Vaikuttavimmat kuvat jäivät koronasta ottamatta ja näkemättä, sillä vallankäyttäjät ymmärtävät kuvan voiman vain halutessaan - Kulttuuri | HS.fi

Vaikuttavimmat kuvat jäivät koronasta ottamatta ja näkemättä, sillä vallankäyttäjät ymmärtävät kuvan voiman vain halutessaan

Suomalaisia uutiskuvia koronasta on asiantuntijoiden mukaan leimannut laimeus. Koronan tappavasta voimasta kertonut uutisvideo Italiasta sen sijaan ei unohdu koskaan, kirjoittaa elokuvatoimittaja Veli-Pekka Lehtonen.

Pappi apulaisineen siunasi koronaan kuolleita muuten autiossa kirkossa italialaisessa Seriaten pikkukaupungissa maaliskuun lopulla vuonna 2020.

26.10. 2:00 | Päivitetty 26.10. 11:38

Olemmeko me nähneet korona­epidemiasta sellaisia valokuvia ja uutisvideoita, joita olisi pitänyt? Tätä kysyi Ylellä viime perjantaina esitetty Viimeinen sana -ohjelma, ja oikeutetusti.

Ohjelmassa haastatellut kuvajournalisti Hanna-Kaisa Hämäläinen sekä Helsingin Sanomien kuvapäällikkö Markku Niskanen arvelivat, että kuvan voimaan ei luoteta. Lopputulos on näin ollen ollut laimea. Vaikuttavimpia kuvia ei ole nähty, ja ohjelman perusteella yhtenä syynä oli terveydenhuollon epäluottamus journalismiin. Kuvaajia ei ole päästetty koronan eturintamaan.

Ohjelman voi katsoa Yle Areenasta tästä linkistä.

Kuvan voima kyllä ymmärretään, kun se halutaan ymmärtää.

Keisarit ovat teetättäneet itsestään kuvia aikojen alusta eikä Instagramissa kukaan ole vahingossa. Kuvan voiman ymmärtämisestä kertoo myös halu kieltää kuvia. Vielä 1980-luvulla Suomessa julkaistiin vuosittain listaa elokuvista, jotka oli kielletty. Ei ihme, jos kotimainen elokuva on joskus kotikutoiselta, kun meillä on estetty näkemästä elokuvia Sergei Eisensteinin ja Billy Wilderin kaltaisilta mestareilta.

Koronan voimasta välitettiin myös kuvia, jotka eivät unohdu.

Voimakkaimmat kuvat tulivat Italiasta pandemian alkuvaiheessa viime vuoden maaliskuussa. Niitä ei Viimeinen sana -ohjelmassa otettu puheeksi. Kyse oli lyhyestä uutisvideosta pohjoisitalialaisesta Seriaten kaupungista.

Videon voi katsoa tästä uutistoimisto Reutersin linkistä.

Kamera oli kaupungin kirkossa. Lattialla oli vieri vieressä puisia arkkuja kannet kiinni. Pappi kiersi arkulta toiselle. Saattoväkeä ei ollut, muutamaa huomioliivistä viranomaista lukuun ottamatta.

Mistä video kertoi? Kuolemasta ja kaaoksesta, asioiden normaalin tilan järkkymisestä. Kuolema oli ottanut pikkukaupungin panttivangiksi. Läheisiä ei saanut tavata eikä edes hautajaisiin saanut mennä omaistaan hyvästelemään.

Lisää Lombardian maakunnan kauhun hetkistä voi lukea tästä Helsingin Sanomien artikkelista.

Kuvista Seriaten kirkosta tuli minulle koronan vakavuuden symboli, jota en unohda. Kun oli ne arkkurivit nähnyt, kaikki rajoitustoimet, kuivakat tiedotustilaisuudet ja poukkoilevat tilannekuvat asettuivat aina oikeaan yhteyteen. Uutisvideo paljasti uhkaavan kaaoksen, joka on kaikkien valtaapitävien kauhu, on sitten kyse diktaattorista tai vaaleilla valitusta johtajasta. Kukaan ei halua vahtivuorollaan käsiinsä sekasortoa.

Kaaoksen kuvia ei myöskään kukaan vastuullinen helposti siedä eikä niitä ole muidenkaan helppo katsoa, mutta vain kaaoksen kuvia näyttämällä ja tarkastelemalla voi todella ymmärtää, mitä on tapahtumassa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat