kuitenkin auttaa jopa Beatles

Toisen maailmansodan jälkeen kaikkein modernein nykymusiikki alkoi eriytyä spesialistien omaisuudeksi, ja avantgarden ilmanherruuden saavutti monimutkainen sarjallisuus. Mutta samaan aikaan sävellettiin myös muilla keinoilla.

Pierre Boulez (vas) harjoitti Olivier Messiaenin teosta Oiseaux exotiques Pariisissa lokakuussa lokakuussa 1962. Sekä Boulez että Messiaen kuuluivat toisen maailmansodan jälkeisen eurooppalaisen modernismin kärkinimiin.

2.3.2021 17:00

Kirja-arvostelu

Tietokirja

Osmo Tapio Räihälä: Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa. Atena. 270 s.

Ketä kiinnostaa, kuunteletko?

Näin raflaavasti otsikoi säveltäjä Milton Babbittin (1916–2011) editori vuonna 1958 artikkelin, jolle Babbitt itse oli ehdottanut otsikoksi – kieltämättä jonkin verran tylsemmin – Säveltäjä spesialistina. Editori voitti, ja niin Babbittin käsikirjoitus The Composer as Specialist sai High Fidelity -lehdessä uuden otsikon Who Cares if You Listen?

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat