Valtavista installaatioistaan tunnettu japanilaistaiteilija käytti 345 kilometriä lankaa ja punoi Emma-museoon kohtumaisen tilan, jonka sisään voi astua - Kulttuuri | HS.fi

Valtavista installaatioistaan tunnettu japanilaistaiteilija käytti 345 kilometriä lankaa ja punoi Emma-museoon kohtumaisen tilan, jonka sisään voi astua

Japanilaisen Chiharu Shiotan symboliikkaa on helppo lähestyä mutta vaikea tulkita tyhjiin. Espoon modernin taiteen museossa esillä oleva lankaverkosto ohjaa mielen syvyyksiin.

Chiharu Shiotan installaatioon Tracing Boundaries – Äärirajoilla (2021) on käytetty 345 kilometriä lankaa.

6.12.2021 14:37

Nykytaide

Chiharu Shiota: Tracing Boundaries – Äärirajoilla 27.11.2022 saakka Espoon modernin taiteen museo Emmassa. Ti 11–17, ke, to 11–19, pe 11–21, la–su 11–17.

Espoon modernin taiteen museo Emmassa näyttää siltä kuin punaista seittiä kutova hyönteinen olisi tehnyt sinne pesän. Tai kuin olisi päätynyt sisälle jättiläisen suolistoon.

Japanilaissyntyisen, nykyisin Berliinissä asuvan Chiharu Shiotan (s. 1972) installaatio Tracing Boundaries – Äärirajoilla (2021) koostuu 345 kilometristä verenpunaista lankaa. Se kietoo näyttelytilan tiheään verkkoon, jonka muodostamat tunnelit johtavat ovien läpi keskellä olevaan aukeamaan.

Teos on osa Emman ja Saastamoisen säätiön komissioteosten sarjaa, jossa ajankohtaiselta nykytaiteilijalta tilataan vuosittain teos säätiön kokoelmiin. Vuonna 2018 alkanut projekti on aiemmin tilannut teokset Alicja Kwadelta, Eeva-Leena Eklundilta ja Tatsuo Miyajimalta.

Shiota on työskennellyt langan kanssa lähes koko taiteilijauransa ajan, reilut 20 vuotta. Hän aloitti maalarina, mutta hän huomasi pian olevansa tyytymätön kaksiulotteisen pinnan sallimiin mahdollisuuksiin. Hän keksi, että langan avulla pystyy ikään kuin piirtämään kolmiulotteisia viivoja, ja siitä lähtien lanka on ollut hänen tärkein materiaalinsa.

Nykyisin Shiota tunnetaan valtavista, suuria näyttelytiloja täyttävistä lankainstallaatioista, joiden sisään katsoja voi konkreettisesti astua. Emmassa hän punoo langasta kohtumaisen tilan, jonka sisällä tunnelma on yhtä aikaa turvallinen ja vieraannuttava.

Emman teoksen immersiivistä vaikutelmaa olisi tosin parantanut, mikäli se olisi erotettu paremmin ympäröivästä tilasta. Viereisen Kosketus-näyttelyn äänet vuotavat näyttelytilaan, ja ulkomaailma on hieman häiritsevästi läsnä leveiden sisäänkäyntien vuoksi. Lisäksi tilan kirkas, kliininen valaistus ei myöskään ole omiaan luomaan vaikutelmaa ympäristöstä irrallaan olevasta unimaailmasta.

Shiota nojautuu symboliikkaan, joka on hyvin yksinkertaista, mutta juuri sen vuoksi myös hyvin monitulkintaista. Pingotetut, sotkeutuneet ja solmuun menneet langat voi tulkita esimerkiksi muistojen tai ihmissuhteiden vertauskuviksi. Lankojen väri – yleensä punainen, musta tai valkoinen – lisää oman selkeät merkitysulottuvuutensa.

Chiharu Shiota on japanilaissyntyinen, Berliinissä asuva taiteilija.

Shiota käsittelee teoksissaan etenkin poissaoloon, rajatiloihin ja siirtymiin liittyviä teemoja. Hänellä on tapana kutoa lankaverkkoihin symbolisesti ja emotionaalisesti latautuneita esineitä, kuten avaimia, lasten leluja tai käytettyjä kenkiä, jotka huokuvat aiempien omistajiensa läsnäoloa. Veneet ja matkalaukut ovat myös teoksissa usein käytettyjä symboleja.

Emman teoksessa Itä-Berliinin rakennuksista löydetyt vanhat ovet liittyvät myös läsnäolon ja poissaolon vuoropuheluun. Ovet toimivat erottajina, väylinä ja kätkijöinä. Ovien kolhut ja kulumat kertovat menneisyydestä, joka jää kuitenkin anonyymiksi. Teos muistuttaa jonkinlaista mielensisäistä rappukäytävää, jossa ovet johtavat mielen sopukoihin, muistoihin ja tiedostamattomaan.

Visuaalisen vaikuttavuutensa ohella teoksista tekee kiinnostavia juuri niiden symboliikka, jota on helppo lähestyä mutta vaikeita tulkita tyhjiin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat