Mainoskanavien musiikkia testataan yleisötutkimuksilla – Toimittaja osallistui Aito Iskelmä -kanavan musiikkitestiin ja löysi vain kolme suosikkikappaletta - Kulttuuri | HS.fi

Mainoskanavien musiikkia testataan yleisö­tutkimuksilla – Toimittaja osallistui Aito Iskelmä -kanavan musiikki­testiin ja löysi vain kolme suosikki­kappaletta

”Yli 60-vuotiaat eivät kuulu kanaviemme kohderyhmiin, koska mainostajat eivät ole kiinnostuneita heistä”, toteaa Nelonen Median radioiden musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari.

Sekä Nelonen Media että Bauer Media testaa kaikkien radiokanaviensa musiikkia yleisötesteillä. Niiden perusteella kootaan 600–700 biisin katalogi, josta aktiivisessa radiosoitossa on kerrallaan 300–350 kappaletta eri esittäjiltä.

29.12.2021 2:00 | Päivitetty 29.12.2021 10:21

Ensimmäisenä pärähtää soimaan Kurren Jäit sateen taa. Kertosäkeestä kuuluu parinkymmenen sekunnin pätkä. Sitten pitäisi arvioida se. Klik: Ei hyvä eikä huono.

Seuraavaksi kuulokkeeni valtaa Dean Martinin tuttu ääni: ”Everybody loves somebody sometime...” Armotta poikki, ja taas pyydetään arviota. Klik.

Ajomies on tuttu klassikko, mutta esittäjää en tunnista. Klik. Hector. Klik. Ressu Redfordin Jos vielä oot vapaa. Klik.

Kaupalliset radiot testaavat soittamaansa musiikkia säännöllisesti yleisöllä. Olen saanut tilaisuuden osallistua Nelonen Median omistaman Aito Iskelmä -kanavan musiikkitestiin. Vastaukseni eivät tietenkään vaikuta lopputulokseen, vaan kyseessä on journalistinen kokeilu.

Oikeasti testiin osallistuja on tutkimusfirman rekrytoima satunnainen ihminen, joka ei tässä vaiheessa tiedä, mistä radiokanavasta on kysymys. Aito Iskelmän testiin osallistui loppuvuodesta noin 500 ihmistä. Tulokset vaikuttavat kanavalla soivaan musiikkiin puolen vuoden ajan.

Nelosen lisäksi myös Bauer Media testaa kaikkien radiokanaviensa musiikkia vastaavilla testeillä. Yhdessä ne hallitsevat lähes 90 prosenttia kaupallisen radion kuuntelusta.

Testi on armoton vyörytys. Kolmas nainen -yhtye pääsee esittämään tasan kaksi säettä: Valehtelisin jos väittäisin / vihaavani kauneutta. Klik. Anna Eriksson ei saa sen pidempää suunvuoroa: Ei se mennyt niin / toisistamme eksyttiin. Klik.

Vastausvaihtoehdot ovat: 1. suosikki, 2. pidän biisistä, 3. olen kyllästynyt biisiin, 4. ei hyvä eikä huono tai 5. en ole koskaan pitänyt. Kiinnostavaa on, että jos klikkaan vaihtoehtoa ”en tunne kappaletta”, en saa arvostella kappaletta lainkaan.

Kuulijat haluavat kuulla tuttua musiikkia”, Nelonen Median radioiden musiikkipäällikkö Jussi Mäntysaari perustelee. ”Haemme tunnereaktioita: tuttu biisi herättää tunnetta.”

Suosikki-vaihtoehdon ohella myös ”en ole koskaan pitänyt” on voimakas kannanotto. Jos riittävän moni valitsee näin, biisi ei pääse soittoon, vaikka se olisi myös monien suosikki.

Mutta: ”Ei soitossa voi olla pelkästään ihan kivoja kappaleita. Silloin kanavasta tulee platku. Soittolistan teko on tasapainoilua”, Mäntysaari sanoo.

Kertosäkeet virtaavat läpi korvieni. Tie mulle näytä Amarilloon... Jos et sä soita... Kaiken takana on nainen... Enkelit lentää sun uniin... Näinkö aina meille täällä käy... Klik, klik, klik, klik, klik.

Huomaan vastaavani huomattavan usein ”ei hyvä eikä huono”. Potentiaaliset kanavanvaihtobiisit on karsittu jo ennakkoon pois. Esivalinnan on tehnyt Nelosen radioiden musiikkitiimi.

Heillä on paljon valtaa esimerkiksi siihen, kuka muusikko saa radiosoitosta tekijänoikeustuloja. Jos biisi ei pääse testiin, ei se pääse myöskään soittoon uutuuksia lukuun ottamatta.

Lopullisella soittolistalla haetaan maksimaalisia kuuntelijamääriä ja kuunteluminuutteja, joita myydään mainostajille tavoittavuuksina. ”Yli 60-vuotiaat eivät kuulu kanaviemme kohderyhmiin, koska mainostajat eivät ole kiinnostuneita heistä”, Mäntysaari toteaa.

Ehkä siksi testin ennakkokysymyksissä kysyttäessä radion kuuntelutottumuksista koko Yleisradio – mukaan lukien Suomen kuunnelluin kanava Radio Suomi – on niputettu kategoriaan ”muut kanavat”.

Jossain vaiheessa hittikimara alkaa muuttua korvissani turruttavaksi puuroksi. Sitten se loppuu Erinin kappaleeseen Vanha nainen hunningolla.

Olen klikkaillut läpi 110 biisinäytettä. Siihen ennakkokysymyksineen on kulunut noin 40 minuuttia. Todellisessa testissä kuunteluita voi jatkaa samankokoisissa paketeissa jopa 600:aan biisiin asti.

Testituloksien perusteella kootaan 600–700 biisin katalogi, josta aktiivisessa radiosoitossa on kerrallaan 300–350 kappaletta.

En taida kuulua Aito Iskelmän kohdeyleisöön. Suosikiksi olen klikannut vain kolme biisiä: Dave Lindholmin Sitähän se kaikki on, Kasevan Streptease tanssija ja Juicen Luonas kai olla saan.

Ihan kelpo kappaleita mahtui mukaan sentään jonkin verran. Mutta jaksaisinko kuunnella niitä seuraavat puoli vuotta?

Helsingin Sanomat ja Nelonen Media kuuluvat Sanoma-konserniin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat