Keskustan puolue­kokouksessa otettu humoristinen otos valittiin vuoden lehtikuvaksi – Tällainen oli poikkeuksellinen pandemia­vuosi kuvaajien silmin - Kulttuuri | HS.fi

Keskustan puolue­kokouksessa otettu humoristinen otos valittiin vuoden lehtikuvaksi – Tällainen oli poikkeuksellinen pandemia­vuosi kuvaajien silmin

Vuoden lehtikuvissa näkyy koronaviruksen aiheuttama poikkeusvuosi. Palkituissa kuvissa vaikeita aiheita on lähestytty inhimillisellä lämmöllä ja huumorilla.

Keskustan sääntömääräinen puoluekokous järjestettiin Ouluhallissa Oulussa 4.–5. syyskuuta 2020. Talkoolainen Tuija Tikkanen osallistui puoluekokoukseen yllään Tuuterin kansallispuku, kertakäyttöhanskat ja kasvovisiiri (ei kuvassa).­

1.4. 17:00

Hyvä lehtikuva on totta, ja se pysäyttää katsojan kiinnostavuudellaan. Tätä mieltä on Vuoden lehtikuvan 2020 ottanut valokuvajournalisti Silja Viitala, 28.

Voittajakuva yhdistää perinteikästä ja vanhaa vallitsevaan pandemiatilanteeseen. Se on otettu keskustan puoluekokouksessa, joka järjestettiin Oulussa syyskuussa 2020.

Kuvassa näkyy talkoolaisen Tuija Tikkasen Tuuterin kansallispuku ja käsi, joka on suojattu kertakäyttöhanskalla.

”Olen vähän yllättynyt kuvavalinnasta. En olisi lähtökohtaisesti uskonut, että juuri tämä kuva valitaan voittajaksi. Ymmärrän kyllä tuomariston perusteet, ja olen kiitollinen, siunattu ja onnellinen”, Viitala kertoo puhelimitse.

Yleisradion verkkosivuilla julkaistu kuva oli osa isompaa reportaasia poikkeustilanteessa järjestetystä puoluekokouksesta.

Tuomaristo arvosti Viitalan kuvan vähäeleisyyttä.

”Pelkistetyssä kuvassa yksityiskohdat keskustelevat keskenään ja muodostavat ajankuvaa. Kuva yhdistää hauskalla tavalla historiaa ja hetkellisyyttä. Joskus eleetön kuva voi kertoa paremmin kuin toiminnallinen kuva. Huumori on lehtikuvan tärkeä mauste ja tässä kuvassa sitä on.”

Viitala pyrkii kertomaan kuvillaan kohteistaan jotain uutta ja ajatuksia herättävää. Hänen tavoitteenaan on, että katsoja pysähtyy kuvan kohdalla ja kenties oppii siitä jotain uutta.

”Vuonna 2020 opin kuvajournalismista, että joskus lehtikuva voi olla liian hyvä. Tosi tunnetusta henkilöstä paras kuva ei välttämättä ole se ilmeisin, esimerkiksi studiossa otettu kuva, vaan kannattaa pyrkiä kohdetta lähelle”, Viitala sanoo ja antaa konkreettisen keksityn esimerkin:

”Kiinnostavampaa voisi olla esimerkiksi kuvata presidentti Sauli Niinistö hoitamassa Aaro-poikaansa kuin istumassa pöytänsä takana.”

Viitala sai myös kunniamaininnan Uusi kuvajournalisti -sarjassa. Siinä Viitalan tyyliä edustaa valokuva Sauli Niinistöstä, joka yrittää kätellä Ylen päätoimittajaa Riikka Räisästä päivänä, jolloin WHO julisti koronavirusepidemian pandemiaksi.

Viitalan mukaan pandemia-aika on ollut valokuvaajille hieman haastavaa, koska ihmisiä ei pääse lähelle kuin telelinssin kautta.

Toisaalta kuvaajien ei ole tarvinnut eristäytyä kotitoimistoille samoin kuin monien muiden ihmisten. On ollut vapaus liikkua ja dokumentoida erilaisia tilanteita – toki koronaturvallisuus huomioiden.

”Ideointi ei ole ollut liian vaikeaa rajoitusten aikana. Minulla on visioita asioista, silloin kun ei tarvitsisikaan olla”, Viitala sanoo nauraen.

Vuoden kuvajournalisti on Antti J. Leinonen, jonka kuvat ovat tuomariston mukaan vahvasti ja koskettavasti läsnä ajankohtaisissa ilmiöissä.

”Kuvissa ihmisten elinympäristö on vahvasti esillä. Kuvaaja on seurannut intensiteetillä vuoden tapahtumia ja huomioinut eri ikäryhmiä ja alueitakin. Kuvasarjassa yhdistyvät rauhallinen asioiden seuraaminen ja välillä humoristiset tilanteet.”

Oululaissyntyinen freelancerina toimiva Leinonen voitti myös Vuoden henkilökuva -sarjan valokuvalla ALS-tautia sairastavasta kirjailijasta Janne Utriaisesta.

Vuoden henkilökuva -sarjassa kunniamaininnan saivat Kimmo Penttinen valokuvallaan helsinkiläisestä opiskelijakolmikosta sekä Timo Pyykkö kuvallaan Jussi Halla-ahosta.

Vuoden uutiskuva on Hanna-Kaisa Hämäläisen kuva vapaaehtoistyöstä koronaviruspandemian aikana. Otoksesta välittyy tuomariston mukaan uusi yhteisyys ja talkoohenki sekä yhdessä tekemisen ja hosumisen into.

Vuoden urheilukuva on Jukka Ritolan otos faniudesta, jota korona on koetellut. Tampereelle Kouvolasta ajaneet jääkiekkojoukkue KooKoon kannattajat joutuvat perustamaan kisakatsomansa parkkipaikalle pandemiatilanteen takia.

Reportaasi-sarjan voitti Janne Körkkö, jonka Bagdadin kaaosta dokumentoivasta kuvasarjasta välittyy tuomariston mielestä voimakas inhimillinen lämpö.

Sarjassa annettiin kunniamaininta Mikko Vähäniityn reportaasille Sumiaisten kyläkaupasta.

Jonne Sippola voitti Kuvaessee 2020 -sarjan, jonka kuvia tuomaristo kehuu koruttomiksi, aidoiksi ja tärkeilemättömiksi.

Kuvaessee-sarjassa annettiin kunniamaininta Alessandro Rampazzon sarjalle Love notes.

Uusi kuvajournalisti -sarjan voitti Toivo Heinimäki, jonka sarja on tuomariston mukaan yllättävä ja anarkistinen. ”Se kierrättää 90-luvun antiestetiikkaa, joka näyttää nyt tuoreelta.”

Yleisön suosikiksi äänestettiin Helsingin Sanomien kuvaajan Rio Gandaran otos sulkutuomion saaneesta tavaratalo Stockmannista.

Suomen kuvajournalistien järjestämään kilpailuun osallistui 81 kuvaajaa 1 981 kuvalla.

”Poikkeuksellinen vuosi näkyi kilpailukuvissa aihevalintoina, symboleina ja kuvaustavan muutoksena. Pandemia on tuonut lukuisia haasteita ja rajoituksia myös kuvajournalistien ja dokumentaristien työhön. Kuvaajat ovat löytäneet näissä vaikeissa olosuhteissa omat tapansa luoda vaikuttavia ja kiinnostavia valokuvia, jotka jäävät dokumenteiksi merkittävästä ajanjaksosta ja sen mukanaan tuomista muutoksista,” Suomen kuvajournalistit ry:n puheenjohtaja Antti Yrjönen, toteaa tiedotteessa.

Kaikki palkitut ja kunniamaininnan saaneet kuvat sekä kilpailun satoa on nähtävillä seinäprojisointina keskustakirjasto Oodin aulassa 21. huhtikuuta saakka sekä kuvajournalistikilpailun sivustolla.

Kuvajournalisti 2020, Antti. J. Leinonen. Toivo Makslahti, 90, vannoi päivittäin rakkauttaan hoivakodissa asuvalle vaimolleen Kaarina Makslahdelle. Pari vietti 65-vuotishääpäiväänsä ikkunan läpi, sillä koronavirusepidemia lopetti vierailut vanhusten hoivakoteihin. Ylitornio 2020.­

Urheilukuva 2020, Jukka Ritola. 12. maaliskuuta jääkiekkojoukkueen KooKoon kannattajat ovat ajaneet Tampereelle Kouvolasta ja Hakametsässä selvisi, että koronaepidemian vuoksi katsojat eivät pääse katsomoihin. Fanit joutuivat perustamaan kiekkokatsomonsa parkkipaikalle. Kahden auton välissä peliä katsovat kannettavalta tietokoneelta Nico ja Jere Huuhko. – Pleijerit saa jättää pelaamatta, ettei tartte katsoa niitä parkkiksilla, Jere sanoo.­

Henkilökuva 2020, Antti J. Leinonen. Kirjailija Janne Utriainen (50) nukkumassa kotonaan Inarin Turvejärvellä. Hän sairastaa ALS-tautia. ALS on selkäytimessä kulkevien liikehermojen sairaus, jossa lihaksia käskyttävät liikehermot tuhoutuvat vähitellen. Tautiin ei ole parannuskeinoa. Utriainen asuu arkisin vanhainkodissa Ivalossa. Sairaudesta huolimatta hän jatkaa kirjoittamista. Inari 2020.­

Uutiskuva 2020, Hanna-Kaisa Hämäläinen. Koronaepidemia on räjäyttänyt kysynnän Suomen Punaiselle Ristin leipäjonossa Tampereella. Kassin haki joulukuun toisen päivän iltana 340 ihmistä. Pisimmillään leipäjono on venynyt kilometrin pituiseksi. Leipäjonoja on yritetty purkaa myös Tampereella. On yhteisiä aamiaisia ja lounaita, ruoanlaittoa kimpassa. Kehitteillä on vähävaraisten oma kauppa. Paikka, josta lupalapulla voi valita ruokaa ilmaiseksi, ilman jonotusta. Mutta avunsaajien kirjo on vain laajentunut. Vapaaehtoinen Lea Haataja (vasemmalla), SPR:n Tampereen osaston toiminnanjohtaja Marjo Majlund, vapaaehtoiset Iina Rajala ja Jukka Järvinen siirtävät ketjussa ruokakasseja SPR:n leipäjonoon.­

Reportaasi 2020, Janne Körkkö. Mielenosoitukset ja koronaeristykset jatkuvat Bagdadissa. Päivällä kadulla on rennompaa vaikka ihmiset ovatkin lähellä etulinjaa. Betonipilarin takana on rauhallista nauttia pienistä hetkistä. Tuk-tuk on valmis toimimaan, jos jotain tapahtuu.­

Kuvaessee 2020, Jonne Sippola. Kukat ovat kuihtuneet ja katulamppu valaisee. Helsingissä maaliskuussa 2020. Sarjasta Poikkeustila.­

Uusi kuvajournalisti 2020, Toivo Heinimäki. ”Olin kuvaamassa syksyllä 2020 Libero -lehteen reportaasia Kontulan ostarilta. Freddyksi esittäytynyt mies huomasi minut kamerani kanssa ja tuli pyytämään muutamia tuoreita kuvia itsestään. Lopulta tämä diptyykki Freddystä julkaistiin osana juttua Liberon numerossa 4/2020.”­

Yleisön suosikki 2020, Rio Gandara. Stockmann Oyj Abp on suomalainen, Helsingin pörssissä listattu kaupan alan yritys. Stockmann myy Helsingin keskustan tavaratalonsa jättivelkojen maksamiseksi. Stockmannin Helsingin keskustan tavaratalon edusta oli huhtikuussa hiljainen.­

Henkilökuva 2020, kunniamaininta, Kimmo Penttinen. Helsinkiläinen opiskelijakolmikko Fiona Musanga, Rewina Teklai ja Alice Muton perustivat oman elokuvakerhon, Ubuntu Film Clubin, joka näyttää "mustaa elokuvaa". Taustalla oli halu laajentaa ja tasa-arvoistaa elokuvatarjontaa.­

Henkilökuva 2020, kunniamaininta, Timo Pyykkö. Jussi Halla-aho (PS) eduskunnassa 27.2.2020.­

Reportaasi 2020, kunniamaininta, Mikko Vähäniitty. Sumiaisissa ei ollut omaa kyläkauppaa liki puoleentoista vuoteen ennen Voikukkaa.­

Kuvaessee 2020, kunniamaininta, Alessandro Rampazzo. Nita halaa lastaan, joka ei ole asunut kotonaan neljään kuukauteen. Sosiaalitoimen kanssa sovittiin, että lapset elävät muutaman kuukauden Nitan vanhempien luona, jotta Nita saisi elämänsä paremmin järjestykseen. Lasten saaminen takaisin oli suuri ilo, mutta myös haaste, koska Nita ei ole vielä löytänyt pysyväluonteista työpaikkaa.­

Uusi kuvajournalisti 2020, kunniamaininta: Silja Viitala. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö saapui Pasilaan Ylen tiloihin torstai-iltana 12. maaliskuuta, esiintyäkseen A-talkin suorassa lähetyksessä. Vastassa olivat Ylen päätoimittajat Riikka Räisänen ja Jouko Jokinen. Päivää ennen WHO oli julistanut koronavirusepidemian pandemiaksi. Paikalle saapunut Niinistö yritti kuitenkin kätellä päätoimittaja Räisästä, joka ei lähtenyt kättelyyn, vaan yritti saada Niinistön mukaan nyrkkitervehdykseen.­

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat