Lyömäsoittajan pitää muistaa seurata kapellimestaria – muuten voi käydä niin kuin Mongo Aaltoselle kerran
Lyömäsoittaja Tapio ”Mongo” Aaltonen on soittanut tuhansilla kappaleilla, mutta hän harjoittelee yhä pari tuntia päivässä. Klassisessa musiikissa lyömäsoittajalla on vähemmän soittamista kuin pop- tai jazzbändissä, mutta silloin pitää seurata tarkasti kapellimestaria, Aaltonen sanoo.
Tapio ”Mongo” Aaltonen aloitti Helsingin kaupunginteatterissa muusikkona, mutta rooli on myöhemmin laajentunut musiikkijärjestäjäksi. ”Toivon, että syksyllä konserttipaikat ja teatterit ovat auki. Luulen, että yleisökin jo odottaa sitä.” Kuva: Emilia Anundi / HS
Mikko Mattlar
12.6.2021 2:00 | Päivitetty 12.6.2021 9:55
Lyömäsoittaja Tapio ”Mongo” Aaltonen sopii haastattelun Helsingin kaupunginteatterissa sijaitsevaan studioon. Siellä hänellä on korona-aikana ollut aikaa soittaa.
Jos rumpusetin soittajat jätetään laskuista, Aaltonen on Suomen levyttänein lyömäsoittaja. Hän on myös neljäkymmentä vuotta esiintynyt ammattimuusikko, joka on soittanut lähes kaikkia mahdollisia musiikkityylejä.