Mallikas kotimainen jännityssarja Mädät omenat lähenee jopa psykologista kauhua - Kulttuuri | HS.fi

Mallikas kotimainen jännityssarja Mädät omenat lähenee jopa psykologista kauhua

Kokeneiden tekijöiden sarjassa katsojakin jätetään pimentoon: onko tapahtumissa kyse salaliitosta vai mielen järkkymisestä – vai jostain yliluonnollisesta?

Salaperäisellä saarella Onerva (Satu-Tuuli Karhu, vas.) tapaa muun muassa Ritvan (Sonja Kuittinen).

10.5. 2:00 | Päivitetty 10.5. 10:47

Lauttamatkan takana saaressa sijaitsee Kotkakallion sanatorio, joka on sivistyneestä nimestään huolimatta mielisairaala. Mädät omenat -sarja saapuu saarelle päähenkilönsä Onerva Poikeluksen mukana.

Onerva (Satu Tuuli Karhu) on sosiologian opiskelija ja aktivisti, joka herää lautalla. Saarella hänet otetaan vastaan potilaana ja hän saa ajan keskusteluun paikkaa johtavan Gösta Lundstenin (Santeri Kinnunen) kanssa.

Päähenkilön epätietoisuus asettaa tunnelman koko kahdeksanosaiselle sarjalle. Se muuttaa muotoaan akuutista hädästä kohti epäilyjä, jotka koskevat ­pian myös päähenkilön omia kokemuksia ja ajatuksia.

Katsojakin jätetään pimentoon: Onko tapahtumissa kyse salaliitosta vai mielen järkkymisestä? Vai onko tarinassa ehkä yliluonnollinen elementti?

Mielenterveyden ailahtelut ovat omiaan inspiroimaan niin kauhua kuin yhteiskunnallisia tulokulmia. Vertailukohtia Mädille omenoille löytyy runsaasti.

Yksi lensi yli käenpesän -romaanin filmatisointi (1975) kuuluu lajin klassikoihin, mutta lähemmäksi osuu Vuosi nuoruudestani (1999). Sekin kuvaa ai­noastaan naisille suunnattua laitosta lähimenneisyydessä, Mädät omenat sijoittuu vuoteen 1973. Molempien kuvaamissa maailmoissa elää myös käsitys ”kunnollisesta naiseudesta”, jota vastaan kapinointi nähdään hulluutena sinänsä.

Mädät omenat lähenee kuitenkin myös psykologista kauhua. Likaisessa kellarissa asuvat ”krooniset tapaukset”, pyromaanipotilaalle tarjotaan sytkäriä, ja saaren yksi laita päättyy jyrkkään itsemurhakallioon.

Ihan Shutter Island -elokuvan (2010) tapaiseen mielikuvituksekkaaseen pimeyteen ei pyritä, mutta realismiin on kuitenkin selvä hajurako.

Vaikka Onerva esitellään päähenkilönä, hän unohtuu välillä kokonaan sivuun.

Tarina tarkentaa muihin potilaisiin: yksi (Marjaana Maijala) on traumatisoitunut, toisella (Sonja Kuittinen) on sosiopaattisia piirteitä, kolmas (Armi Toivanen) vaikuttaa täysin tasapainoiselta. Potilaiden välinen dynamiikka kuuluu sarjan kiinnostavimpiin osiin.

Myös jännitystä pidetään yllä mallikkaasti, vaikka loppua kohti paine kliimaksiin kasvaa niin kovaksi, että keinoja lainataan myös farssirepertuaarista. Sävyn tasapainoilu traagisen ja koomisen välillä on hallussa välillä paremmin, välillä huonommin.

Sarjan on käsikirjoittanut Mia Ylönen, joka vastaa myös alkuperäisideasta yhdessä Roope Lehtisen ja Mikko Pöllän kanssa. Jälkimmäisillä on tukeva kokemus jännityssarjoista Helposta elämästä Mustiin leskiin ja White Walliin.

Kokenut joukko on myös kameran takana. Ensimmäiset neljä jaksoa on ohjannut Marja Pyykkö ja jälkimmäiset neljä Pamela Tola.

Mädät omenat, Elisa Viihde Viaplay. (K12)

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat