Kaksi bassoa taitava säveltäjä Linda May Han Oh soitti hienon keikan Umo Helsinki Jazz Orchestran kanssa - Kulttuuri | HS.fi

Kaksi bassoa taitava säveltäjä Linda May Han Oh soitti hienon keikan Umo Helsinki Jazz Orchestran kanssa

Kahden basson Linda May Han Oh loisti ennen kaikkea säveltäjänä.

Linda May Han Oh soittaa sekä bassokitaraa että kontrabassoa.

16.10.2021 14:32

Jazz. Umo Helsinki Jazz Orchestra Korjaamolla 15.10. Kapellimestarina Rasmus Soini, vierailevana basistina ja säveltäjänä Linda May Han Oh.

Basisti ja säveltäjä Linda May Han Ohin piti esiintyä Helsingissä ensimmäisen kerran jo puolitoista vuotta sitten, huhtikuussa 2020. Hänen oman vakiokvartettinsa klubikonsertti peruuntui kuitenkin viime hetkellä koronapandemian takia.

Nyt vierailu toteutui toisessa, monin verroin suuremmassa mittakaavassa.

Kaksi viikkoa Suomessa residenssivieraana opettanut ja esiintynyt Linda May Han Oh (s. 1984) soitti perjantai-iltana sävellyksiään viidentoista muusikon vierailevana solistina Korjaamon loppuunmyydyssä Vaunusalissa.

Ja oh! Kyllä häntä kannatti odottaa!

Linda May Han Oh soitti konsertissa molempia soittimiaan.

Paitsi ehkä niiden, jotka kuvittelivat Ohin konsertin ytimessä olevan paljon ja pitkään sooloilevan, verrattomia kykyjään jazzorkesterin eturivissä esittelevän kontrabasistin ja bassokitaristin. Tai sen Australiassa varttuneen, jonka maailmanmainetta ovat kasvattaneet varsinkin levytykset trumpetisti Dave Douglasin, saksofonisti Joe Lovanon, kitaristi Pat Methenyn ja pianisti Vijay Iyerin kanssa.

Ei, nyt pääosassa oli omia teitään kulkeva säveltäjä Linda May Han Oh, jonka kolmeen vanhaan kappaleeseen Suomessa tehdyt uudet ja oivaltavat orkesterisovitukset löivät teoksiin vielä sävellyksellisemmän leiman.

Säveltäjän roolin korostuminen ei ollut silti suuren suuri yllätys niille, jotka ovat kuulleet hänen kaksi uusinta albumiaan, Walk Against Windin (2017) ja Aventurinen (2019). Ne ovat kaikkineen hänen parhaansa: aikaisempia levyjä monitasoisempia ja tavoitteellisempia.

Niiltä Korjaamon konserttiin oli valikoitunut kuudesta Ohin omasta kappaleesta neljä, joiden alkuperäisetkin sovitukset ovat jo aika ”orkestraalisia”. Kolmella niistä soittaa kuitenkin jazzkvartetin ja jousikvartetin yhdistelmä, ja toisiinsa poikkeuksellisesti kietoutuen.

Tässä suhteessa suurimman muodonmuutoksen konsertissa koki Oskari Siirtolan hiveleväksi sovittama Speech Impediment, jonka levyltäkin tuttua pientä ja toisteista bassokitarakuviota selittää sävellyksen mielikuvallinen lähtökohta. Siinä änkyttävä mies yrittää kertoa naiselle rakkaudestaan.

Lähes tuplamittaiseksi kasvaneen kappaleen solisti oli tenorisaksofonisti Joonatan Rautio, joka soolo huipensi myös konsertin ”jazzillisemman” kappaleen, kuvataiteilija Mark Rothkon maalauksen viittaavan Blue Over Goldin. Sekin oli tässä muodossaan kantaesitys, sovittajanaan Umoa ensimmäistä kertaa julkisesti johtanut Rasmus Soini.

Mutta kaikkein kirkkaimmin värein hehkui Ohin puolison, pianisti Fabian Almazanin säveltämä Flamboyan, suomeksi liekkipuu.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat