Yhteiskunnallinen rikoselokuva Gangsterikuningas kuuluu mestariohjaaja Fritz Langin parhaisiin töihin Yhdysvalloissa - Kulttuuri | HS.fi

Yhteiskunnallinen rikoselokuva Gangsterikuningas kuuluu mestariohjaaja Fritz Langin parhaisiin töihin Yhdysvalloissa

Elokuvassa vaimonsa kuolemaa kostava rikosetsivä paljastaa poliisilaitoksessa piilevän korruption.

Virasta pidätetty ylikomisario Dave Bannion (Glenn Ford, oik.) kovistelee kaupunkiin tilattua palkkatappajaa Larry Gordonia (Adam Williams).

27.11.2021 2:00 | Päivitetty 29.11.2021 14:00

JÄNNITYS

Gangsterikuningas ★★★★★

The Big Heat, USA 1953

Teema klo 21.51 ja Yle Areena (K12)

Wieniläissyntyisen ohjaajan Fritz Langin (1890–1976) USA:n kauden viimeiseksi kiistattomaksi mestariteokseksi jäi kyyninen film noir -jännäri poliisista, joka vaimonsa kuolemaa kostaessaan puhkaisee koko kaupunkia lamaannuttaneen korruption mätäpaiseen.

Elokuvan suomenkielinen nimi Gangsterikuningas ei tee oikeutta tarinan painotuksille, vaikka tuleekin viitanneeksi ajan yhteiskunnalliseen ilmastoon.

Järjestäytyneen rikollisuuden toiminta ja poliisien korruptoituneisuus oli noussut Yhdysvalloissa yleiseen tietoisuuteen televisionkin 1950-luvun alussa välittämissä ns. Kefauver-oikeudenkäynneissä, joiden tunnetuiksi tekemiin arkkityyppeihin elokuvan sliipatut rikollishahmot nojautuvat.

Murharyhmän ylikomisario Dave Bannion (Glenn Ford) on rehti poliisi, joka nousee kaupunkia ja sen poliisilaitosta tiukassa hallinnassaan pitävää häikäilemätöntä pukukonnaa Mike Laganaa (Alexander Scourby) vastaan. Lee Marvin esittää sadistista rikoskumppania Vince Stonea ja Gloria Grahame tämän hepsankeikkaa tyttöystävää Debby Marshia. Jocelyn Marlonin sisar” Brando näyttelee rakastavaa Katie-vaimoa. Vaikuttava kollektiiviosaaminen kattaa sivuroolitkin.

Naiset ovat tarinan keskeisiä toimijoita ja tiedonantajia, joita Bannion – jonka kädet muutenkin kuristuvat kahden kovisteltavan kaulalle – osaltaan johdattaa kohtalokkaisiin vaaroihin.

Aikoinaan hätkähdyttäneen väkivallan käsittely on huomionarvoista. Monia tekoja ei näytetä graafisesti, kuten kuuluisia kahvipannukohtauksia, mutta väkivallan seuraukset tuodaan esiin monelta kantilta.

Ilmapiirin väkivaltaisuus ja vainoharhaisuus tukevat Langin viljelemää symboliikkaa, jossa kaikki kodit ja miljööt peilaavat henkilöiden asemaa ja varallisuutta suorastaan korostetusti. Levottomastikin liikkuva kamera sekä korostaa ahdistuneisuutta että tarkentuu sisustuksen, asumisen ja tekemisen yksityiskohtiin.

Kotiin saapuva Bannion lukitsee autonsa oven ja nostaa nurmikolta nukenvaunut: ulkomaailma on vaarallinen, mikä todistuu traagisesti vaimon astuessa asunnosta ulos. Rakastava isä tulee enteellisesti rikkoneeksi tyttärensä askarteleman leikkitalon, jonka tämä kertoi esittävän poliisiasemaa.

Lagana asuu loisteliaassa vanhan ajan kartanossa, Stone modernissa peilibaarilukaalissa. Korruptoituneilla poliiseilla ja kiristävillä leskillä on elintaso, johon rehellinen Bannion ei yllä. Henkilösuhteet korreloivat miljöiden kanssa: olosuhteiden muutokset näkyvät kummassakin.

Langin moraali ei kaunistele rahan valtaa ja voimaa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat