Hanna Rytin eroromaanin pelastaa näkökulmahahmo, jonka ansiosta kirja ei jää pelkäksi vellomiseksi - Kulttuuri | HS.fi

Hanna Rytin eroromaanin pelastaa näkökulmahahmo, jonka ansiosta kirja ei jää pelkäksi vellomiseksi

Eron kuvia kertoo yhden parisuhteen tarinan eropäätöksestä viimeiseen ovenkolahdukseen.

Hanna Ryti Kustannusosakeyhtiö Siltalan kirjainfossa elokuussa 2019.

20.11. 2:00

Romaani

Hanna Ryti: Eron kuvia. Siltala. 264 s.

On kuin vierailisi pariskunnan entisessä kodissa muuttopäivänä. Pariskunta on eronnut. Yhteinen asunto kumisee jo tyhjyyttään, mutta sohvaa ei ole vielä viety pois.

Siinä istut heidän välissään ja selaat valokuva-albumia.

Tällainen tunne tulee Hanna Rytin kolmannesta romaanista Eron kuvia. Teoksessa pariskunnan osapuolet vuodattavat omat totuutensa, vaimo pitkällisemmin, mies lyhytsanaisemmin.

Kun aviomies haluaa päättää kahdenkymmenen vuoden suhteen, kaikki pinnan alla kytenyt pulpahtaa esiin. On etäännytty, epäilty suhteen tilaa ja työnnetty eron mahdollisuus toistuvasti taka-alalle. Lopulta ilmiselvä päätös lävähtää kasvoille.

Eron kuvia tarjoaa kolmea erilaista kerrontaa. Päälinjana on vaimon mielensisäinen pohdinta, jossa muistot, havainnot, nykyisyys ja sukupuolentutkimuksen teoriat sekoittuvat kerrosteiseksi tarinaksi. Toisen näkökulman tarinaan tuo Sinä, eli suhteen toinen osapuoli.

Lukujen välissä esitellään valokuvia elämän varrelta aina ensitapaamisesta viimeisiin eroa edeltäviin hetkiin.

Eroamisesta on kirjoitettu maailmansivu. On väkivaltaisia eroja, pakon sanelemia eroja, yllätyksellisiä eroja ja ilmiselviä eroja.

Rytin eroteoksessa kaksi hyväosaista ihmistä eroaa jokseenkin sopuisasti ja osaa ottaa jopa lapsen huomioon sen tehdessään.

Varsinainen draama syntyy minuuden ja rakenteiden välille. Kuka olen, kun pitkä parisuhde ja perhe-elämä hajoaa? Minkälaista vaimon ideaalia ja naisen kuvaa olen toteuttanut? Sopiiko se minulle vai pitääkö rakentaa kaikki uusiksi?

Teoksessa ei ole kyse pelkästään avioerosta. On eroja sukupuolirooleissa, ammatinvalinnassa, tulotasossa ja lasten kasvatuksessa. Erojen litaniasta kasvaa lopullinen railo.

Vaikka Eron kuvia on yhden tapauksen kuvaus, romaani nostaa esiin erojen arkiset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet. Esimerkiksi taloudellisen kurjuuden pelko ja uuden asuinpaikan valinta ovat eroavalle isoja käytännön kriisejä, joista puhuminen jää usein tunnepuheen varjoon.

Riittää Eron kuvissa toki tunnettakin, kuten epävarmuus päätöksen pysyvyydestä ja lämmön katoaminen.

Ryti kuvaa teoksessaan taitavasti välitilaa, jossa eropäätöksen jälkeen odotellaan vielä yhdessä tuomiota ja uuden elämän alkamista. On kiusallista, kaaosmaista ja ristiriitaista, kun pitää nukkua samassa sängyssä, mutta ei tiedä, onko oikeutta nojata enää toiseen.

Riidat saavat koomisia sävyjä, kun meistä tulee minä. Enää toisen menojen mukaan ei venytäkään samalla tavalla.

Molemmat osapuolet yrittävät minäkuvansa tomusta saada aikaiseksi jotain, joka pysyisi jaloillaan.

Päähenkilöllä tuo omakuvan rakentelu äityy välillä niin teoreettiseksi, että kerronta lähestyy kokemuspohjaista tietokirjaa lähdeviitteineen. Päähenkilö on akateemisen koulutuksen saanut ylemmän keskiluokan lapsi. Muutamissa kohdissa haiskahtaa suorastaan tunkkainen akateeminen elitistisyys.

Esimerkiksi avioliittonormin kritisointi saa katkeria sävyjä, kun päähenkilö arvostelee alempien sosiaaliluokkien kykyä kyseenalaistaa aviosäätyä.

Ehkä juuri teoreettisuus on syy siihen, että päähenkilö jää etäisemmäksi kuin puolisonsa. Sinä on oivallinen näkökulmahenkilö ja vastavoima. Toinen, joka valottaa päähenkilön sokeita pisteitä.

Ilman Sinää Eron kuvia saattaisi olla vain yksi uusi näkökulmaton vellomisteos. Nytkin lukija on välillä kuin terapeutti. Se rooli on yleensä yllättävän raskas.

Kerrostensa ansiosta Eron kuvia on kuitenkin moniulotteinen. Rytin kollaasimainen tapa kertoa kasvaa kauniiksi tilkkutäkiksi.

Lisäksi kirja on reilu kaikille osapuolille. Loppua kohden molemmat saavat suunsa puhuttua puhtaaksi.

Sen jälkeen valokuva-albumin voi hyvillä mielin sulkea.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat