Spotify paljastaa avainlukujaan vastauksena boikottiuhille – jakaa miljardeja musiikkibisnekselle mutta tekee itse tappiota - Kulttuuri | HS.fi

Spotify paljastaa avainlukujaan vastauksena boikottiuhille – jakaa miljardeja musiikkibisnekselle mutta tekee itse tappiota

Spotifyn johtaja HS:lle: suoratoistosta saadut maksut nousevat nyt niin, että levytetyn musiikin maailmanlaajuiset tuotot palaavat huippuvuoden 1999 tasolle.

Spotifyn logon taustalla näkyy newyorkilainen pörssivälittäjä vuonna 2018 otetussa kuvassa. Seuraavan vuonna yhtiö sai aikaan ensimmäisen voitollisen vuosineljänneksen, mutta vuositasolla kasvuhakuinen yritys on yhä selvästi tappiollinen.­

18.3. 15:01 | Päivitetty 18.3. 15:57

Levytetyn musiikin maailmanlaajuiset tuotot ovat kasvaneet 40 prosenttia vuodesta 2014 ja ylittävät vuonna 2025 vuoden 1999 huippulukemat, ennustaa musiikkia suoratoistona välittävän Spotify-yrityksen artisti- ja yrityssuhteiden johtaja Bryan Johnson videopuheluhaastattelussa HS:lle.

Tuotot laskivat 2000-luvun alkupuolella vuoden 1999 huipusta, kun fyysisten äänitteiden myynti romahti. Nyt suoratoisto vastaa jo yli puolesta levytetyn musiikin tuotoista.

Suoratoistosta maksavien määrä on myös kasvanut niin, että yli 20 vuoden takaiset huipputuotot on pian mahdollista saavuttaa ja ylittää, Johnson tähdentää.

Spotify on musiikin suoratoistoon keskittyvistä yrityksistä suurin. Viime vuonna sen maksavien asiakkaiden määrä nousi 30 miljoonalla kaikkiaan 155 miljoonaan premium-käyttäjään. Kun ilmaisversion käyttäjät lasketaan mukaan, Spotify tavoittaa nyt 345 miljoonaa ihmistä.

HS:n saamat videopuhelu- ja sähköpostivastaukset liittyvät nyt torstaina kello 15 julkaistun Spotifyn Loud and Clear -sivuston lanseeraukseen. Sivusto sisältää yhtiön avainlukujen entistä monipuolisempaa avaamista.

”Tavoitteemme on olla entistä läpinäkyvämpi”, Johnson kertoo.

Spotify ylpeilee maksaneensa viime vuonna musiikin oikeudenomistajille yli viisi miljardia euroa. Vauhti kiihtyy kieltämättä lupaavasti, sillä viime vuoden maksut ovat lähes neljännes Spotifyn koko historian yli 21 miljardin euron maksuista oikeudenomistajille.

Spotify levisi viime vuonna esimerkiksi Venäjälle ja Etelä-Koreaan ja kehitti Intiaa ja Indonesiaa varten halvemman premium mini -paketin.

Kasvuun panostaminen sekä miljardiluokan ostokset esimerkiksi podcast-tuotantoyhtiöistä tekivät vuositason tuloksesta myös viime vuonna tappiollisen, vaikka yhtiö iloitseekin silloin tällöin yksittäisistä voitollisista vuosineljänneksistä.

Spotify kertoo pitävänsä noin kolmanneksen premium-asiakkaista ja mainostajilta saamista tuloista itsellään, mikä tiedettiin alalla ennestään.

Levy-yhtiöt saavat eri lähteiden mukaan koko potista noin 52–57 prosenttia ja lauluntekijöitä edustavat kustantajat yli yksitoista prosenttia.

Spotify ilmoittaa asian hieman toisin: siitä kahdesta kolmanneksesta, jonka se maksaa oikeudenomistajille, 75–80 prosenttia menee levy-yhtiöille ja lauluntekijöiden kustantajille 20–25 prosenttia.

Lukuja hahmottaessa on syytä ottaa huomioon, että kaksi kolmesta maailman suuresta levy-yhtiöstä eli Universal ja Sony ovat myös merkittäviä Spotify-omistajia yhteensä alle kymmenen prosentin osuudella.

Spotify muistuttaa kuitenkin erikseen, että sillä ei ole ”mitään tekemistä” sen kanssa, montako prosenttia omasta osuudestaan levy-yhtiöt pitävät itsellään ja minkälaisen siivun ne jakavat levyttäneille artisteille. Sama koskee lauluntekijöitä ja heidän kustannussopimuksiaan.

Artistit ovat vaatineet Spotifylta lisäosuuksia pandemian tyrehdytettyä konsertoinnin. Säveltäjät, sanoittajat ja sovittajat puolestaan ovat pitäneet Spotifyn mallia jo pitkään epäreiluna, koska heille ja heitä edustaville kustantajille tuleva osuus on levy-yhtiöiden osuuteen nähden niin vähäinen.

Aiheesta käydään Yhdysvalloissa parhaillaan oikeutta, eikä Johnson voi kommentoida asiaa. Yhtiö on kuitenkin kommentoinut lauluntekijöiden osuutta äskettäin myös Britannian parlamentille, ja lausuntoja voi lukea tämän linkin takaa.

Spotify käyttää niin sanottua pro rata -mallia, jossa käyttäjiltä ja mainostajilta kerätyt maksut laitetaan yhteen ja jaetaan suhteessa suoratoistojen määrään. Malli suosii isoimpia tekijöitä.

Vaihtoehtona olisi käyttäjälähtöinen malli, jossa käyttäjän kuukausimaksu jakautuu vain hänen kuuntelemiensa äänitteiden oikeudenomistajille. Tällöin esimerkiksi klassisen musiikin kuuntelu ei hyödyttäisi osaltaan suurimpien listahittien tekijöitä. Tähän malliin Spotify ei kuitenkaan lupaa siirtyä.

Laulukohtainen korvaus on hyvin pieni, joskin se on isoimmille tekijöille hieman suurempi pro rata -mallin vuoksi, ja Spotify myöntää tämän.

Yritys näyttääkin mieluummin lukuja, joita se yhteensä maksaa artistin kaikille palvelussa oleville lauluille vuodessa. Näin laskettuna yli tuhannen euron pääsee 184 000 artistia vuodessa, yli 50 000 euron yltää 13 400 artistia. Yli miljoona euroa Spotifysta saa vuosittain 870 artistia.

”Kyllähän suoratoisto on myös demokratisoiva väline”, Johnson arvioi HS:lle.

”Hitteihin ja kapeisiin soittolistoihin keskittyviin radioasemiin verrattuna Spotifyssa kuulee artistien tuotantoa paljon laajemmin.”

Hittien suoratoistokerrat ovat samalla jatkuvasti kasvaneet. 207 000 sävellystä ylitti viime vuonna miljoonan suoratoistokerran rajan ja Spotifyn historiassa tällaisia sävellyksiä on kaikkiaan 550 000.

Yli sata laulua on yltänyt jo yli miljardiin suoratoistokertaan Spotifyssa.

Suomessa Spotifya käyttää noin kaksi miljoonaa ihmistä. Voit lukea suomalaisten musiikkivaikuttajien ajatuksia yrityksestä HS:n laajasta helmikuussa julkaistusta artikkelista tämän linkin takaa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat