Työntekijäpulasta kärsivä Posti teki kiusallisen pitkän rekrytointi-ilmoituksen – Valtiolla on huomattu tosi-tv:n voima brändäyksessä - Kulttuuri | HS.fi

Työntekijäpulasta kärsivä Posti teki kiusallisen pitkän rekrytointi-ilmoituksen – Valtiolla on huomattu tosi-tv:n voima brändäyksessä

Me postilaiset -sarjassa valtion omistamaa kuljetusyritystä ylistetään jatkuvasti. Postin työnhakuilmoituksia ei voi välttää maksamallakaan.

29.12.2021 2:00

Postin moderneissa lajittelukeskuksissa kirjeitä ja paketteja pinotaan ahkerasti ja ammattitaidolla. Ne lastataan kiireenvilkkaa Postin pakettiautoon ja viedään kotiovelle saakka. Asiakkaat tervehtivät kiitollisina, televisiossa näytetään.

Välillä Postin työntekijä kertoo, että hänen netistä tilaamansa kengät ovat olleet ”tosi hyvät”.

Me postilaiset on surkein esimerkki todellisuustelevisioksi naamioidusta brändivideosta. Sarjaa esitetään silti parhaaseen katseluaikaan.

Jokaisessa jaksossa lajitellaan lähetyksiä ja pakataan niitä autoihin, koska mitäpä muuta Postissa tehtäisiin.

Jaksot ovat pitkiä, mutta ei niitä voisi tiivistääkään. Jäljelle jäisi ainoastaan kertojaäänen kiusallinen Posti-ylistys.

Nelosen esittämä sarja on Postin itsensä mukaan ”hyväntuulinen”. Se on varmasti määre, jonka toistuvan kritiikin kohteena oleva yhtiö haluaa liittää itseensä.

”Jatkuvan resurssipulan kanssa asiakkaiden tarpeisiin vastaaminen on haastavaa”, kertojaääni valittelee.

Mediassa esitetty sisältömarkkinointi pitää merkitä selkeästi mainokseksi, mutta televisiossa tuotesijoittelu on muuttunut tuoteformaateiksi.

Enää ei riitä, että maksettu tavara jököttää hetken yöpöydällä, vaan yhä useampia ohjelmia rakennetaan yhden yhtiön ympärille.

Maksullisesta sisällöstä ilmaiseva eurolappu kyllä vilahtaa ruudun yläkulmassa ohjelman alettua, mutta sen pitäisi palaa koko 40 minuutin ajan.

Postin tekemät virheet ja viipeet ovat Me postilaiset -sarjan kertojan mukaan vähäisiä. Työssäviihtyvyyskyselyssä arvosanat ovat hyviä. Työntekijät ovat osaavia. Kulkuvälineet ovat ympäristöystävällisiä.

Taustalla soi musiikki, joka muistuttaa kylpylöiden spa-osastosta.

Ennen mainoskatkoa työntekijät kertovat ”rempseestä porukasta” ja ”hyvistä työkavereista”. Heti perään alkaa pyöriä Postin rekrytointimainos, jota ei pääse karkuun, vaikka maksaisi mainoksettomasta suoratoistosopimuksesta.

Posti ei ole ensimmäinen valtion omistama yhtiö, joka on yrittänyt parantaa mainettaan myönteisellä tosi-tv-ohjelmalla.

Innostus lähti Poliisit-sarjasta ja levisi muihin virastoihin. Syksyllä alkoi Suomen tulli rikosten jäljillä, sarja, jossa viranomainen on maksanut tuotantoyhtiölle omien onnistumisensa dramatisoinnista.

Sarjojen on huomattu lisäävän kiinnostusta esitellyille aloille.

Subin esittämässä Radalla-sarjassa VR:n juna kuljetti hymyileviä rautatieläisiä ympäri hehkuvaa Suomea. Viihtyisissä vaunuissa ei jaksettu muistella myöhästymisiä tai lakkoihin johtaneita työtaisteluita.

Me postilaiset -ohjelmassa jännätään fläppitaulun edessä, miten työvuorot tullaan jakamaan. Esimiehet yrittävät houkutella jakajia reiteille.

Postille palkataan vuosittain 10 000 ihmistä. Rekrytilaisuutta suunnitteleva pikkupomo sanoo sarjassa, että sadasta uudesta 80 lähtee.

Kakkosjakso päättyy kertojan sanoihin:

”Välittämistä. Ihmisyyttä. Ja työkavereista huolehtimista. Niistä on Posti tehty.”

Nelonen ja Helsingin Sanomat kuuluvat Sanoma-konserniin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat