Pepe Willbergin ääni oli uskomattomassa iskussa Kirjurinluodossa, klassikkokappaleet saivat yleisön villiintymään - Kulttuuri | HS.fi

Pepe Willberg esitti Henrik Otto Donnerin lauluja Kirjurinluodon lavalla.

Pepe Willbergin ääni oli uskomattomassa iskussa Kirjurinluodossa, klassikkokappaleet saivat yleisön villiintymään

Jukka Eskola puhalsi sovituksillaan pölyt Otto Donnerin upeista lauluista

Pori

Jazz.

Pori Jazz soi jälleen -tapahtuma Kirjurinluodossa 15.–17.7.

En soisi sen päättyvän, soi haikeana korvissani, kun poistuin lauantaiyönä Kirjurinluodosta sydän karrella ja nahka punaisena.

Takana oli kolme päivää kovaa hellettä sekä nostalgista ja aivan uutta musiikkia Pori Jazz soi jälleen -tapahtumassa. Ehdottomaksi kohokohdaksi nousi Henrik Otto Donnerin lauluista koostuva kokonaisuus En soisi sen päättyvän – Niin vähän on aikaa, joka sai ensiesityksensä Porissa lauantaina.

Laulut tulkitsi Pepe Willberg ja sovitukset oli tehnyt trumpetisti Jukka Eskola.

Yleisö vaikuttui niin, että antoi esitykselle pitkät aplodit seisomaan nousten.

Trumpetisti Jukka Eskolan (oik.) yhtyeessä soittavat saksofonistit Petri Puolitaival ja Aleksi Ahoniemi sekä rumpali Jaska Lukkarinen, basisti Eero Seppä ja kosketinsoittaja Mikael Myrskog.

Olikin korkea aika, että Henrik Otto Donnerin (1939–2013) nerokkaat sävellykset 1960-70-lukujen kuumimpien runoilijoiden teksteihin saivat uuden ja tuoreen tulkinnan. Se on kulttuuriteko.

Ja millaisen tulkinnan! Eskola on sovittanut Donnerin lauluista suurenmoisen kokonaisuuden, josta on riisuttu takavuosien kömpelö pateettisuus. Sen sijaan kuulimme viihdyttävän ja taidokkaan teoksen, jossa suurelta orkesterilta kuulostava mahtavuus yhdistyi jazzbändin ketteryyteen.

Eskolan sovitukset kunnioittivat kuitenkin sitä Donnerin lähtökohtaa, että musiikki palvelee lyriikkaa. Sillä sen arvoisina ovat nämä Sinervot, Rossit, Saaritsat, Oksaset ja ketä muita heitä onkaan. Heidän runoissaan rakkaus näyttäytyy arkisena, mutta sitäkin koskettavampana. ”Nämä ovat runoja, eivät rakkaudesta vaan yhdessäolosta”, kiteytti Pentti Saarikoski.

Upeuden kruunasi Pepe Willberg, 74, jonka ääni oli aivan uskomattomassa iskussa.

Hetki oli Willbergille herkkä, sillä hän esitti samoja Donnerin lauluja samalla Kirjurinluodon lavalla viimeksi vuonna 1968.

Hänkin tuntui nauttivan Eskolan sovituksista: ”Kavereiden soolot nostaa ilmaan”, hän tunnusti yleisölle Aleksi Ahoniemen saksofonisoolon jälkeen.

Yleisö nousi ilmaan viimeistään siinä vaiheessa, kun Willberg esitti yhden klassikkonsa: Aira Sinervon runoon perustuvan Rajan, Ei ole enää tietä kulkea sen, joka etsii kauneutta.

”Minulta usein kysytään, mikä on se laulu, jota kaikkein mieluiten esitän. Täytyy sanoa, että tämä on ehkä paras”, Willberg tunnusti.

Eeva Virtanen (vas.), Eveliina Nygren ja Anna Virtanen nautiskelivat musiikista lauantaina Pori Jazz soi taas -tapahtumassa Kirjurinluodolla.

Perinteinen Pori Jazz areenakonsertteineen jouduttiin peruuttamaan pandemian vuoksi jo toisena kesänä peräkkäin. Onneksi perinteiselle Lokki-lavalle saatiin kuitenkin järjestettyä kolmen päivän konserttisarja, jonka esiintyjäkaarti on lähes täysin kotimainen – ensimmäisen kerran Pori Jazzin historiassa.

Antti Lötjönen ahkeroi Porissa monen kokoonpanon basistina. Lauantaina hän esiintyi oman Quintet East -yhtyeensä kanssa.

Nopealla aikataululla koottu ohjelmisto painottuikin tänä vuonna suomalaiseen keskipolven jazziin, jossa samat miehet esiintyivät useissa kokoonpanoissa. Laatu oli taattu, mutta ohjelmisto hieman yllätyksetön, mikä olosuhteet huomioiden on ymmärrettävää.

Riitta Paakki soitti kvartetteineen lauantaina musiikkia kiitetyltä Piste-levyltään.

Pori Jazz soi taas -tapahtuma nojasi tänä kesänä vahvasti nostalgiaan, mutta nosti esiin myös pandemian jalkoihin jääneitä uusia levyjä. Se antoi myös aivan tuoreita makupaloja siitä, mitä muusikot ovat säveltäneet poikkeustilan aikana, kun keikkailu on ollut kiellettyä. Kuullun perusteella tulossa on erittäin hieno keikkasyksy.

Raikasta soundia tarjoili perjantaina trumpetisti Tomi Nikku, jonka ensimmäinen oma kvintetti julkaisee syyskuussa ensilevynsä. Nikku palkittiin Pori Jazzin nousevana kykynä.

Trumpetisti Tomi Nikku palkittiin vuoden nousevana kykynä. Hän esiintyi kvintetteineen perjantaina. Ensilevy ilmestyy syksyllä.

Karri Paleface Miettinen esiintyi torstaina rumpali Mikko Hassisen Elektro GT:n kanssa. Trumpettia soitti Verneri Pohjola.

Lyriikan ja jazzin yhdistäminen näytti olevan nyt kova sana. Spoken word -artisti Karri Paleface Miettinen vieraili torstaina sekä trumpetisti Mikko Karjalaisen Fellowship-kvintetin että rumpali Mikko Hassisen funkjazzia soittava Elektro GT:n keikoilla.

Pori Jazzin Ted Curson -tunnustuksen saanut soul-artisti Tuomo Prättälä soitti puolestaan sekä trumpetisti Verneri Pohjolan kvartetissa että vieraili saksofonisti Timo Lassyn trion keikalla yhdessä laulaja Maarit Hurmerinnan kanssa. Lassyn uusi levy julkaistaan lähipäivinä.

Torstai-ilta päättyi Maarit Hurmerinnan vetämään Jäätelökesä-yhteislauluun. Hurmerinta esiintyi yhdessä Timo Lassyn trion ja pianisti-laulaja Tuomo Prättälän kanssa.

Pepe Willbergin ja Jukka Eskola Statementin Niin vähän on aikaa – En soisi sen päättyvän -esitetään Oulun Elojazzeilla 7. elokuuta sekä Helsingin Juhlaviikoilla Huvila-teltassa 31. elokuuta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat