Helsinkiläisessä galleriassa sattui erikoinen sensuurikiista: Cris af Enehielmin teokset poistettiin seinältä taiteilijan lounastauolla - Kulttuuri | HS.fi

Helsinkiläisessä galleriassa sattui erikoinen sensuurikiista: Cris af Enehielmin teokset poistettiin seinältä taiteilijan lounastauolla

”Taulut otettiin lupaa kysymättä pois seinältä sillä aikaa, kun kävin lounaalla”, taiteilija Cris Af Enehielm kertoo Galerie Forsblomissa parhaillaan esillä olevan näyttelyn ripustuksesta.

Cris af Enehielmin teos Villikissat on yksi niistä neljästä työstä, jotka galleria ensin poisti näyttelystä, mutta palautti myöhemmin seinälle.

1.12.2021 13:53

Helsinkiläinen taidegalleria Galerie Forsblom on viimeisen viikon aikana joutunut pienimuotoisen kiistan keskelle.

Kyse on kuvataiteilija Cris af Enehielmin 25. marraskuuta avatusta East of Eden -näyttelystä, jonka ripustuksesta taiteilija ja galleria olivat eri mieltä. Af Enehielm koki, että hänen neljä työtään sensuroitiin näyttelystä, koska niitä pidettiin rasistisina ja kolonialistisina.

Gallerian edustajien mukaan kyse oli kuitenkin puhtaasti visuaalisesta ja ripustuksellisesta päätöksestä.

Näyttely ehti olla auki vajaan viikon ilman näitä neljää teosta, mutta tänään keskiviikkona poistetut teokset palautetaan näyttelyyn.

Kun Helsingin Sanomat alkuviikosta puhui af Enehielmin kanssa, hän koki tulleensa väärin kohdelluksi.

”Taulut otettiin lupaa kysymättä pois seinältä sillä aikaa, kun kävin lounaalla”, af Enehielm kertoo.

”Olen šokissa ja äärettömän loukkaantunut. Tämä teko tuntuu niin väkivaltaiselta.”

Hän painottaa, että olisi itse ollut valmis keskustelemaan teoksista, jos ne olisivat herättäneet yleisössä reaktioita.

”Minusta taiteilijan pitää itse saada ottaa vastuu töistään. Jos taiteilija mokaa, hän kantaa siitä vastuun.”

Cris af Enehielmin teos Vesi poistettiin hetkeksi East of Eden -näyttelystä, mutta nyt se on taas nähtävillä.

Af Enehielmiä loukkasi erityisesti, että häntä pidettiin rasistina, vaikka hän on vuosien ajan tehnyt monikulttuurista työtä ja pitää itseään tiedostavana ihmisenä. Nyt näyttelyssä olevat työt ovat valmistuneet tämän vuoden aikana, mutta Afrikka-aiheisia hän on maalannut vuosien ajan.

Muotokuvien esikuvina on ihmisiä, joita hän on tavannut ja piirtänyt matkoillaan, mutta työt ovat syntyneet mielikuvien pohjalta.

”Minulle oli tärkeää, että teosteni hahmot eivät ole passiivisia katseen kohteita, vaan he katsovat takaisin katsojaa, joka katsoo heitä. Voin melkein kuulla, miten joku heistä kysyy ’mitäs siinä tölläät’.”

Hän on myös halunnut kuvata ihmistä niin, ettei hänestä välttämättä näe esimerkiksi sukupuolta.

”Töissäni ei ole niin tarkkaa, onko joku mies, nainen, tyttö vai poika. Hän voi olla sekä että.”

Af Enehielm kertoo, että hänen näyttelynsä avajaisissa oli kymmeniä eri kulttuureita edustavia taiteilijoita, jotka näkivät poistetut työt gallerian takahuoneessa eivätkä voineet ymmärtää, että niissä olisi jotakin kyseenalaista, päin vastoin.

Kun Helsingin Sanomat keskiviikkona tavoitti galleristi Kaj Forsblomin, hän oli juuri ripustamassa kohuttuja teoksia takaisin näyttelyyn.

”Galleria on päättänyt laittaa teokset esille, jotta kenelläkään ei ole syytä valittaa”, hän kertoo puhelimitse.

Forsblom haluaa kuitenkin korostaa, että aina kun museoissa tai gallerioissa tehdään näyttelyitä, kaikkia taiteilijan teoksia ei voida laittaa yhtä aikaa esille. Af Enehielmin näyttelyssä teokset on ryhmitelty kolmeen eri tilaan teemojensa mukaan ja nuo neljä väliaikaisesti poistettua työtä olivat liikaa, jotta teemat pysyisivät selkeinä.

”Näyttelyn yhdessä huoneessa on sirkusteema, toisessa impressionistinen ja kolmannessa matkustuksellinen. Otimme neljä teoksista pois, koska matkustusteema ei sopinut impressionistisen huoneen teemaan”, hän kertoo.

”Emme koskaan sensuroi, mutta emme voi laittaa aina kaikkia töitä esille, sillä seinätilat ovat rajalliset. Galleristina minä vastaan estetiikasta, vaikka kuinka on kyse taiteilijan töistä.”

Hän kumoaa välittömästi huhut siitä, että teoksia olisi sensuroitu, koska niitä olisi pidetty rasistisina.

”Siitä ei missään tapauksessa ollut kyse. Ajattelen, että jos ihminen matkustaa Afrikkaan, hän saa ottaa siellä valokuvia ja näyttää niitä muille. Siitä ei tule yhtään mitään, jos valokuvaaja tai taidemaalari ei saisi tehdä näkemästään näyttelyä”, Forsblom sanoo.

Kaj Forsblom on ollut alalla 44 vuotta eikä muista, että koskaan aiemmin olisi noussut ”haloo” siitä, että kaikki taiteilijan näyttelyyn aikomat teokset eivät ole lopullisessa näyttelyssä esillä.

”Ajassamme on noitavainoa enkä halua minkäänlaista vastakkainasettelua Suomeen. Ei ihminen voi mitään ihonvärilleen, eikä sillä ole minulle mitään merkitystä. Maalauksessa on ennen kaikkea kyse taiteesta ja sen kvaliteetista, ja joskus myös dokumentaatiosta.”

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat