RSO:n konsertissa koettiin tyylikäs yllätys: Magnus Lindbergiltä oli tilattu teos väistyvän ylikapelli­mestarin Hannu Linnun kunniaksi - Kulttuuri | HS.fi

RSO:n konsertissa koettiin tyylikäs yllätys: Magnus Lindbergiltä oli tilattu teos väistyvän ylikapelli­mestarin Hannu Linnun kunniaksi

Nuorekasta intoa välittänyt konsertti päättyi Magnus Lindbergiltä pikavauhtia tilattuun Encoreen. RSO:n seuraava ylikapellimestari Nicholas Collon piti edeltäjälleen myös kauniin kiitospuheen.

Nicholas Collon, Magnus Lindberg ja Hannu Lintu.

6.5. 12:45

Radion sinfoniaorkesteri televisio-, radio- ja verkkokonsertissa Musiikkitalossa keskiviikkona. Kapellimestarina Nicholas Collon ja solistina sopraano Sophie Bevan – Britten, Mendelssohn.

Oi nuoruus ja nuoruuden into! Jos tästä pandemiasta joskus taas Italiaan päästään, moni on varmaan yhtä haltioissaan kuin 21-vuotias Felix Mendelssohn vuonna 1830.

Mendelssohn ihaili kunnon turistina kaikkea antiikin raunioista italialaisten taitoon elää ”kuin itsensä unohtaen”. Hän katsoi itsekin muuttuvansa Italiassa ”aivan erilaiseksi”.

Luonnoksia syntyi paljon ja muutama vuosi myöhemmin niistä syntyi hänen neljäs sinfoniansa (Italialainen). Varsinkin ensimmäinen osa on ihastuttava nuoren innon purskahdus, mutta varhaiskypsä sinfonikko löysi elämäntäyteiseen teokseensa tietysti myös vakavampia sävyjä.

Radion sinfoniaorkesterin seuraava ylikapellimestari Nicholas Collon, 38, on lyyrinen ja valoisa taiteilijaluonne. Hyvää Mendelssohn-ainesta siis!

Esitys olikin hyvä, vaikka Radion sinfoniaorkesteri ei pandemiasyistä ollut päässyt konsertoimaan näin laajalla kokoonpanolla aikoihin.

Se lopullinen lennokkuus ja hurmio voitaneen toki saavuttaa vasta kun yleisö ja orkesteri pääsevät samassa salissa vuorovaikutukseen.

Valtavaa intoa koki myös parikymppinen Arthur Rimbaud 1870-luvun vaihteessa symbolistisissa Les illuminations -runoissaan, joissa ekstaattiset ja eksoottiset mielikuvat törmäilevät: ”kuu palaa kirkuen” ja ”luisista linnoista kaikuu tuntematonta musiikkia”.

1930-luvulla 26-vuotias Benjamin Britten päätteli, että juuri hän on se säveltäjä, jolla on ”ainoana pääsy tähän villiin esitykseen”.

Siitä en ole varma, mutta joka tapauksessa runoista syntyi hyvä laulusarja, jonka osia hän omisti nuoruudenrakastetuilleen. Heistä elämänkumppaniksi valikoitui tenori Peter Pears, joka esitti sarjaa antaumuksellisesti.

Brittenin johtama kantaesitys oli kuitenkin sopraanolle. Les illuminations on useamman hienon suomalaissopraanon ohjelmistossa, mutta Radion sinfoniaorkesteri halusi paikalle brittiläisen Sophie Bevanin.

Hän eläytyi tekstiin sävykkäästi, mutta pandemia-ajan kotikuuntelussa Bevanin sointi tuntui aluksi häiritsevän kovalta eikä laulu ollut sataprosenttisen puhdasta. Teoksen loppupuolella solistin sointi onneksi hieman lämpeni.

Nuoruuden innon lisäksi saatiin varttuneiston intoa.

Radion sinfoniaorkesteri oli tilannut huippusäveltäjä Magnus Lindbergiltä, 62, ylimääräisenä esitetyn orkesteriteoksen, joka oli omistettu väistyvälle ylikapellimestarille Hannu Linnulle hänen kahdeksanvuotisen kautensa kunniaksi. Linnun seuraaja Collon piti edeltäjälleen myös kauniin kiitospuheen.

”Tämä oli minullekin yllätys!” säveltäjä Lindberg kertoi konsertin jälkeen HS:lle.

”Intendentti Tuula Sarotie otti yhteyttä minuun juuri ennen pääsiäistä ja kysyi ehtisinkö tehdä yllätyskappaleen Hannun kunniaksi ensimmäiseen konserttiin, jossa RSO soittaa taas täysimittaisena.”

Lindberg runttasi teoksen valmiiksi pääsiäispyhinä.

”Tuntui freesiltä vähän revittää eikä asettaa itseään niihin helvetin akateemisiin nirppanokkarajoihin. Ajattelin Hannun eksplosiivisen supernopeaa ja älykästä karakteria. Hän on oikeasti miettinyt miten bändi soi ja miten soundeja haetaan. Pelasin isoilla kontrasteilla. Lyhyeen mittaan ison muodon rakentaminen tuntui kivalta haasteelta.”

Encore oli taattua Lindbergiä, jossa sointuketjut ja sähäkät kamarimusiikilliset välikkeet vuorottelevat. Teos muistutti kompaktiudessaan hänen New Yorkin filharmonikoille säveltämäänsä Expo-teosta (2009) ryyditettynä joillakin Tempus fugitin ja muiden viime vuosien teosten rakennuspuilla.

Myös muistumat Linnun johtamista Sibelius-, Mahler- ja muista konserteista saattoivat inspiroida säveltäjää.

Kaikkiaan hieno ele ja yllätys. Ja tietysti se olisi tuntunut tuhat kertaa juhlavammalta, jos salissa olisi ollut myös yllättynyt ja ihastunut yleisö.

Voit palata konserttitallenteeseen tämän linkin takaa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat