Omaperäisistä kauhuelokuvista tunnetun ohjaajan ja jännityskirjailijan yhteinen viritelmä on tavanomaista yliluonnollista sarjamurhaamista - Kulttuuri | HS.fi

Omaperäisistä kauhu­elokuvista tunnetun ohjaajan ja jännitys­kirjailijan yhteinen viritelmä on tavanomaista yliluonnollista sarjamurhaamista

Guillermo del Toron ja Chuck Hoganin viihteellistä teosta on syvennetty tuomalla mukaan Yhdysvaltojen synkkää rotuhistoriaa.

Guillermo del Toro (vas.) ja Chuck Hogan

28.12.2021 13:09

Romaani

Guillermo del Toro ja Chuck Hogan: Sieluttomat. Blackwoodin tapaukset. (The Hollow Ones). Suom. Juha Kare. Tammi. 313 s.

Odessa Hardwicke on tuore FBI:n agentti, joka istuu illastamassa mentorinsa, vanhemman agentin Walt Leppon kanssa newjerseyläisessa ravintolassa. Ateria keskeytyy hälytykseen. Korruptiosta syytetty virkamies on seonnut, ampunut jo muutaman ihmisen ja matkaa nyt kotiansa kohti murhanhimoisena.

Odessa ja Walt ryntäävät hätiin.

Kammottavan ja oudon tapahtumaketjun seurauksena Odessa tulee ampuneeksi työtoverinsa Waltin. Hänen oli pakko, sillä myös Walt sekoaa rikospaikalla murhanhimoisesti.

Yliluonnollinen kirous tuntuu iskeneen New Jerseyhin.

Omaperäisistä kauhufantasia­elokuvista tunnetun ohjaajan Guillermo del Toron ja trilleristi Chuck Hoganin yhteistyönä syntynyt romaani yhdistelee kahta kauhun tyylilajia. Teoksessa on trillereiden graafista väkivaltaa ja toisaalta kauhufantasian vanhaa magiaa ja tuonpuoleisia olentoja.

Aiemmin parivaljakolta on suomennettu vampyyriaiheinen Vitsaus-trilogia. Sieluttomat aloittaa Blackwoodin tapaukset -sarjan.

Selvittäessään yliluonnollista arvoitusta Odessa kohtaa kaksi miestä. Toinen on kuolemaa tekevä vanha FBI:n agentti Earl Solomon, joka aikanaan on ollut liittovaltion poliisin ensimmäisiä mustia agentteja.

Romaani seuraa toisella aikatasolla Solomonin ensimmäistä juttua, Mississippin suistossa tapahtunutta valkoisen miehen lynkkausta, jota selvittämään Solomon lähetetään rotumellakoiden estämisen nimissä.

Romaanin kolmanteen aikatasoon liittyy salaperäinen Hugo Blackwood, jolta Solomon kehottaa Odessan hakemaan apua. Blackwoodin kautta tarinaan tulee muinaisen magian taso kaikilla mausteilla.

Viihteellistä romaania on syvennetty tuomalla mukaan Yhdysvaltojen synkkää rotuhistoriaa. Parhaiten tämä toimiikin Earl Solomonin nuoruutta kuvaavissa jaksoissa. Klu Klux Klanin ja rasististen sheriffien syvässä etelässä mustaa agenttia ei todellakaan odota ystävällinen työympäristö.

Teos ei kuitenkaan saa rasismia tuotua kunnolla lukijan iholle. Luultavasti syynä on se, että päähenkilöt Odessa Hardwicke ja Hugo Blackwood eivät ole itse vähemmistöjen edustajia.

Aivan toisella tavalla kauhufantasia ja rotukysymykset yhdistyvät HBO:n tv-sarjassa Lovecraft Country, joka perustuu Matt Ruffin samannimiseen romaaniin. Lovecraft Countryssa rasismi saa hyytävyydessään jopa tuonpuoleiset lonkerohirviöt kalpenemaan.

”Ellei menneitä vääryyksiä oikaista ja käsitellä rehellisesti, pimeät voimat pääsevät lävitse vuotavasta haavasta. Sama koskee niin kaupunkia kuin ihmisiä”, Sieluttomat-romaanissa tyydytään toteamaan. Niin kai sitten.

Sieluttomien yhdistelmä trilleriä ja kauhufantasiaa toimii sinänsä. Teos on viihdyttävää luettavaa, mutta ei siinä kyllä mitään uutta ole lajityypin ystäville.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat