Moskovaan saapui poliittinen eurooppalainen suurnäyttely, joka pyrkii edistämään tasa-arvoa – ja sen suojelija on Vladimir Putin - Kulttuuri | HS.fi

Moskovaan saapui poliittinen eurooppalainen suur­näyttely, joka pyrkii edistämään tasa-arvoa – ja sen suojelija on Vladimir Putin

Suomea edustavat 90 taiteilijan joukossa Marko Vuokola ja Eija-Liisa Ahtila. Vuokola puhuu teoksellaan luonnon kunnioittamisen puolesta.

Saksalaisen Anselm Kieferin installaatio Winterreise (2015–2020) käsittelee Ranskan ja Saksan suhteita 1800-luvun romantiikan kontekstissa ja kätkee viittauksia eurooppalaiseen kirjallisuuteen.

7.12.2021 2:00 | Päivitetty 7.12.2021 6:24

Moskova

Tretjakovin galleriassa Moskova-joen varrella saa vastaansa eurooppalaisen puhurin: unelmia, demokratiaa, kriisejä, konflikteja, valistusta, rajoja ja tasa-arvoa.

Niitä ja montaa muuta eurooppalaisesta todellisuudesta kumpuavaa teemaa käsittelee marraskuun lopussa alkanut laaja nykytaiteen näyttely, joka kiertää Berliinin, Moskovan ja Pariisin. Näyttely esittelee yli 300 teosta 90 taiteilijalta, jotka asuvat 34:ssä eri maassa Euroopassa ja sen liepeillä.

Eurooppalaisen yhteiskunnan kipupisteitä heijastelevan, paikoin hyvin poliittisen näyttelyn tuominen Moskovaan tuntuu rohkealta vedolta.

Venäjän ja lännen välit ovat jännitteiset. Maan autoritäärinen hallinto polkee monia näyttelyn taiteilijoiden käsittelemiä arvoja, esimerkiksi poliittisia vapauksia ja naisten oikeuksia.

Euroopassa kansallismielisyys on kasvanut ja pandemia-ajan rajoitukset ovat taannuttaneet ihmiset poteroihinsa. Euroopan yhtenäisyys rakoilee.

Kunnianhimoisessa näyttelyssä taiteilijoiden luvataan muuttavan näkemyksiä ajankohtaisista ongelmista ja jopa auttavan löytämään ulospääsyn poliittisista ristiriidoista.

Brittiläis-palestiinalaisen Mona Hatoumin veistos Remains to be Seen (2019) on allegoria kadotuksesta. Hän kysyy, mitä maailmasta on jäljellä ja jääkö se jäljelle.

Moskova on kiertueen toinen etappi. Diversity United -näyttely (suom. Yhdistynyt monimuotoisuus) saapui Tretjakovin gallerian nykytaiteen osastolle Berliinistä, missä se esiteltiin kesällä Tempelhofin lentoaseman entisessä lentokonehallissa.

Näyttelyyn osallistuu sekä nuoria että asemansa vakiinnuttaneita taiteilijoita, kuten Wolfgang Tillmans, Annette Messager, Mona Hatoum, Olafur Eliasson ja Anselm Kiefer. Suomesta ovat mukana Eija-Liisa Ahtila ja Marko Vuokola, joka lensi Moskovaan myös näyttelyn avajaisiin.

Taideteokset on ryhmitelty teemoittain, kuten valta ja tasa-arvo, kriisit ja vastarinta tai tulevaisuudet ja valistus. Suomalaisten työt – Vuokolan vuonna 2012 valmistunut The Seventh Wave – Flora (Sharpen) ja Ahtilan videoinstallaatio Potentiality for Love (2018) – löytyvät otsikon maisemia ja mielenmaisemia alta.

Marko Vuokolan The Seventh Wave -valokuvasarjan nimi viittaa läsnäoloon ja aikaan. ”Meille on aika luontaista odottaa ihmeitä tapahtuvaksi, mutta kaikki tiedostavat samalla, että olisi hienoa osata elää hetkessä.”

Marko Vuokolan teoksessa on kaksi osaa, joista ensimmäisessä on kaksi lyhyellä valotusajalla otettua valokuvaa Norjassa sijaitsevasta vesiputouksesta. Toisessa kuvaparissa Vuokola tarkentaa vesiputouskuvien keskipisteisiin: värikkäät ruudukot ovat digitaalisen kuvan pikseleitä.

Valokuvasarjan osa päätyi näyttelyyn kansainväliseen kuraattoriryhmään kuuluvan helsinkiläisen Pontus Kianderin kautta.

Vesiaihe on Vuokolalle tärkeä. Taiteilija viettää mielellään aikaa luonnossa ja sanoo ottavansa ihmisten hölmöilyt siellä raskaasti.

”Vesiputoukset ovat kiehtoneet minua kauan. Ei ihme, että ne ovat aika pyhiä paikkoja, meditatiivisia. Niitä pitäisi kunnioittaa, kuten luontoa ylipäätään.”

Vuokolan tulokulma taiteen tekemiseen ei ole päivänpoliittinen, vaan hän tavoittelee mieluummin laajempia kaaria olemassaolosta, ajasta ja näkemisestä.

”Ärsyttää, että taiteenkin pitäisi olla mukana ajankohtaisessa keskustelussa. Kävin katsomassa tuossa seinän takana [Kazimir] Malevitšin Mustan neliön ja muita avantgarden klassikoita. Se loi uskoa kuvataiteeseen”, Vuokola sanoo Tretjakovin gallerian kahvilassa.

Moskovassa vuonna 1990 syntynyt kuvataiteilija Jekaterina Muromtseva on osallistunut kotimaassaan mielenosoituksiin ja käsittelee aihetta maalauksessaan Piket.

Kotimaassaan päivänpolttavaan aiheeseen tarttuu puolestaan kolmekymppinen moskovalainen kuvataiteilija Jekaterina Muromtseva, jonka seitsenosainen akvarellimaalaus Piket (2019) kuvaa viime vuosien poliittisia protesteja.

Luonnollisen kokoisissa maalauksissa yksittäiset mielenosoittajat osoittavat pelottomasti ja rauhallisesti mieltään, kuten hän on itsekin tehnyt.

Kroatialainen Sanja Iveković tarkastelee valokuvasarjassaan Women’s House (Sunglasses) naisten ulossulkemista historiassa ja yhteiskunnassa.

Teoksessa mustiin laseihin verhoutuneet erimaalaiset naiset näyttävät muotilehtien kansikuvamalleilta, mutta todellisuudessa he ovat paenneet lähisuhdeväkivaltaa turvakoteihin ja peittäneet mustelmansa suurilla aurinkolaseilla.

Kroatialainen Sanja Iveković on tarkastellut naisten ulossulkemista historiassa ja yhteiskunnassa valokuvasarjassaan Women’s House (Sunglasses) vuodesta 2002 lähtien.

Näyttelyn ovat järjestäneet Saksan Bonnissa päämajaansa pitävä taide- ja kulttuurisäätiö Stiftung für Kunst und Kultur ja Tretjakovin galleria.

Moskovan valikoitumista yhdeksi demokratia-aiheisen näyttelyn pitopaikoista on ihmetelty saksalaisessa mediassa, varsinkin kun presidentti Vladimir Putin toimii yhtenä näyttelyn suojelijoista.

Säätiön puheenjohtaja Walter Smerling on sanonut, että hän haluaa edistää kulttuurista vuoropuhelua erityisesti nykyisten poliittisten erimielisyyksien aikana.

Näyttelyn moskovalainen kuraattori Faina Balahovskaja uskoo taiteen antavan ainakin illuusion jonkinlaisesta ymmärryksestä.

”Heitämme siltoja menneisyyteen, tulevaisuuteen, eri paikkoihin. Ihmisiä yhdistäviä tekijöitä on joka tapauksessa paljon enemmän kuin erottavia, hyvin monilla eri tasoilla.”

Eija-Liisa Ahtilalta on Moskovassa eri työ kuin Berliinissä, koska Berliinissä ollut Horizontal on nähty jo Moskovan biennaalissa. Potentiality for Love kutsuu katsojia tutkimaan kykyään empatiaan.

Avajaisyleisö otti näyttelyn hyvin vastaan. Moskovalaiset taidetuottajat Viktorija Kondrašova ja Olga Volžina olivat vaikuttuneita.

”Näyttely on rakennettu uskomattomalla tavalla kuvastamaan Euroopan nykyistä geopoliittista ja sosioekonomista tilannetta”, Kondrašova sanoi.

”Paljon feminististä agendaa, joka välittyy niin hienovaraisesti, että se paistaa läpi kaikkialla: koulutuksessa, demokratiassa ja tasa-arvossa. Teemat ovat relevantteja koko maailmassa, eivät ainoastaan Euroopassa”, Volžina lisäsi.

Eurooppalaisen nykytaiteen Diversity United -näyttely Uuden Tretjakovin gallerian länsisiivessä Moskovassa 23.11.2021–13.3.2022.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat