Death metal -yhtye örisee rakkaudesta ja rauhasta - Kulttuuri | HS.fi

Death metal -yhtye örisee rakkaudesta ja rauhasta

Kulttisuosiota saavuttanut taiwanilainen Dharma-yhtye käännyttää nuoria buddhalaisiksi.


26.4. 2:00 | Päivitetty 26.4. 8:06

Taichung, Taiwan

Tämä on todella outo wall of death, ”kuolemanseinä”.

Yleensä wall of death tehdään metallimusiikin keikoilla näin: Yleisö jakautuu kahdelle sivustalle ja ryhmät juoksevat toisiaan päin. Se sattuu, mutta on juoksijoista kuulemma hauskaa.

Tällä Dharman keikalla Taiwanin Taichungissa kuuntelijat jakautuvat sivustoille – ja putoavat polvilleen rukoilemaan kädet yhteen liitettyinä kumarrellen kohti toisiaan. Vasta sitten he nousevat ja juosta pamauttavat yhteen.

Dharman keikat poikkeavat tavallisista hevikeikoista siinä, että keikoilla rukoillaan.

Dharma näyttää ja kuulostaa lavalla miltä tahansa death metal -bändiltä. Tekoveri värjää soittajien naamoja. Tykittävän rytmin päälle laulaja örisee kurkustaan sanoja, joista kuulija ei saa selvää.

Mutta jos sanoja lukee, niin huomaa jotakin erikoista: ne toivottavat rakkautta ja rauhaa. Ymmärtääkseen niitä pitää tosin osata sanskritia, sillä kaikki Dharman biisien sanat ovat buddhalaisia sutria, pyhiä tekstejä.

Dharma on buddhalainen death metal -bändi.

Dharma esiintyi helmikuun lopussa Taiwanin Taichungissa.

Yllättävä idea on yhtyeen rumpalin Jack Tungin. 16 vuotta sitten metallifani ja metallirumpali Tung osti vahingossa levyn, jossa tiibetiläiset munkit resitoivat sutria syvällä kurkkuäänellä.

”Se kuulosti aivan death metalilta. Ajattelin, että näin sutria pitäisi laulaa.”

Taiwanissa buddhalaiset laulavat sutransa korkeammalta tavallisella äänellä.

Pitkän haaveilun jälkeen Tung on saanut vihdoin buddhalaisbändinsä kasaan.

Örinähevin mielikuva liittyy ennemmin saatananpalvontaan ja kirkkojen polttoon kuin itämaisiin uskontoihin.

”Eivät kaikki death metalin soittajat ole murhaajia!” Tung sanoo ja hekottaa.

Dharma syntyi rumpali Jack Tungin ideasta.

Hän kuvaa väkivaltaista sanoitustakin käyttävän metallin puhdistavan sielua ja ruumista, tuovan onnea. Rauhaa maailmaan laulava Dharma tuottaa siis iloa monin verroin.

Tung ei ollut kovin uskonnollinen, mutta Dharman avulla hän lähti pelastamaan nuoria. Tung on tunnettu nuorten muusikkojen ja bändien opettaja Taiwanissa, ja hän on huomannut maallistuneiden oppilaidensa olevan hukassa.

”Uskonto on tärkeää. Mitä tapahtuu, jos menetämme sen? Uskomukset tekevät meistä ihmisiä. En tarkoita, että tarvitsee uskoa juuri buddhalaisuuteen, mutta usko antaa meille voimaa. Jos ihmisellä ei ole uskoa, hän ei ole onnellinen.”

Jos yksikin keikalla oleva nuori innostuu harjoittamaan jotakin uskontoa, Tung katsoo bändin onnistuneen tehtävässään.

Yleisö äityy irrottelemaan keikalla.

Jengi moshaa, päät ja tukat heiluvat. Käsiä on pystyssä itämaisessa kämmenet yhteen liittävässä rukousasennossa. Ilmassa on myös sormia perinteisinä pirunsarvina.

Lavalla seisoo myös oikea kaljupäinen buddhalainen nunna, jonka huulet liikkuvat örinähevin tiukkaan tahtiin. Hänen äänensä ei erotu.

Välillä nunna tulee keskelle lavaa laulamaan yksinään – heleästi ja laahaten – siunausta metallikansalle, joka kumartuu hänen edessään.

Shi Miao-benin suurin toive on, että yhtye voisi esiintyä temppelissä. ”Toistaiseksi se on ollut liikaa konservatiiveille.”

Kun nunna, mestari Shi Miao-ben kuuli Dharmasta ja kun hän kuuli Dharmaa ensimmäisen kerran, hän hämmästyi.

”Buddhalainen laulaminen on yleensä hidasta, mutta tämä oli nopeaa.”

Temppelissä mestari Shin päätyö on hyväntekeväisyyden organisoinnin lisäksi sutrien laulaminen.

Hän innostui nopeasti ryhtymään bändin jäseneksi, sillä hänkin haluaa lisää nuoria buddhalaisia.

Eri temppelien johtajat ovat olleet ällistyneitä Dharmasta. Osa on kääntynyt bändin puolelle, osa on vastaan.

”Suurin toiveeni on, että voisimme vielä esiintyä temppelissä. Toistaiseksi se on ollut liikaa konservatiiveille.”

Monelle bändin miesten ulkonäkö pitkine tukkineen ja meikkeineen on liikaa.

”Selitän, että ne ovat vain lavatehosteita. Eivät he ole helvetin haamuja.”

Bändin jäsenten kasvoissa on tekoverta.

Shitä bändin tummanpuhuva ulkoasu ja tekoverimaalaukset eivät järkyttäneet. Samaa tyyliä näkee temppelien jumalkuvissakin.

”Ne ovat alemman tason suojelijajumalia, ja ne näyttävät hurjilta.”

Bändi laulaakin suojelijasutria.

”Yritämme tehdä vanhaa asiaa uudella tavalla.”

Dharman nuori yleisö keskittyy.

Metallikansa hyppii, pyörii ja heiluu ruohikolla. Koko Dharman yleisö on lopulta kuin laajasti pärskivä koski.

Dharmasta on tullut jo pienimuotoinen kulttibändi Taiwanissa, vaikkei sillä vielä ole kuin 12 biisiä valmiina. Kaikki sutrat eivät käänny helposti metalliksi. Yhdessäkin sutrassa lauletaan monta tuntia pelkkää amitabha-sanaa. Sopivia sanoituksia joutuu siis etsimään.

Onko yleisö buddhalaisuuden pauloissa vai leikkiikö se vain vinhasti bändin mukana?

Jack Tung ei usko, että he ovat saaneet monta nuorta kääntymään buddhalaisiksi. Sen sijaan bändin jäsenistä osa on kääntynyt, muutkin kovasti jo kallellaan.

Laulaja Joe Henley on kääntynyt. Kanadalaisena hän on bändin ainut ulkomaalainen.

”Olin aina ollut kiinnostunut buddhalaisuudesta. Olin stressaantunut ja etsin päämäärää ja selvyyttä tekemisiini. Sitten tämä bändi tuli elämääni”, Henley kertoo kääntymisensä taustoja.

Hän ei ole uskossaan kiihkeä. Hän lähinnä meditoi saadakseen mielenrauhaa. Joskus hän laulaa sutria suihkussa, mikä käy helposti, koska hän todellakin osaa sanat.

Suihkulaulut hän kajauttaa korkealta ja hitaasti.

”No, joskus örisen sielläkin.”

Kanadalainen laulaja Joe Henley on Dharman ainoa ulkomaalainen.

Jack Tung kiittää yleisöä keikan lopuksi.

Joe Henley laulaa örinäheviä, mutta sanat kertovat rauhasta ja rakkaudesta.

Shi Miao-ben poseeraa Dharman fanien kanssa keikan päätteeksi.

Nunna Shi Miao-ben (keskellä) ryhtyi Dharman jäseneksi, sillä hän haluaa lisää nuoria buddhalaisia.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat