Susanne Gottberg käsittelee teoksissaan maalaustaiteen olemusta viettelevän kauniisti - Kulttuuri | HS.fi

Susanne Gottberg käsittelee teoksissaan maalaustaiteen olemusta viettelevän kauniisti

Lasia taidokkaasti pitkään kuvannut Susanne Gottberg myös yllättää.

Susanne Gottberg: It is also about yesterday and how the past repeats itself, 2021, öljy kankaalle.

23.4. 13:04

Maalaustaide

Susanne Gottberg: Gleam and Gaze 9.5. saakka Galerie Forsblomissa, galerieforsblom.com.

Antiikinaikainen tarina kertoo kahden taidemaalarin, Parrha­sioksen ja Zeuksiksen kaksintaistelusta. Parrhasios osasi maalata niin aidonnäköisiä hedelmiä, että linnut tulivat nokkimaan niitä. Zeuksis taas maalasi niin aidonnäköisen verhon, että itse Parrhasios meni harhaan ja pyysi vetämään verhon pois maalauksen tieltä.

Tarina tulee mieleen Susanne Gottbergin (s. 1964) uusimmassa näyttelyssä. Teoksessa View From the Border (2021) harsomainen verho näyttää leijuvan ilmassa eikä kiinnittyvän ollenkaan puulevyyn, jolle se on maalattu.

Gottberg käsittelee teoksissaan maalaustaiteen olemusta viettelevän kauniisti. Maalauksissa kuvatut esineet ovat arkisen tuttuja – juomalaseja, laskoksia, verhoja – mutta varsinaisina aiheina ovat maalaustaiteen peruskysymykset.

Miten kaksiulotteiselle pinnalle levitetyt väriläiskät synnyttävät katsojan silmässä vaikutelman tilasta, valosta ja objekteista? Missä tuo tila sijaitsee? Mikä on totta ja mikä ei?

Susanne Gottberg on johdonmukaisesti tutkinut näitä kysymyksiä jo vuoden 1989 debyyttinäyttelystään saakka. Vuonna 1994 hän sai Vuoden nuoren taiteilijan tittelin.

Etenkin juomalasit ovat osoittautuneet hedelmällisiksi tutkimuskohteiksi. Lasi on yhtä aikaa ainetta ja aineettomuutta, näkyvyyttä ja läpinäkyvyyttä, ja sen heijastukset vihjaavat ympäröivästä tilasta. Lasin olemuksen vangitseminen vaatii taitoa, ja siinä Gottberg on kehittynyt mestariksi.

Hän on tosin kuvannut laseja jo sen verran pitkään, että näyttelyn pääsalissa on toiston tuntua. Salin takana ja sivuhuoneissa odottaa kuitenkin yllätys.

Osa uusista maalauksista ha­joaa kokonaan väriusvaksi, ja toisiin on ilmestynyt barokin asetelmamaalausten runsautta. Samalla maalauksiin on tullut uudenlaista aistillisuutta, jopa eroottisuutta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat